Trendy w kryzysie

2023-04-19 | 08:00

Kryzys to czas, w którym konsumenci mocno odczuwają wzrastające ceny, obciążenia kredytowe, czy spadek jakości ich życia. Szczególnie zauważalne jest to w popularyzacji oszczędności w społeczeństwie, co kreatorzy doświadczeń konsumenckich określają mianem kryzysu siły nabywczej.


W praktyce oznacza to, że nie powinno się obniżać poziomu, czy dbałości o doświadczenia klienta, nawet ze względu na przejściowe predykcje mniejszych przychodów i niższego trafficu.

- Kryzys jest czynnikiem, który bacznie obserwujemy, w konsekwencji czego staramy się wspierać naszych klientów, ciągle znajdując sposoby na to, jak nie obniżać jakości obsługi klienta, przy jednoczesnym zachowaniu wrażliwości na pozycje kosztowe - wspomina CEO studia consultingowo-badawczego Omnisense, Katarzyna Konkel.

Według najnowszego Raportu Badań Nastrojów Konsumenckich Omnisense, w czasach zwolnienia gospodarczego, szczególne wyzwania czyhają na branżę gastronomiczną, gdzie klienci decydujący się na spożywanie posiłku poza domem, liczą na wyjątkowe doświadczenia, określone mianem usług premium. Jednak nie tylko dla gastronomii będzie to rok wyzwań.

- Mając na uwadze tak ważne dla klientów i przez nich poszukiwane wyjątkowe emocje, staraliśmy się wyłonić najważniejsze trendy w projektowaniu doświadczeń, również w aspektach architektonicznych, które pozwolą markom utrzymać wysoki poziom jakości obsługi klienta – dopowiada Katarzyna Konkel.

Biorąc pod lupę kontekst kryzysu czy wojny na Ukrainie łatwo zauważyć, że ludzie żyją pod ciągłą presją, w permanentnym stresie. W reakcji na ten stan, na pierwszym miejscu marki powinny stawiać na doświadczenia związane z komfortem i wygodą. Łatwy sposób na realizowanie misji konsumenckich, nie tylko daje powody do radości, ale przede wszystkim redukuje wyżej wspomniany stres i napięcie.  Warto jednak wspomnieć, że przy wyborze oferty handlowej klienci marek coraz częściej kierują się tzw. wartością dodaną, co szczególnie można dostrzec wśród pokolenia Z. Materiały z recyklingu zarówno w tworzeniu wnętrza, jak i w ekspozycji, czy stosowanie ekologicznych produktów, ciągle pozostaje na “topie”, co udowadnia, że konsumenci troszczą się o środowisko i dobrze czują się w przestrzeniach zaaranżowanych w duchu zrównoważonego rozwoju (integracja natury z przestrzenią sprzedaży, trend na używanie drewna, roślin).

- Do trendu ekologiczności coraz częściej pojawiającego się wśród usługodawców zaliczamy energooszczędność, która zestawia dwie sytuacje: walkę ze wzrastającymi kosztami energii, w połączeniu z gotowością do szukania ekologicznych rozwiązań. Ten trend dostrzega się szczególnie w nowych metodach oświetlenia, jak i również w stawianiu na nowoczesne technologiczne rozwiązania: przykładowo systemy rezerwacyjne, czy self-checkout, pozwalające zoptymalizować zasoby energetyczne – wspomina Dyrektor Kreatywna Schwitzke Górski Izabela Kutyła.

W kontekstach aranżacyjnych warto zwrócić uwagę również na witrynę, która przyciąga wzrok klienta i zachęca do zakupów. Zawsze była istotnym aspektem inspirującym do zakupów, dziś dodatkowo, wspiera redukcję napięcia - pokazując, tak tu w tym sklepie zrealizujesz swoją potrzebę, tak tu “kupisz” odrobinę radości, przyjemności. Przy jej kreowaniu ważna jest jednak ostrożność, aby w tym specyficznym momencie, kiedy rządzi cena, nie zdominowała ona komunikacji.

- Podobny schemat zauważyć można w kreowaniu większych, bardziej przejrzystych przestrzeni sprzedaży - powinny być to miejsca, które mają zachęcać odbiorców designem, jakością, wyczuciem. Co więcej, sklepy coraz częściej powinny stawiać na omnichannelowe rozwiązania. To marki tworzą doświadczenia zakupowe dla klientów, które poprzez nośniki digital wspierają proces sprzedaży, ułatwiają je, a poza tym stanowią również część wizerunkową, świadczącą o nowoczesności marki - dodaje Dyrektor Kreatywna Schwitzke Górski.

To, w jaki sposób usługodawcy odnajdą się w kryzysie siły nabywczej, może zdecydować o ich przetrwaniu, a także zdobyciu lub utrzymaniu lojalności wśród klientów. Pozytywne doświadczenia w trakcie zakupowego procesu i uwzględnienie w przestrzeni sprzedaży trendów podnoszących jakość obsługi to nieodzowny element dotarcia do konsumentów, którzy mimo mniej korzystnej sytuacji finansowej nadal będą cenić oferowane usługi.

Tagi: E-commerce / Omnichanel Katarzyna Konkel OmniSense Schwitzke Górski kryzys
Oceń artykuł:

Fot: Envato Źródło: Schwitzke-Górski / Omnisense

Trendy w kryzysie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.