Tempo wzrostu cen mniejsze, ale żywność wciąż drożeje ponad wskaźnik inflacji

2023-04-19 | 09:29

Marcowy wskaźnik inflacji w Polsce wyniósł 16,1%. Choć dynamika wzrostu cen lekko wyhamowała, to konsumenci wciąż odczuwają dotkliwe podwyżki. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w marcu bieżącego roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o ponad 21% w porównaniu z poprzednim rokiem. W pięciu sieciach średnia cena produktów ujętych w badaniu przekroczyła już próg 300 zł. Tym razem najbardziej w skali roku zdrożały artykuły z kategorii dodatki (45,40%). Najdroższy pozostaje wciąż kanał e-grocery, kupując online trzeba było zapłacić aż o 91,05 zł więcej niż przed rokiem.

Z oficjalnych danych GUS wynika, że w marcu br. roku inflacja w ujęciu rocznym wzrosła o 16,1% w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1%.

Pięć sieci ze średnimi cenami koszyków powyżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w marcu były wyższe niż w lutym br. Spadek cen odnotowano jedynie w sklepach sieci Biedronka (4,23%), Auchan (3,44%), Carrefour (0,34%). Średnia cena koszyka zakupowego w marcu 2023 r. wyniosła 291,67 zł. To wzrost o 6,21 zł, czyli 2,17% w porównaniu do lutego br. W pięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły już próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Dino - 19,48 zł (6,78%) i w kanale e-grocery - 20,61 zł (6,36%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (27,81%), Kaufland (27,07%) czy Intermarché (26,55%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w marcu 2023 r. była wyższa aż o 91,05 zł niż przed rokiem, tj. o 35,91%.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 222,66 zł (więcej o 2,18 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 357,35 zł (więcej o 8,88 zł niż w lutym br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2023 r. wyniosła 134,69 zł i jest ona o 6,70 zł wyższa niż w lutym br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2023 r. była wyższa
o 18,99% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2023 r. droższy o 6,22% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,56% z 239,93 zł w marcu 2022 r. do 291,67 zł w marcu 2023 r.

- Po wyjątkowo drogiej Wielkanocy czeka nas droga wiosna i majówka. Ceny żywności, tak jak ceny większości towarów w kraju nadal rosną i polscy konsumenci wciąż mierzą się z poziomami wydatków jakich dawno nie widzieli. Analitycy ASM Sales Force Agency w najnowszym badaniu zaobserwowali wzrosty cen produktów w koszykach między marcem a lutym 2023 r. w 11 na 14 analizowanych sieci sprzedaży. Niepokojące jest to, że już w pięciu badanych sieciach średnia cena koszyka przekroczyła próg 300 złotych. To wyraźna zmiana w stosunku do poprzednich miesięcy. Naszym zdaniem w kolejnych tygodniach będziemy widzieli kolejne wzrosty cen poszczególnych grup produktów. Przed majówką możemy spodziewać się akcji promocyjnych związanych z rozpoczynającym się i bardzo popularnym w Polsce sezonem grillowym

– komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zakupy online droższe o ponad 90 zł niż przed rokiem

Po raz kolejny za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 235,52 zł. To o 8,40 zł, czyli o 3,44% mniej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w raporcie wyniosły odpowiednio więcej o 18,75 zł (Lidl) i 42,26 zł (Makro Cash & Carry). Lidl w zestawieniu ASM Sales Force Agency pozostaje najtańszy wśród dyskontów.

W marcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 344,58 zł, czyli aż o 46% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Natomiast w porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 35,91% odnotowano również w kanale e-grocery, w którym średnia cena wzrosła aż o 91,05 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w marcu 2023 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 280,73 zł.

Kategoria dodatki na szczycie drożejących produktów

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w marcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak przed miesiącem we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (45,40%) tym razem odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 35,09%, produkty sypkie o 25,60%, mrożonki o 25,29%, a nabiał o 22,14%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w marcu 2023 r. drożej o 12,97 %).

Tagi: ASM Sales Force Agency Koszyk zakupowy Raport Zbigniew Sierocki
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Tempo wzrostu cen mniejsze, ale żywność wciąż drożeje ponad wskaźnik inflacji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.