Portal Fashion Biznes w analizie rynku odzieży używanej w Polsce powołuje się na raport thredUP, prognozujący, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek „second hand” będzie rósł 11 razy szybciej niż sprzedaż detaliczna fabrycznie nowej odzieży. „70% Polaków kupuje w sklepach z odzieżą używaną, z czego aż 83% osób poniżej 25 roku życia” – wskazuje redakcja Fashion Biznes. Stary Browar w Poznaniu zaimplementował te trendy w swojej strategii leasingowej.
– Szukaliśmy konceptu, który – zgodnie z profilem Starego Browaru – zaproponuje naszym Klientom jakościowy asortyment i unikalne doświadczenia zakupowe. Z pełnym przekonaniem zdecydowaliśmy się na współpracę z debiutującym konceptem. Vintage Market w swojej kategorii reprezentuje spójny, nieszablonowy pomysł na shopping z drugiej ręki – to podejście doskonale wpisuje się w naszą ofertę fashion
– tłumaczy Renata Gralec, Dyrektor Centrum.
Vintage Market to lokalna inicjatywa. Udana współpraca między zespołem marki a Starym Browarem przy organizacji weekendowych targów na początku 2023 r. zaowocowała rozmowami o otwarciu stacjonarnego salonu. Projekt udało się sfinalizować bardzo szybko – sklep pod szyldem Vintage Market otwarto z końcem maja b.r.. Właścicielki konceptu zaprosiły do współpracy marki z całej Polski, dzięki czemu oferta sklepu w Starym Browarze jest różnorodna i ciągle odświeżana. Obok unikatowej odzieży retro i kolekcji projektów upcyclingowych, w salonie można znaleźć modowe dodatki, biżuterię, a także meble i akcesoria do domu z drugiej ręki. Aranżacja wnętrza butiku nawiązuje do designu lat 60. i 70. – Zakupy w Vintage Market nie przypominają w niczym żmudnego przeszukiwania wieszaków w popularnych lumpeksach – podkreśla Renata Gralec. Tutaj klientki i klienci mają dostęp do wyselekcjonowanej odzieży i dodatków, wyróżniających się designem i jakością. Promując ofertę nowego sklepu, Stary Browar zwraca uwagę na takie aspekty jak unikalność i korzystne ceny – skórzana kurtka czy wełniany płaszcz z drugiej ręki kosztują dużo mniej niż nowe rzeczy. Dopełnieniem oferty stacjonarnego sklepu będą organizowane przez Vintage Market targi mody i designu. Najbliższe odbędą się w w Słodowni Starego Browaru 23 i 24 czerwca.
Drugim wydarzeniem w Starym Browarze dedykowanym modzie cyrkularnej jest Wyprzedaż Szaf Poznanianek. Za ideę, koncepcję i produkcję eventu odpowiada dział marketingu poznańskiego centrum. Pierwsza edycja wyprzedaży szaf odbyła się wiosną. W roli sprzedawczyń wystąpiły lokalne influencerki.
– Zaprosiliśmy autorki popularnych lokalnych profili o modzie do przygotowania ubrań i dodatków, które można było w okazyjnych cenach kupić podczas weekendowej wyprzedaży. Zaangażowanie influencerek pomogło nam w skutecznej promocji wydarzenia, a klientki, które odwiedziły stoiska były bardzo zadowolone z zakupów
– mówi Joanna Tupalska, Dyrektor Marketingu Starego Browaru.
Wyprzedaż szaf wejdzie na stałe do kalendarium Starego Browaru. Kolejna edycja eventu zaplanowana jest na wrzesień.
Zespół Starego Browaru przywołuje różne motywacje do zakupów mody pre-owned. Klienci interesują się odzieżą second hand ze względu na atrakcyjne ceny, ale niemniej ważna jest rosnąca świadomość dotycząca wpływu produkcji ubrań na środowisko. Ten aspekt szczególnie istotny jest dla młodego pokolenia. Stary Browar wspiera też komunikacyjnie inicjatywy najemców dedykowane cyrkularności. Przykładem jest współpraca marki Local Heroes z Ubrania do oddania. Sklep LH w Starym Browarze umożliwia klientom oddanie używanych rzeczy w ramach akcji „A story doesn’t have to end”. – Jeszcze niedawno mogło się wydawać, że w centrach handlowych nie ma miejsca na odzież używaną – mówi Magdalena Kowalak, Prezes Spółki Zarządzającej Starym Browarem. – Drugi obieg staje się jednak naturalną częścią świata mody. Odzieżowi giganci jak Zalando i Zara rozwijają programy pre-owned. Klienci chętnie łączą ubrania z drugiej ręki z nowymi, a oferta postępowego centrum handlowego powinna te preferencje odzwierciedlać – podkreśla Kowalak.