Stabilizacja dynamiki wzrostu cen w sieciach handlowych

2024-06-19 | 21:34

Wyniki najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wykazują stabilizację tempa wzrostu cen podstawowych produktów spożywczych. To już trzeci miesiąc z rzędu, kiedy podwyżka średniej ceny koszyka zakupowego utrzymuje się na podobnym poziomie. W maju br. codzienne zakupy spożywcze wzrosły o nieco ponad 2 zł zarówno w porównaniu z poprzednim miesiącem jak i w skali roku. Już tylko w pięciu sieciach za zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy poniżej 300 zł. Rok do roku najbardziej poszły w górę ceny napojów (18,80%) a spadek zaliczyło aż sześć kategorii produktów. Najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach.

W maju 2024 roku według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,5%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,1%. Majowy odczyt inflacji okazał się wyraźnie niższy od oczekiwań większości ekonomistów. Zdaniem większości ekspertów druga połowa roku przyniesie wzrost inflacji.

Auchan najtańszy choć z największym wzrostem cen

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w maju br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,12 zł i wyniosła 297,42 zł. Wzrost cen odnotowano w aż ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br. Dodatkowo w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,93%), natomiast największy spadek w sklepach Intermarché (3,31%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., tj. o 29,90%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33%), Selgros Cash & Carry (6,23%), E.Leclerc (5,53%), Dino (1,47%) i Biedronka (1,11%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79% z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,17 zł (więcej o 22,30 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,68 zł (mniej o 8,95 zł niż w kwietniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2024 r. była niższa o 2,11% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2024 r. tańszy o 3,25 % niż w 2023 r.

- Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 procent, podobnie było w zestawieniu rok do roku. Z naszej analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych. Aktualnie sprzedawcy starają się przyciągnąć uwagę klientów akcjami specjalnymi związanymi z rozpoczynającymi się mistrzostwami Euro 2024 w piłce nożnej. W najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami 

– komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.

Która sieć najtańsza w maju?

Z majowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymał Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 245,40 zł. To wzrost o 18,03 zł, czyli o 7,93% więcej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 5,54 zł (Biedronka) i 38,13 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 328,15 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 288,23 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w sklepach typu dark store - 348,41 zł. Natomiast najtańsze zakupy (297,42zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Sześć kategorii produktów ze spadkiem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w maju 2024 r. względem 2023 roku podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały produkty tłuszczowe (20,97%), mrożonki (2,84%), nabiał (1,01%), dodatki (0,55%), chemia domowa i kosmetyki (0,24%) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17%). W największym stopniu zdrożały napoje. W maju br. wzrost ten wyniósł 18,80% wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 7,20%, używki i piwo o 4,33% oraz słodycze o 2,00%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w maju 2024 r. taniej o 0,17%).

W maju br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 10 produktami z najniższymi cenami a następnie Kaufland (8 produktów) i Dino (3 produkty).  W sieciach Aldi i Netto znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach E.Leclerc i Selgros Cash & Carry po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (17) można było w maju br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowała się sieć Netto (11 produktów), a następnie Carrefour (5 produktów), E.Leclerc, Lidl i POLOmarket (po 4 produkty), Aldi i Dino (po 3 produkty) oraz sklepy Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Tagi: ASM Sales Force Agency Raport
Oceń artykuł:

Źródło: ASM Sales Force Agency

Stabilizacja dynamiki wzrostu cen w sieciach handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.