Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4%

2024-03-25 | 09:00

Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano wpływ inflacji na politykę cenową w sieciach handlowych w ubiegłym roku. Tylko w trzech na 14 analizowanych sieci średnia cena koszyka w skali roku została obniżona, w pozostałych obserwowano wzrosty. 

W 2023 roku termin inflacja nie schodził z ust prawie wszystkich przedstawicieli branży. Wysokie ceny produktów i utrzymująca się trudna sytuacja ekonomiczna wpłynęły na stagnację rynku, a nawet spadek konsumpcji. Dla sieci handlowych taka sytuacja oznaczała ogromne wyzwanie. Uważna obserwacja trendów i szybkie, odpowiednie reagowanie na zachodzące zmiany, były często koniecznością. Trudne wybory i decyzje dotyczyły nie tylko konsumentów, ale także budziły obawy przedsiębiorców i szefów sieci handlowych. Cena zawsze stanowiła jeden z głównych determinantów wyboru podczas zakupów. Sieci handlowe rozumiejąc kluczową rolę tego czynnika, w 2023 roku stawiały w dużej mierze na elastyczność i reaktywność, co miało wpływ na prowadzenie dynamicznej polityki cenowej. Dopiero w drugiej połowie roku pojawiły się oznaki zmniejszenia poziomu inflacji, pozytywne skutki tej zmiany konsumenci i rynek odczuli bliżej końca roku. 

- Ubiegły rok można podzielić na dwa etapy. W pierwszym, który trwał mniej więcej do wakacji, inflacja nadal dominowała wśród głównych tematów w branży. Sieci handlowe prześcigały się w kreowaniu kolejnych ofert i akcji promocyjnych, dzięki którym przyciągały do siebie klientów. Drugi etap, to początek widocznego już spadku poziomu inflacji, co rzecz jasna nie przełożyło się od razu na spadki cen. Liczba dostępnych ofert promocyjnych była mniejsza, z wyjątkiem okresów wzmożonego ruchu w branży handlowej – jak na przykład w czasie przygotowań do świąt. Z naszej analizy wynika, że najniższe, średnie ceny koszyka zakupowego obserwowaliśmy w styczniu oraz grudniu. Najwyższa wartość koszyka wskazano w lipcu mówi Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Coraz drożej w pierwszej połowie roku 

Analitycy ASM Sales Force Agency w przygotowanym raporcie szczegółowo zbadali dynamikę cen w poszczególnych miesiącach 2023 roku w 13 sieciach handlowych i kanale e-grocery. Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła z 273,72 zł w styczniu do 280,16 zł w grudniu, co daje wzrost o 6,44 zł, czyli 2,4%. Ceny koszyka wahały się w poszczególnych miesiącach. Przy czym największy, bo ponad 4-procentowy wzrost miał miejsce między styczniem a lutym. W kolejnym miesiącu średnia cena koszyka wzrosła już tylko o nieco ponad 2%, a w kilku kolejnych miesiącach wzrosty oscylowały wokół 1% lub nieco poniżej tej wartości. Aż 5-procentowy spadek ceny koszyka zaobserwowaliśmy między lipcem a sierpniem, w kolejnych miesiącach spadki cen były symboliczne. Trzem biorącym udział w badaniu sieciom handlowym udało się obniżyć wartość koszyka zakupowego na przestrzeni 12 miesięcy – największy spadek cen analitycy odnotowali w cenach Biedronki (-12,62%), nieco mniejszy w Auchan (-10,74%) oraz w Lidlu (-7,23%). Najbardziej stabilną politykę cenową natomiast prowadził Polomarket (wzrost o 0,48%). Natomiast na największe podwyżki cen zdecydowały się sieci: Netto (19,82%), Makro (12,31%) oraz Dino (11,39%). Najtańsze zakupy można było w 2023 roku zrobić w dyskontach, gdzie średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 274,75 zł. Drożej było w hipermarketach (284,15 zł), jeszcze wyższe ceny klienci mogli obserwować w C&C (293,10 zł) i supermarketach (304,05 zł). Zaś kanał e-grocery oferował zdecydowanie najwyższe ceny (344,07 zł).

Przyszłość segmentu sieci handlowych oczami ekspertów

Analitycy ASM Sales Force Agency przewidują, że w obecnym, 2024 roku nadal będziemy obserwowali niewielkie podwyżki cen w sieciach handlowych. Ich przyczyny będą podobne, jak w latach ubiegłych, ale skala – znacznie niższa. Na początku roku wzrosły koszty pracy, natomiast ceny energii wciąż mogą zaskoczyć wielu przedsiębiorców. Oba te czynniki w znacznej mierze kształtują koszty producentów a w efekcie ceny dla konsumentów. Dodatkowe sposoby na obniżanie bądź utrzymanie cen na podobnym poziomie, jak choćby stosowany przez część rynku tzw. downsizing, czyli zmniejszanie objętości lub gramatury produktów wyczerpały się. Ci, którzy się na to zdecydowali, nie będą już mogli powtórzyć tego kroku. Przed nami koniec ulgi polegającej na obniżonej do 0 stawce podatku VAT na żywność. Wciąż nie jest pewne, jaka część rynku zdecyduje się przerzucić 5% podatku VAT na klientów, a którzy producenci postarają się wziąć tę zmianę na siebie. Pewne jest, że w tym roku jeszcze większą wagę zyskają akcje specjalne i promocje, jak choćby te związane z czerwcowymi mistrzostwami piłki nożnej Euro 2024. Pole do aktywnego działania jest bardzo szerokie i sieci handlowe na pewno wykorzystają wiele możliwości by zwrócić na siebie uwagę klientów. 


Raport „Wpływ inflacji na politykę cenową sieci handlowych w 2023” został stworzony na podstawie pozyskiwanych przez ASM Sales Force Agency danych od stycznia do grudnia 2023 roku. Realizowane każdego miesiąca Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przedstawia analizę aktualnych cen przykładowego koszyka zakupowego, w którym znajdują się najpopularniejsze artykuły FMCG podstawowych dziesięciu kategorii: chemia domowa, kosmetyki; dodatki; mięso.wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; produkty sypkie; używki, piwo. Raport obejmuje łącznie 40 produktów badanych w 14 sieciach handlowych – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w kanale e-commerce. Dane do badania są zbierane w kilkudziesięciu placówkach największych sieci handlowych w Polsce, a także są pozyskiwane w ramach pogłębionego i jakościowego researchu internetowego. Zastosowane nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają na uzyskanie poprawności wprowadzanych danych na najwyższym, możliwym poziomie. 

Tagi: ASM Sales Force Agency Raport Zbigniew Sierocki
Oceń artykuł:

Źródło: ASM Sales Force Agency

Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4%

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.