Smart retail. Czego spodziewać się po 2023 roku?

2023-01-30 | 10:30

Rozwój sprzedaży w modelu unichannel, zwrot e-commerce w stronę sklepów stacjonarnych i wzrost popularności cyfrowych nośników reklam – to zdaniem analityków Nanovo najważniejsze kierunki technologiczne dla retailu w 2023 r.

Wartość polskiego rynku e-commerce ma rosnąć w tempie ok. 10% rocznie i sięgnąć 187 mld w 2027 roku – wynika z szacunków Strategy& Polska. Jednak dynamiczny rozwój sklepów online nie zatrzyma zakupów w sklepach stacjonarnych, które wciąż będą odpowiadały za ok. 80% sprzedaży detalicznej. Technologiczne kierunki rozwoju retailu w 2023 r. i kolejnych latach będą wyznaczały rozwiązania, które „pogodzą” światy online i offline.

- Spodziewam się, że nowy rok będzie stał pod znakiem rozwoju technologii, które są już na rynku obecne. Znajdujemy się w punkcie, w którym e-commerce szuka dla siebie miejsca poza Internetem, a sklepy stacjonarne wiedzą, że bez digitalizacji nie wpiszą się w powiązane z innowacjami oczekiwania klientów. Jesteśmy więc świadkami cyfrowego przyspieszenia w retailu, którego efektem są nowe, zautomatyzowane formaty sklepów fizycznych i wzrost znaczenia nowoczesnych metod komunikowania się z konsumentami

– mówi Konrad Łucka, CGO w Nanovo.

Poniżej 3 technologiczne trendy, które będą istotne w retailu w 2023 roku.

1. Sprzedaż w modelu unichannel

Na rosnące znaczenie unichannel wpływają oczekiwania klientów. Na przykład z danych Adyen wynika, że 67% konsumentów chce mieć możliwość zakupu bezpośrednio w sklepie stacjonarnym i zlecenia dostawy do domu produktu, którego nie ma na półce. Ten model usuwa „klasyczny” podział na stacjonarne i digitalowe kanały sprzedaży i łączy je w ramach jednego doświadczenia zakupowego. Z punktu widzenia klienta oznacza to więcej, niż samą tylko możliwość wyboru produktu offline lub online, ponieważ zakupy odbywają się w środowisku, które jest jednocześnie cyfrowe i fizyczne.

- Przestrzeń do sprzedaży w modelu unichannel otwiera się przed branżą handlową dzięki formatowi phygital store. W 2023 r. będziemy obserwowali jego dynamiczny rozwój, co oznacza nowe otwarcia zautomatyzowanych sklepów stacjonarnych połączonych z pełną ofertą e-commerce. One wyraźnie poszerzają klientom dostęp do produktów oraz zapewniają im zachęcające do interakcji doświadczenia zakupowe, oparte na innowacjach i płynnym przenikaniu się wielu kanałów sprzedaży  – mówi Konrad Łucka z Nanovo.

2. E-commerce otwiera sklepy brick & mortar

Co prawda lockdowny przyzwyczaiły klientów do zakupów online, ale po pandemii i tak chcą oni wracać do sklepów stacjonarnych. To jeden z ważniejszych powodów, które „pchają” e-commerce w stronę przestrzeni fizycznych. Ponadto posiadanie sklepu brick & mortar zwiększa świadomość istnienia marki wśród klientów i buduje ich zaufanie, bo jest „namacalnym” dowodem na prowadzenie biznesu. Według Tribe Payments, aż 40% europejskich przedstawicieli branży rozważa otwarcie takiego sklepu w najbliższych 2-3 latach. To dla nich sposób na wpisanie się w oczekiwania konsumentów, ale też ucieczka od rosnących kosztów pozyskania klientów w internecie, a także drożejących dostaw i zwrotów towarów.

3. Retail as Media

Branża medialna będzie w coraz większym stopniu stawiać na dostarczanie treści promującej dany produkt bądź kategorię w miejscu sprzedaży. Między innymi dlatego, że w pandemii koszty dotarcia do klientów w Internecie bardzo wzrosły - w niektórych kategoriach nawet o 300%. To daje nowe możliwości dla multibrandowych formatów (m.in. sklepów spożywczych, drogerii czy stacji benzynowych), w których klient „przełącza” się pomiędzy różnymi kategoriami produktów. One stają się coraz bardziej interesującym miejscem reklamy dla producentów. Tak wynika m.in. z raportu Walmartu z 2021 r., w którym firma oszacowała przychód ze sprzedaży mediów na 2,1 mld dolarów.

- Multimedialne treści można natychmiastowo wprowadzać w dowolnej liczbie sklepów, co eliminuje problemy znane z dystrybucji materiałów drukowanych. Contentem można też elastycznie „żonglować”. To pozwala dostosowywać treści do popytu zależnego np. liczby osób przebywających w sklepie bądź pory dnia. Multimedialne wyświetlacze otwierają dzięki temu przed sklepami stacjonarnymi duże możliwości w zakresie sprzedaży cyfrowych powierzchni reklamowych. Branża retail zyskuje dzięki temu możliwość sprzedaży gotowych pakietów reklamowych swoim dostawcom – zauważa Konrad Łucka z Nanovo.

W porównaniu z drukowanymi materiałami content pokazywany na ekranach szybciej przyciąga wzrok klientów, silniej ich angażuje i skraca czas potrzebny na podjęcie decyzji o zakupie. Według danych Walmart Super Centers sklepy korzystające z rozwiązań digital zanotowały 66-procentowy wzrost sprzedaży w danych kategoriach w porównaniu z placówkami, w których umieszczone były wyłącznie „tradycyjne” nośniki reklam.

 

Tagi: Raport Konrad Łucka Nanovo
Oceń artykuł:

Źródło: Nanovo

Smart retail. Czego spodziewać się po 2023 roku?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.