SCB: Polacy nie przekonali się jeszcze do zagranicznych sklepów internetowych

2021-12-20 | 14:16

Ostatnie badanie Santander Consumer Banku „Polacy na e-zakupach 2021” wykazało ciekawą tendencję. Mimo, że przez internet kupujemy coraz częściej (obecnie zakupy w ten sposób robi prawie 80 proc. z nas), nie jesteśmy skorzy do tego, żeby zamawiać towary z zagranicznych sklepów.

Aż 59 proc. ankietowanych zapytanych o powód takiego stanu rzeczy odpowiedziało, że po prostu nie czuje takiej potrzeby. Ta postawa może być jednak skorelowana z czynnikami, które decydują o wyborze danego sklepu internetowego, jak choćby cena produktów, która według danych zebranych przez bank ma rozstrzygający wpływ u co drugiego Polaka (53,9 proc. wskazań). Nie bez znaczenia pozostają również: zaufanie do właściciela i krótki czas dostawy.

Jak wynika z danych zebranych przez Santander Consumer Bank, 16 proc. Polaków chociaż raz w życiu zdarzyło się zrobić zakupy w europejskim e-sklepie. Ci, którzy pokusili się o zakupy za granicą, częściej wybierali jednak sklepy poza Europą, jak popularne Aliexpress, Wish czy Etsy (29,7 proc.). Co ciekawe, zakupy online poza krajem chętniej robią mężczyźni (ponad połowie z nich zdarzyło się kupić coś w zagranicznym sklepie w porównaniu do 40 proc. kobiet). Badanie wykazało również, że w e-sklepach poza Polską częściej kupują osoby młode w wieku 18-29 lat (72,7 proc. wskazań), które pochodzą z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców, jak Kraków, Warszawa czy Gdańsk (55 proc.).

- Zainteresowanie zakupami online w zagranicznych sklepach spada wśród seniorów. Nigdy nie robiło ich 74 proc. osób po 60-tym roku życia i 86 proc. ankietowanych po 70-tce. Rzadziej robią je też mieszkańcy wsi i małych miast do 50 tys. mieszkańców, jak Sanok czy Szczytno (kolejno 54,5 proc. i 62,2 proc. wskazań). Być może powodem jest przywiązanie do zakupów w lokalnych, nielicznych sklepach i mniejsze potrzeby konsumpcyjne. Prawdopodobną przyczyną są również bariery językowe

– komentuje Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku.

Zapytani o to, dlaczego rzadko lub wcale nie robią zakupów w zagranicznych sklepach, ankietowani najczęściej odpowiadali, że nie czują takiej potrzeby (59,2 proc.). Co ósmy obawia się, że idący z daleka towar może nie zostać dostarczony (12,4 proc.). Respondenci wspominali również o tym, że przeszkadza im brak polskiej wersji językowej witryny (6,9 proc.), co pozwala mniemać, że duża część Polaków nie czuje się komfortowo robiąc zakupy w innym języku. Tylko 5 proc. zadeklarowało, że powodem niechęci do składania zagranicznych zamówień są wysokie koszty dostawy.

O wyborze e-sklepu decyduje cena produktów

Wpływ na brak zainteresowania badanych do kupowania online za granicą mogą mieć również osobiste preferencje, które dotyczą wyboru sklepu internetowego, takie jak cena produktów (53,9 proc. wskazań). Możemy po tym wnioskować, że dla wielu osób koszt towarów oferowanych na zagranicznych stronach internetowych w połączeniu z zapłatą za wysyłkę, jest zbyt zbyt obciążający dla portfela. Na kolejnych miejscach znalazły się zaufanie do danego e-sklepu (13 proc.) oraz krótki czas dostawy (10 proc.), co również może mieć wpływ na brak chęci do zakupów zagranicznych, które potrafią dotrzeć do klienta wiele miesięcy po złożeniu zamówienia.

- Nasze badanie wykazało również, że w Polsce rośnie popularność tzw. Marketplace’ów typu Allegro. Niemal 55 proc. ankietowanych odpowiedziało, że jest to ich preferowane miejsce kupowania w internecie. Przebija to tym samym zainteresowanie sklepami zajmującymi się wyłącznie określoną kategorią produktów (26 proc. wskazań badanych)

– mówi Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.

– Wskazuje to na zmianę przyzwyczajeń społeczeństwa, które bardziej niż wszystko inne, co mogliby zaoferować im właściciele e-sklepów, ceni sobie  oszczędność czasu. Badanym łatwiej i wygodniej jest kupić wiele rzeczy w jednym miejscu, niż szukać poszczególnych produktów na wielu stronach internetowych. Ci, którzy nie są gotowi na dostosowanie się do tego modelu sprzedaży muszą liczyć się z mniejszym zainteresowaniem e-konsumentów  – dodaje.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we wrześniu 2021 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1002.

 

Tagi: e-commerce Ewelina Krzynowy Raport Santander Consumer Bank Patryk Perliński
Oceń artykuł:

Źródło: SCB

SCB: Polacy nie przekonali się jeszcze do zagranicznych sklepów internetowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.