SCB: 7 na 10 Polaków kupuje produkty używane

2024-05-24 | 11:57

58 proc. Polaków w przeszłości zdecydowało się na samochód z drugiej ręki, a blisko połowa kupowała używane ubrania – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania”. Niemal trzy czwarte ankietowanych (74 proc.), którzy kupują produkty w drugim obiegu, robi to ze względu na oszczędność pieniędzy. 47 proc. respondentów deklaruje, że ich największą obawą dotyczącą handlu wtórnego jest zła jakość lub stan produktu. 

Jeszcze nie tak dawno kupowanie używanych przedmiotów było postrzegane jako coś wstydliwego, stereotypowo związanego z brakiem pieniędzy. Na szczęście te czasy minęły – wyszukiwanie perełek w „second-handach” czy w sieci stało się modne, a ludzie z dumą chwalą się swoimi znaleziskami. Coraz więcej osób chętnie sięga po używane rzeczy, kierując się nie tylko względami ekonomicznymi, ale również troską o środowisko i chęcią posiadania unikatowych przedmiotów. Rosnącą popularność drugiego obiegu potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku, zgodnie z którymi już 69 proc. ankietowanych kupuje produkty z rynku wtórnego.   
 
Aktualnie w drugim obiegu można znaleźć właściwie każdy możliwy produkt, jednak niektóre kategorie cieszą się większą popularnością niż inne. Najwięcej Polaków, bo aż 58 proc., decyduje się na zakup używanych samochodów, a co drugi (48 proc.) daje nowe życie ubraniom. W dalszej kolejności ankietowani najchętniej sięgają po książki z drugiej ręki (27 proc.). Część nowych produktów ma wysoką pierwotną cenę, co sprawia, że równie często konsumenci wybierają używane sprzęty RTV i AGD (26 proc.), rowery (24 proc.) czy meble (23 proc.). Z kolei prawdopodobnie z obawy o higienę i bezpieczeństwo najmniej osób deklaruje, że kiedykolwiek kupiło w drugim obiegu obuwie (14 proc.) oraz zabawki lub inne artykuły dziecięce (13 proc.).

– Dane pokazują, że Polacy coraz chętniej sięgają po używane produkty, co jest niewątpliwie pozytywnym trendem. Istnieją różnice w preferencjach dotyczących zakupów z drugiej ręki między kobietami a mężczyznami. Duża dysproporcja widoczna jest przede wszystkim przy zakupach używanej odzieży, robi to 6 na 10 pań, a tylko 3 na 10 panów. Co więcej, podobnie wygląda sytuacja z obuwiem, buty z drugiej ręki wybiera 18 proc. kobiet i 9 proc. mężczyzn. Panowie z kolei częściej decydują się na zakup z rynku wtórnego droższych artykułów, takich jak samochód. Używane auto kupiło 68 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet 

– komentuje Tobiasz Wójcikiewicz, Starszy Specjalista ds. Zarządzania Produktem Karta Kredytowa z Santander Consumer Banku.

Oszczędność, ekologia i styl

Jest wiele powodów do zakupów z drugiej ręki. Okazuje się, że wśród osób, które zadeklarowały, że kupują używane przedmioty najczęściej wskazywaną motywacją były kwestie ekonomiczne. Wybór rzeczy z drugiego obiegu ze względu na oszczędność pieniędzy deklaruje blisko trzy czwarte (74 proc.) ankietowanych. Dodatkowo, 11 proc. respondentów dostrzega, że takie zakupy mogą być również świetnym sposobem na znalezienie oryginalnych i unikatowych przedmiotów. Inną kwestią jest świadomość ekologiczna, dlatego 8 proc. Polaków dając rzeczom drugie życie kieruje się troską o środowisko i zrównoważony rozwój. Ostatnim, najmniej popularnym powodem jest zakup rzeczy używanych przez ich ciekawe pochodzenie lub historię – robi tak 5 proc. badanych.

Obawy przed używanymi rzeczami

Część osób oprócz zalet związanych z nabywaniem używanych przedmiotów widzi również w nich potencjalne wady. Blisko połowa Polaków (47 proc.) jako swoją największą obawę zakupów z drugiej ręki wymienia złą jakość lub stan produktu. Niemal tyle samo, bo aż 46 proc. wskazuje, że ich głównym zastrzeżeniem jest brak gwarancji lub możliwości zwrotu produktu. W dalszej kolejności, 3 na 10 ankietowanych (29 proc.) wymienia niepewność co do pochodzenia produktu, a 27 proc. ma wątpliwości dotyczące jego czystości. Obawy różnią się w zależności od wieku respondentów. Trzydziestolatkowie znacznie częściej niż reszta ankietowanych (63 proc.) wskazują, że przy zakupie używanych rzeczy najbardziej boją się złej jakości przedmiotów. Dla 62 proc. osób między 50 a 59 rokiem życia brak gwarancji lub możliwości zwrotu jest największą wadą. Z kolei niepewność co do czystości artykułu to przede wszystkim lęk najmłodszych respondentów (od 18 do 29 roku życia), ten mankament wskazuje ponad jedna trzecia z nich (35 proc.).

Kiedyś kupowanie produktów z drugiej ręki wiązało się z koniecznością zapłaty gotówką – sklepy z odzieżą używaną niejednokrotnie nie miały terminali, a zakupy online nie były tak rozpowszechnione. Często brak dostępu do innych form płatności wpływał na rezygnację z realizacji transakcji. Kwestie dotyczące płatności nadal mogą stanowić przeszkodę w nabywaniu rzeczy z drugiej ręki. 7 proc. ankietowanych jako swoje główne zastrzeżenie w tym kontekście wymienia brak możliwości odroczenia płatności lub skorzystania z innej opcji finansowania zakupu. Szczególnie doskwiera to osobom między 18 a 29 rokiem życia, w tej grupie odsetek ten wzrasta do 12 proc.

- Cyfryzacja małych biznesów, rozpowszechnienie terminali płatniczych oraz rozwój platform internetowych z używanymi produktami całkowicie zmieniły możliwości finansowania. Konsumenci podczas zakupów często korzystają z różnych form płatności np. kartą kredytową, która oferuje możliwość „chargebacku”, gdy przedmiot okaże się niezgodny z wystawioną ofertą. Ciekawym rozwiązaniem jest Visa TurboKARTA dostępna w Santander Consumer Banku. Gwarantuje ona wygodne i bezpieczne zakupy dzięki usłudze 3D Secure, a także do 360 zł zwrotu za wybrane płatności 

– mówi Tobiasz Wójcikiewicz z Santander Consumer Banku.

Tagi: Raport Santander Consumer Bank
Oceń artykuł:

Źródło: SCB

SCB: 7 na 10 Polaków kupuje produkty używane

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.