Santander Consumer Bank: Co trzeci z nas częściej kupuje online podczas pandemii

2021-01-19 | 12:00

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, pandemia koronawirusa i obostrzenia dotykające sklepów stacjonarnych doprowadziły do tego, że już co trzeci Polak częściej niż wcześniej robi zakupy przez internet (36 proc.). Wśród nich jest najwięcej osób przed 30-stym rokiem życia (60 proc.). Z kanału online w obecnej sytuacji epidemiologicznej częściej korzysta również co dziesiąty senior w wieku 60-69 lat.

• Zwiększone zainteresowanie e-commerce widać również w odpowiedziach respondentów badania, dotyczących podejścia do wyprzedaży. Planując okazyjne zakupy już co piąty z nas brałby pod uwagę tylko promocje w sklepach internetowych (19 proc.).

• Kupując online najczęściej korzystamy z możliwości pokrycia kosztu zamówienia szybkim przelewem jak PayU, Przelewy24 itp. (34 proc.). Popularnym wyborem są również płatności BLIKIEM (27 proc.). Płatność gotówką przy odbiorze wybiera 32 proc. Polaków, a co dziesiąty sięga w tym celu po kartę kredytową.

Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia w sklepach stacjonarnych, takie jak konieczność noszenia maseczek i dezynfekcji rąk, godziny dla seniorów oraz ograniczona liczba klientów na m2, sprawiły, że Polacy przenieśli się na zakupy do internetu. Według najnowszego badania Santander Consumer Banku przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” już co trzeci z nas zamawia przez internet częściej niż przed pandemią (36 proc.). Nikogo nie zdziwi fakt, że prym wiodą tutaj głównie osoby w wieku 18-29 lat (60 proc.). Ciekawostką są jednak seniorzy, którzy prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa również zaczęli częściej korzystać z kanału online. Ta forma robienia zakupów stała się bardziej popularna aż wśród 14 proc. z nich. Z zamówień w sieci w obecnej sytuacji epidemiologicznej częściej korzystają też osoby z największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców takich jak Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław czy Poznań (46 proc.). Z większą regularnością przez internet kupuje już niemal co czwarta osoba o dochodach, które nie przekraczają 2 tys. zł miesięcznie (22 proc.) oraz najlepiej zarabiający Polacy, których zarobki wynoszą od 5 tys. zł w górę (76 proc.).

Wzrastający trend zakupów online widać również po odpowiedziach ankietowanych dotyczących wyprzedaży w sieci. Już co piąty ankietowany przez Santander Consumer Bank planując okazyjne zakupy, brałby pod uwagę wyłącznie promocje w sklepach online (19 proc.). Wśród osób, które udzieliły takiej odpowiedzi najwięcej jest kobiet (20 proc.), osób przed 30-stym rokiem życia (37 proc.) i mieszkańców średnich miast takich jak Kielce, Radom czy Toruń (26 proc.). 

Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na życie Polaków co widać po wynikach naszego najnowszego badania. Co ważne, digitalizacja naszego społeczeństwa postępuje również wśród seniorów, którzy częściej niż przed nastaniem obecnej sytuacji epidemiologicznej szukają możliwości zrobienia zakupów online. Bardzo możliwe, że ta zmiana nawyków utrzyma się już na stałe i kanał online będzie dominować nad tym stacjonarnym. Dla wielu handlowców to ważny moment na rewidowanie długofalowej strategii rozwoju

– mówi Agnieszka Kociemska, Zastępca Dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich i Dyrektor Departamentu Produktów Konsumenckich I Sprzedaży z Santander Consumer Banku. 

Polacy coraz bardziej lubią płatności BLIKIEM

W jaki sposób opłacamy zakupy internetowe? Według badania Santander Consumer Banku są to zdefiniowane przelewy internetowe np. PayU, Przelewy24 czy Paybynet. Z tej formy płatności korzysta co trzeci z nas (34 proc.). Na popularności zyskują również płatności BLIKIEM (27 proc.), z których korzysta ponad połowa najmłodszych Polaków, którzy nie przekroczyli 30-stego roku życia (56 proc.). Płatność gotówką przy odbiorze wybiera jednak wciąż 32 proc. Polaków. To rozwiązanie lubiane zwłaszcza przez mężczyzn (34 proc.), osoby powyżej 50-tego roku życia (44 proc.) i seniorów powyżej 70 lat (46 proc.). Po kartę kredytową sięga co dziesiąty z nas (13 proc.), głównie osoby po 40-stce (21 proc.), mieszkające w dużych miastach bądź metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców (kolejno 18 i 19 proc.). 

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.

Tagi: Agnieszka Kociemska Koronawirus Santander Consumer Bank
Oceń artykuł:

Źródło: Santander Consumer Bank

Santander Consumer Bank: Co trzeci z nas częściej kupuje online podczas pandemii

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.