Santander: Co czwarty Polak wyda na zakupy spożywcze na Wielkanoc od 501 do 1000 zł

2023-04-06 | 10:31

Już 27 proc. Polaków planuje przeznaczyć na zakupy spożywcze na Wielkanoc od 501 do 1000 zł – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”. Większe sumy na ten cel w tym roku przeznaczą mężczyźni i osoby pochodzące ze wsi i mniejszych miejscowości do 50 tys. mieszkańców.

Co czwarty ankietowany w badaniu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023” przyznał, że w tym roku zamierza przeznaczyć na wielkanocne jedzenie od 501 do 1000 zł. W tej grupie znalazło się najwięcej panów (32 proc. w porównaniu do 23 proc. kobiet) oraz osób pochodzących ze wsi i z małych miast do 50 tys. mieszkańców (kolejno 32 i 29 proc. w porównaniu do 19 proc. ankietowanych z metropolii jak Warszawa czy Kraków). Co może zaskoczyć, najwięcej na świąteczne zakupy spożywcze zamierzają przeznaczyć młodzi w wieku od 18 do 29 lat (39 proc.), co może świadczyć o tym, że wielu z nich planuje zaprosić rodzinę do siebie lub wesprzeć rodziców i dziadków w zakupie ciągle drożejącego jedzenia.

- Na drugim miejscu, wśród wskazań ogółu ankietowanych, znalazła się kwota w przedziale od 301 do 500 zł (24 proc.) Taką kwotę na wielkanocne zakupy spożywcze wyda więcej kobiet niż mężczyzn (30 proc. w porównaniu do 18 proc.), 34 proc. 30-39 latków i 37 proc. mieszkańców metropolii powyżej 250 tys. osób. Co ciekawe, jest to budżet, który na Wielkanoc przeznaczy najwięcej osób zarabiających mniej niż 2 000 zł na rękę (36 proc.), co dobrze obrazuje postępujący wzrost cen

– komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku.

Co szósty Polak wyda na świąteczne zakupy spożywcze od 201 do 300 zł (18 proc.). Odpowiadały tak najczęściej panie (24 proc. w zestawieniu z 10 proc. z grupy panów) oraz seniorzy powyżej 60 roku życia (27 proc.). Często tę odpowiedź wskazywali również mieszkańcy wsi i osoby z dochodem od 2 000 do 2 999 zł netto (kolejno 22 i 33 proc.). Co jedenasty respondent (9 proc.) wyda na świąteczne jedzenie od 101 do 200 zł. W tej grupie znalazło się 14 proc. seniorów, 16 proc. mieszkańców małych miast do 50 tys. osób oraz 13 proc. z najmniejszych dochodem do 1 999 zł netto.

Wydatki na świąteczne zakupy spożywcze rosną

W porównaniu do zeszłorocznej, wiosennej edycji badania Santander Consumer Banku, gdzie również zapytano Polaków o to, ile zamierzają przeznaczyć na wielkanocne zakupy spożywcze, można zaobserwować wpływ wzrostu cen na plany ankietowanych. W 2022 r. kwotę od 501 do 1000 zł zamierzało przeznaczyć 23 proc. badanych, o 4 punkty procentowe mniej niż w 2023 r. Aktualnie zmalała również liczba respondentów, która może przeznaczyć na świąteczne jedzenie od 301 do 500 zł (obecnie 24 proc. w porównaniu do 29 proc. w 2022 roku). W 2023 r. spadek zaliczył również odsetek tych, których wielkanocne jedzenie kosztować będzie do 200 zł. Obecnie wynosi on 12 proc., natomiast w 2022 r. taką sumę deklarowało 18 proc. ankietowanych.

- Od wielu miesięcy zmagamy się ze wzrostem cen, który wpływa na nasze możliwości konsumpcyjne – komentuje Ewa Cegielska, Kierownik Zespołu Produktów Gotówkowych z Santander Consumer Banku. –  W takiej sytuacji warto pamiętać o produktach bankowych, które mogą pomóc w zachowaniu stabilności domowego budżetu. Jednym z nich jest np. kredyt gotówkowy równoratka dostępny w Santander Consumer Banku. Ten produkt to gwarancja okrągłej, stałej raty bez względu na okoliczności. Klient płaci dokładnie tyle, ile ustalił przed zaciągnięciem zobowiązania, a spłata zawsze jest rozłożona na okres 42 miesięcy. Warto zwrócić uwagę również na kartę ratalną, dzięki której możemy kupić wszystko, czego potrzebujemy w wybranym miejscu, a później spłacić w równych miesięcznych kwotach ustalanych na starcie zobowiązania.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Tagi: Raport Santander Consumer Bank Magdalena Grzelak
Oceń artykuł:

Źródło: Santander

Santander: Co czwarty Polak wyda na zakupy spożywcze na Wielkanoc od 501 do 1000 zł

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.