Santander Bank Polska: Polacy ruszyli na zakupy

2021-05-25 | 13:00

Z początkiem maja Polacy ruszyli na zakupy i szukają możliwości spędzania czasu poza domem. Powody do radości mają właściciele biur podróży – poziom wydatków jest kilkukrotnie wyższy niż jeszcze w kwietniu br. Wartość transakcji w hotelach jest czterokrotnie wyższa niż 3 tygodnie temu. Ponad dwukrotnie wyższe są średniotygodniowe wydatki w sklepach z ubraniami, u kosmetyczek i fryzjerów oraz w restauracjach.  

Analitycy Santander Bank Polska przeanalizowali wydatki kartowe klientów banku w pierwszych 3 tygodniach maja, od chwili zniesienia pierwszych obostrzeń, aż do otwarcia w miniony weekend restauracyjnych ogródków. Po otwarciu galerii handlowych, 4 maja br. dynamiczne odbicie zanotowały niemal wszystkie branże. Średniotygodniowe wydatki, realizowane kartami płatniczymi Santander Bank Polska, są o 134% wyższe w księgarniach, o 102% w sklepach z ubraniami i obuwiem. Odbicie to jest szczególnie widoczne w danych dla sieciowych sklepów odzieżowych, które w przeważającej mierze zlokalizowane są w galeriach handlowych.

Wartość transakcji kartami płatniczymi Santander Bank Polska w sklepach z odzieżą i obuwiem wystrzeliła w pierwszym tygodniu maja, zaraz po zniesieniu obostrzeń. Z poziomu poniżej 20 mln błyskawicznie wspięła się na poziom 100 mln zł średniotygodniowych wydatków. To o 20-40 mln powyżej średniej z lat 2019-2020 i więcej niż świąteczny rekord wydatków z grudnia roku 2020. Rekordowa jest obecnie także średniotygodniowa liczba transakcji, przekraczająca 800 tys.

– wyjaśnia Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska.

Największe podwody do radości ze zniesienia obostrzeń mają oczywiście te branże, których funkcjonowanie przez ostatnie miesiące było zamrożone. Dane Santander Bank Polska wskazują, że Polacy tłumnie ruszyli m.in. do kosmetyczek oraz fryzjerów. W ciągu tygodnia od chwili zniesienia obostrzeń średniotygodniowa wartość transakcji kartami Santander Bank Polska w salonach fryzjerskich i kosmetycznych przekroczyła 20 mln zł i szybko zbliża się do granicy 25 mln zł. To absolutny rekord, o kilka milionów tygodniowo więcej niż w okresie świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra w roku 2020. Liczba transakcji w salonach fryzjerskich i kosmetycznych wynosi obecnie niemal 250 tys. tygodniowo.

Wyjazdy zagraniczne wracają do wakacyjnego kalendarza

Najbardziej dynamiczne wzrosty w ostatnich tygodniach odnotowywały jednak biura podróży. Od początku maja liczba transakcji w kategorii podróże rośnie, z poziomu ok. pół tysiąca tygodniowo do ok, 1,8 tysiąca obecnie, czyli poziomów z maja 2019, sprzed pandemii. Co ciekawe, średniotygodniowa wartość transakcji jest już dziś wyższa niż w najlepszym okresie 2020, to znaczy na początku sierpnia. Także analizując średniotygodniową wartość wydatków w biurach podróży widać, że przewyższa ona rekordy z pandemicznego lata 2020 i jest niemal na poziomie z analogicznego okresu 2019 roku.   

Nasze dane, oparte na analizie transakcji kartami płatniczymi wskazują, że kategorią, w której widać największe odbicie po poluzowaniu obostrzeń są podróże. Oznacza to, że z początkiem maja wielu Polaków zaczęło planować zagraniczne wyjazdy. Średniotygodniowe poziomy wydatków już sięgnęły tych z maja 2019, sprzed pandemii. Wygląda więc na to, że spragnionych wakacyjnych wyjazdów zagranicznych nie zniechęca nawet nadal obowiązująca w wielu krajach, konieczność posiadania aktualnego testu na obecność koronawirusa, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami

– mówi Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska.

Hotele i restauracje

Pewne odbicie, po poluzowaniu obostrzeń, jest widoczne w poziomach wydatków w restauracjach i hotelach. Efekt weekendowego otwarcia ogródków jest zauważalny – średniotygodniowa liczba transakcji wzrosła z 900 tys. do 1,2 mln, przebijając średnie poziomy z roku 2019. Wartość transakcji jest jednak nadal dwukrotnie niższa niż rekordowa, notowana w lecie 2020 roku. Restauratorzy bez wątpienia czekają na 29 maja, gdy będzie można przyjmować gości w pomieszczeniach zamkniętych, choć nadal z limitem 50% obłożenia.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku hoteli. Średniotygodniowa liczba i wartości transakcji w hotelach wzrosła do poziomu z roku 2019 i jest obecnie ponad czterokrotnie wyższa niż jeszcze w kwietniu br. Nadal jest jednak znacznie niższa niż w czasie rekordowego dla branży lata 2020 – liczba transakcji jest trzykrotnie niższa, a ich wartość czterokrotnie niższa.

Tagi: Przemysław Chojecki Santander Bank Polska
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: Santander Bank Polska

Santander Bank Polska: Polacy ruszyli na zakupy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.