Rosnące oczekiwania konsumentów

2022-03-28 | 10:00

Konsument staje się coraz bardziej świadomy i podnosi poprzeczkę przedsiębiorcom, którzy od początku tego roku i tak działają w skrajnie trudnych warunkach biznesowych. Czy firmy dadzą radę sprostać oczekiwaniom swoich klientów?


Firmy powinny oferować produkty i usługi o wysokiej jakości w korzystnych cenach, proponować klientom liczne promocje i rabaty, gwarantując jednocześnie dobre warunki zatrudnienia swoim pracownikom i podejmując szeroko rozumiane działania proekologiczne – to lista głównych oczekiwań dzisiejszych konsumentów według badania przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy.

Badanie  Oczekiwania konsumenckie przeprowadzone w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy , zainicjowanej przez Polską Sieć Handlową Lewiatan to dowód na to, że przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z długą listą oczekiwań konsumentów – spośród 14 zbadanych czynników aż 12 zostało ocenione przez co najmniej 70% Polaków jako istotne.

Ma być tanio, lokalnie i etycznie!
Jak wynika z badania głównym oczekiwaniem konsumentów wobec firm, z których oferty korzystają, jest możliwość zakupu produktów wysokiej jakości w korzystnych cenach – 82% Polaków wskazało ten czynnik jako ważny, z czego 40,4% jako zdecydowanie ważny. Co więcej, badanie pokazało, że aż 75,5% Polaków oczekuje od firm bogatej oferty promocji i rabatów. Ma być nie tylko tanio, ale też lokalnie - blisko 76% badanych wymaga, aby firmy oferowały im lokalne i regionalne produkty lub usługi.

Jakość i cena produktu lub usługi od zawsze miały kluczowe znaczenie, ale to nie jedyne czynniki, na które zwraca uwagę dzisiejszy konsument. Zasady, którymi kieruje się firma w swoim codziennym działaniu, coraz bardziej stają się czynnikiem mającym wpływ na zakupy. Klienci dziś przywiązują znaczącą wagę do etyki prowadzonego biznesu i zaangażowania społecznego firm, bacznie obserwując podejmowane przez firmy działania. Blisko 81% respondentów uważa, że ważne jest by firmy działały zgodnie z poszanowaniem pracowników, zapewniając im odpowiednie warunki pracy i wynagrodzenie. Aż 79% Polaków oczekuje od przedsiębiorstw aktywności przyczyniających się do ograniczenia skali marnowania żywności. Dla 75% Polaków ważne jest, aby firmy wspierały dbanie o dobro ludzi, zwierząt i planety, a 73% konsumentów oczekuje wspierania lokalnych społeczności. Dodatkowo 70,5% wymaga działań informacyjnych i edukacyjnych, mających pozytywny wpływ na ludzi i środowisko, np. poprzez promowanie dobrych praktyk dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego, odżywania, stylu i trybu życia.

Powyższe dane wskazują na to, że oczekiwania Polaków nie odbiegają bardzo od światowych trendów konsumenckich. Jak wynika z raportu Global Consumer Trends 2022  aż 78% przedstawicieli firm na świecie uważa, że zmiany klimatyczne istotnie wpływają na preferencje konsumentów. Zgodnie z badaniem pożądane są produkty ekologiczne lub neutralne klimatycznie, czyli przyjazne środowisku oraz produkty etyczne – w rozumieniu braku krzywdy zwierząt, ludzi i planety przy ich produkcji. Aż 74% respondentów oczekuje, aby marki zwracały na to uwagę i posiadały tylko etyczne produkty.

Co na to przedsiębiorcy?
Dostrzeganie aktualnych trendów i potrzeb konsumenckich oraz skuteczna odpowiedź na nie to klucz do sukcesu w wielu branżach. Takie działanie często wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów ze strony firmy, a na takie inwestycje obecnie może być stać coraz mniejszą liczbę przedsiębiorców.  Konsekwencje wielu miesięcy pandemii, niekorzystne zmiany wynikające z wprowadzenia Polskiego Ładu, rosnąca inflacja i koszty prowadzenia działalności, jak również skutki wojny u naszych sąsiadów, które już dziś odczuwają również polscy przedsiębiorcy – to tylko niektóre z problemów, z którymi firmy są zmuszone borykać się w tym roku. Dziś, w obliczu pesymistycznych prognoz na przyszłe miesiące, dla wielu przedsiębiorców zagrożona jest rentowność prowadzonego biznesu, a nawet jego przetrwanie.

Od zawsze staramy się być blisko klientów i wiemy jak ważna jest świadomość preferencji konsumentów oraz dostosowywanie do nich własnego biznesu. Jednak sprostanie im w dzisiejszych czasach jest coraz trudniejsze. Wymaga to dodatkowych nakładów finansowych, na które często nie możemy sobie pozwolić. Ten rok jest wyjątkowo ciężkim czasem dla przedsiębiorców – obawiamy się poważnego kryzysu gospodarczego, który czujemy, że się zbliża. Koszty działalności przeciętnego sklepu wzrosły aż o 25% - to bardzo dużo. A prognozy wskazują, że te koszty będą dalej rosły. Sytuacja jest naprawdę ciężka do udźwignięcia szczególnie dla małych i średnich firm rodzinnych, działających na lokalnym rynku. – mówi Ireneusz Wróbel, właściciel sklepu Lewiatan Podkarpacie.

Rosnące oczekiwania klientów od lat wymuszają zmiany w prowadzeniu biznesu. Zaangażowanie społeczne, pomoc potrzebującym, dbanie o ekologię czy troska o pracowników to dziś nie moda, a konieczność dla firm. Jednak czy klienci nie oczekują od przedsiębiorców więcej niż są oni w stanie im dziś zapewnić? Koszty obecnej sytuacji gospodarczej powinniśmy ponosić solidarnie.

Tagi: Lewiatan Preferencje konsumenckie Ireneusz Wróbel
Oceń artykuł:

Fot: Lewiatan Źródło: Lewiatan

Rosnące oczekiwania konsumentów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.