Rok 2021 minął pod znakiem rozwoju sieci spożywczych i polskich marek. Klienci w sklepach czuli się bezpiecznie

2022-01-04 | 10:26

Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE: Rynek powierzchni handlowych jest najbardziej dynamiczny i podatny na nastroje społeczne spośród nieruchomości komercyjnych. Pandemiczny eksperyment, z którym mieliśmy do czynienia w 2020 roku, nauczył inwestorów, najemców i zarządców bycia w ciągłej zmianie, dopasowywania się do nagłych lockdownów i idących za nimi zmian w zachowaniu konsumentów. Choć dla sektora zawsze kluczowa jest końcówka roku, już teraz wiadomo, że dobrze poradził sobie z kolejnymi dwunastoma miesiącami pod znakiem Covid-19.

Optymistycznym zjawiskiem, które powszechnie obserwowaliśmy w 2021 roku, jest szybki powrót klientów do obiektów handlowych po lockdownach. Szczepienia oraz zachowanie zasad sanitarnych stosowanych powszechnie w handlu zapewniają konsumentom poczucie bezpieczeństwa. Na rynku nie pojawiło się wiele nowych marek, ale te, które są już obecne radziły sobie dobrze. Rozwijały się przede wszystkim sieci spożywcze, szczególnie dyskonty. Obserwowaliśmy również ekspansję polskich firm, takich jak LPP czy CCC.

Rok na wysokich obrotach

Ostatni kwartał roku to dla handlu okres, w którym budowane jest około 30% całorocznych obrotów. Szczególnie ważny jest grudzień. Na razie trudno stwierdzić, czy sektorowi udało się odrobić straty z lockdownów, ale sytuacja zapowiada się lepiej niż w 2020 roku. Obroty wygenerowane na zarządzanym przez nas portfelu między majem a październikiem 2021 roku były wyższe o 15% niż tym samym okresie 2020 oraz 6% niższe niż 2019. Obroty w listopadzie i grudniu 2021 będą sprawdzianem dla całego rynku.

Parki receptą na pandemię

W mijającym roku widzieliśmy, że klienci nauczyli się żyć z lockdownami i między nimi. Po każdym „zamknięciu” obserwowaliśmy, jak ludzie szybko uczą się nowych schematów zakupowych. A za nimi zmieniały się zachowania inwestorów i najemców. Na bazie tego przyspieszył rozwój parków handlowych, który był widoczny szczególnie w pierwszej połowie 2021 roku. Niemal brak powierzchni wspólnych, łatwy dostęp do sklepów pierwszej potrzeby i bliska odległość od miejsca zamieszkania sprawiły, że klienci bardzo je polubili. Jednocześnie obserwowaliśmy, że szybko i chętnie wracają także do większych centrów handlowych, gdy tylko te były ponownie otwierane.

Inwestorzy szukają możliwości

Pomimo pandemii, inwestorzy cały czas są zainteresowani zakupem nowych projektów handlowych w Polsce. Problemem jest jednak niedobór atrakcyjnych obiektów na sprzedaż lub zbyt wysoka cena tych, które są dostępne. Biorąc pod uwagę dane z rynku, przyszłość sektora handlowego w najbliższych miesiącach wygląda optymistycznie. Kluczowy dla rynku jest brak kolejnych lockdownów, ale widzimy, że stosowane obecnie metody dystansu społecznego zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo i zamykanie biznesów nie jest konieczne.

Zrównoważony rozwój już obecny

Podobnie jak w innych sektorach, także w handlu coraz ważniejsze dla inwestorów i najemców stają się zasady ESG. To, co w obiektach z powodzeniem sprawdza się od lat to m.in. ponowne wykorzystywanie szarej wody np. do podlewania roślin, naturalnych źródeł energii do ogrzewania, perlatory na kranach w łazienkach czy efektywne energetycznie źródła światła. Przy nowych inwestycjach zasady zrównoważonego rozwoju wdrażane są już na etapie wykorzystywanych materiałów budowlanych, co bardzo nas cieszy.

Tagi: CBRE Magdalena Frątczak Raport
Oceń artykuł:

Źródło: CBRE

Rok 2021 minął pod znakiem rozwoju sieci spożywczych i polskich marek. Klienci w sklepach czuli się bezpiecznie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.