Raport dla ONZ: Doświadczenia Tesco wskazane jako dobry kierunek na drodze do zmniejszania skali marnowania żywności

2019-09-27 | 10:00

"Podążamy w dobrym kierunku, jednak tempo zmian jest za wolne, by do 2030 roku osiągnąć cel zmniejszenia globalnej skali marnowania żywności o połowę" – wskazuje roczny raport Champions 12.3, wspieranej przez ONZ organizacji zrzeszającej najważniejszych przedstawicieli sektora spożywczego.

Zgodnie z wnioskami z raportu, jeszcze większa liczba państw i firm powinna podjąć działania w myśl strategii „Target – Measure – Act” („Ustal cel, mierz efekty, działaj”), m.in. przez publikację danych na temat marnowania, jeśli chcemy na czas osiągnąć Cel 12.3 Zrównoważonego Rozwoju Narodów Zjednoczonych.

Osiągnięcia Tesco w Europie Środkowej na rzecz zmniejszania skali marnowania wskazują, iż podejście „Target – Measure – Act” jest właściwym kierunkiem działania. W Polsce, skala marnowania żywności w sklepach i centrach dystrybucji Tesco zmniejszyła się o 41% na przestrzeni ostatnich dwóch lat, czyli od publikacji pierwszego raportu na ten temat. Firma jest zatem blisko osiągnięcia celu redukcji skali tego zjawiska o połowę, na długo przed granicą 2030 roku wyznaczoną w Celach Zrównoważonego Rozwoju.

Każdego roku aż jedna trzecia wyprodukowanej żywności na świecie ulega zmarnowaniu.To równowartość 1,3 miliarda ton produktów, których wytworzenie wymaga ogromu czasu, energii i środków finansowych. Trudno zatem zaakceptować skalę globalnego marnowania, uwzględniając dodatkowo aspekty natury moralnej i środowiskowej.

Dave Lewis, prezes Grupy Tesco, który przewodzi również koalicji Champions 12.3, powiedział: - Konieczność walki z marnowaniem jest kwestią bezdyskusyjną. Jedna trzecia żywności na świecie marnuje się, a równocześnie co dziewiąty mieszkaniec globu cierpi z powodu niedożywienia. Gdyby zjawisko marnowania było krajem, byłoby trzecim największym winnym emisji gazów cieplarnianych, zaraz po Chinach i Stanach Zjednoczonych. Nie mamy czasu do stracenia, musimy działać.

Tesco było pierwszą siecią handlową w Polsce i Europie Środkowej, która opublikowała w 2017 roku dane dotyczące marnowania żywności w organizacji. Dziś kontynuuje wysiłki w tym obszarze, zaś pięciu kluczowych dostawców firmy z regionu również zadeklarowało publikację wewnętrznych danych o marnowaniu.

- Robimy co w naszej mocy, by zmniejszać skalę marnowania żywności. Udoskonaliliśmy procesy prognozowania i zamawiania produktów do sklepów, regularnie przekazujemy nadwyżki żywności z naszych sklepów, rozpoczęliśmy program przekazywania produktów jako karmy dla zwierząt, zrezygnowaliśmy z promocji „2 w cenie 1” w kategorii warzyw i owoców. Pracujemy z naszymi dostawcami w całym łańcuchu dostaw, odbierając ich nadwyżki produktów czy „nieidealne” warzywa i owoce jako część oferty Perfectly Imperfect – aby żywność, która nadaje się do spożycia, nie była marnowana

– mówi Martin Behan, dyrektor zarządzający Tesco Polska.

Walka z marnowaniem żywności jest problemem globalnym, którego nie są w stanie rozwiązać pojedyncze firmy. Tesco wzywa zatem innych przedstawicieli branży spożywczej do publikowania własnych danych o skali marnowania i podjęcia deklaracji zmniejszenia skali zjawiska o połowę do 2030 roku.

Tagi: Martin Behan Tesco Raport ONZ Dave Lewis
Oceń artykuł:

Źródło: Tesco

Raport dla ONZ: Doświadczenia Tesco wskazane jako dobry kierunek na drodze do zmniejszania skali marnowania żywności

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.