Polska liderem płatności elektronicznych. Wyniki badań z 14 krajów

2022-10-24 | 09:00

eService, lider polskiego rynku akceptacji kart płatniczych i największy agent rozliczeniowy w Europie Środkowo-Wschodniej przeprowadził w 14 krajach świata badanie pt. „Postawy wobec form płatności”. Państwa objęte badaniem to: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Bułgaria, Słowenia, Niemcy, Irlandia, Wielka Brytania, Meksyk, Hiszpania i Portugalia. Partnerem badania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, jest Visa.

Najważniejsze wnioski:

Respondenci, jako domyślną, spontanicznie wymienianą metodę płatności najczęściej wskazują tradycyjną kartę płatniczą, która istotnie wyprzedziła gotówkę.
• Karta i gotówka to metody płatności najczęściej spontanicznie wymieniane przez respondentów ze wszystkich krajów. Na pierwszym miejscu uplasowała się płatność tradycyjną kartą płatniczą (78% wskazań top-of-mind), wyprzedzając gotówkę i cyfrowe portfele do płatności cyfrowych (po 61% wskazań top-of-mind).
• W niektórych krajach pozycja gotówki była jeszcze niższa, np. w Polsce (tylko 41% wskazań), Słowacji (51%), Niemczech (51%), Portugalii (51%), Wielkiej Brytanii (54%), Irlandii (56%) i Czechach (57%).
• Nawet w krajach, w których gotówka miała wyższą liczbę spontanicznych wskazań, plasowała się na niższej pozycji niż płatność tradycyjną kartą płatniczą.
89% badanych korzysta z tradycyjnej karty płatniczej
• 89% respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu korzysta z tradycyjnej karty płatniczej. Płatności nią są najpopularniejsze w Czechach (93%), Portugalii (93%), Irlandii (92%) i Polsce (92%).

Portfele cyfrowe coraz popularniejsze

• 68% badanych wybiera portfele cyfrowe do płatności online. Szczególnie często korzystają z nich: Niemcy (89%), Portugalczycy (78%) i Hiszpanie (77%).
Zakupy online najczęściej opłacane są kartą
• W wielu krajach mieszkańcy za swój ostatni zakup online najczęściej płacili kartą: w Hiszpanii (59%), Wielkiej Brytanii (55%), Meksyku (52%), Irlandii (49%) i Portugalii (42%). Choć nie jest to jedyna preferowana metoda. Portfele cyfrowe również są popularne przy płatnościach online – głównie wśród Niemców (54%), ale często korzystają z nich także Hiszpanie (31%), Portugalczycy (29%) i Irlandczycy (25%).
• W Polsce karty (16%) i portfele cyfrowe (6%) wybierane są rzadziej ze względu na częste stosowanie kodów generowanych za pomocą aplikacji (32%) lub szybkich przelewów (16%).
• Niektóre kraje mają bardziej tradycyjne podejście do zakupów online i płacą gotówką przy odbiorze (m.in. Bułgarzy – 25% i Słoweńcy – 16%) lub przelewem bankowym (np. Meksykanie – 25%, Portugalczycy – 20% i Czesi – 14%).
Zakupy offline (w tradycyjnych sklepach i punktach usługowych) częściej opłacane są na świecie kartą plastikową lub w telefonie (łącznie 47% wskazań vs 43% dla gotówki). Płatność gotówką ma szczególnie niską pozycję w Polsce (29%), Wielkiej Brytanii (31%) i Irlandii (34%)
• Podczas ostatnich płatności offline (w tradycyjnym sklepie lub punkcie usługowym) najczęściej wybierano kartę (57%) – czy to tradycyjną (37%), czy też zapisaną na telefonie, zegarku lub na innym urządzeniu mobilnym (10%).
• W niektórych krajach utrzymuje się jeszcze popularność gotówki, przede wszystkim w Meksyku (59%), Niemczech (54%), Bułgarii (53%) i na Węgrzech (51%). Inne narody wyróżniają się znacznie rzadszym korzystaniem z gotówki, zwłaszcza Polacy (29%), mieszkańcy Wielkiej Brytanii (31%) i Irlandczycy (34%).
• Płatności zbliżeniowe telefonem, zegarkiem lub innym urządzeniem są najbardziej popularne w Wielkiej Brytanii (23%).

Ponad połowa badanych preferuje elektroniczne metody płatności

• 55% badanych preferuje elektroniczne metody płatności (kartą, telefonem, zegarkiem lub innym urządzeniem) vs 37% dla płatności gotówką podczas zakupów offline (8% wskazań „nie wiem”).
• Większość mieszkańców badanych krajów skupia się na płatnościach elektronicznych i preferuje te metody bardziej niż gotówkę. Najsilniejsza preferencja płatności elektronicznych zaobserwowana została w: Wielkiej Brytanii (71% dla płatności elektronicznych, 22% dla gotówki), Irlandii (63% dla płatności elektronicznych, 31% dla gotówki), Polsce (62% dla płatności elektronicznych, 26% dla gotówki), Słowacji (62% dla płatności elektronicznych, 31% dla gotówki) i Czechach (61% dla płatności elektronicznych, 30% dla gotówki).
• Preferencja dla płatności gotówkowych utrzymała się jeszcze jedynie w Meksyku (44% dla płatności elektronicznych, 50% dla gotówki) i Bułgarii (38% dla płatności elektronicznych, 54% dla gotówki) oraz, w nieco mniejszej skali, w Niemczech (47% dla płatności elektronicznych, 45% dla gotówki).

Problemy z płatnością kartą to rzadkość, najczęściej spotykane są w Meksyku, Rumunii i Bułgarii, najrzadziej w Polsce

• Najrzadziej problemy z płatnościami kartą występują w Polsce – codziennie lub prawie codziennie tylko u 4% badanych. Podobnie na Węgrzech, w Chorwacji, Słowenii – również 4%, w Wielkiej Brytanii 5%, a w Irlandii 6%.
• Niestety w niektórych krajach dostęp do płatności kartą nie zawsze jest możliwy. Problemy z płatnościami za pomocą tego nośnika są najczęściej spotykane w Meksyku (91% badanych je napotkało), ale także w Rumunii (87%) i Bułgarii (80%).
• Najczęstszą przyczyną trudności z płatnościami kartą jest przede wszystkim niedostępność terminala w miejscu zakupu – to główny problem przede wszystkim w Meksyku, Czechach, Słowacji, Bułgarii i Słowenii. Drugim powodem jest awaria terminala – te najczęściej występują w Rumunii, na Węgrzech, w Chorwacji i Portugalii. W Hiszpanii, Portugalii i Wielkiej Brytanii częściej niż w innych krajach zdarza się, że sprzedawcy wymagają osiągnięcia minimalnej kwoty przed akceptacją płatności kartą, co jest niezgodnie z zasadami organizacji płatniczych.

 

Tagi: Raport eService
Oceń artykuł:

Źródło: eService

Polska liderem płatności elektronicznych. Wyniki badań z 14 krajów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.