Polacy chętnie kupują przez Internet od zagranicznych dostawców

2022-11-10 | 10:00

Rynek e-commerce nieustannie się rozwija, a wraz z nim e-handel transgraniczny (z ang. cross-border e-commerce). Liczba e-konsumentów korzystających z oferty zagranicznych dostawców rośnie. Dla sklepów internetowych jest to szansa na dystrybucję oferowanych produktów i usług poza lokalnym rynkiem.

PayU, operator płatności online procesujący transakcje w ponad 50 krajach na świecie, sprawdził, jak wyglądają preferencje kupujących online dotyczące zakupów transgranicznych. Ankiety przeprowadzono na głównych rynkach konsumenckich w Europie Środkowo-Wschodniej, w Ameryce Południowej i Ameryce Północnej, czyli odpowiednio w Polsce, Kolumbii oraz Stanach Zjednoczonych.

Postawy względem zakupów z zagranicy według generacji

Niemal połowa polskich e-konsumentów (46%) dokonała zakupu produktu bądź usługi przez Internet od zagranicznego dostawcy w okresie od września 2021 r. do sierpnia 2022 r. Częściej były to osoby z młodszych generacji (Z – 57% i Y – 54%) niż starszych (X – 40% i Baby Boomers – 30%).

Osoby, które nie kupowały w ostatnim czasie w sklepach zagranicznych uzasadniały swoją decyzję wskazując najczęściej na fakt, że wszystko, czego potrzebują mogą nabyć w kraju (39%). Ten argument był najpopularniejszy w grupie Baby Boomers - aż połowa (51%) przedstawicieli tej generacji uważa, że rodzime sklepy są w stanie zaspokoić swoją ofertą ich wszystkie potrzeby.

Dopiero w dalszej kolejności wśród powodów niekupowania zagranicą pojawiały się zbyt długi czas dostawy (35%) oraz zbyt skomplikowany proces ewentualnego zwrotu (22%) lub reklamacji (22%). Jednocześnie 1/5 (22%) wszystkich e-konsumentów, którzy nie kupują zagranicą deklaruje, że czuje potrzebę wspierania sklepów, które mają siedzibę w Polsce.   

Jeśli chodzi o częstotliwość kupowania przez Internet od dostawców z zagranicy, najwięcej osób wskazało, że dokonywało takich zakupów w ciągu ostatnich 12 miesięcy średnio raz na 2-3 miesiące (25%) lub raz na 4-6 miesięcy (24%).
 
Najczęściej kupowanymi produktami z zagranicy były odzież, buty lub torby (50%). Również ta kategoria produktów byłaby najczęściej rozważana do kupienia od sprzedawców międzynarodowych przez osoby, które jeszcze nie korzystają z zakupów transgranicznych (42%). Na kolejnych miejscach pod względem zakupu znalazły się kategorie takie jak: zabawki, hobby i majsterkowanie (26%), uroda i kosmetyki (25%) oraz biżuteria i zegarki (20%). Co dziesiąty konsument, korzystający z oferty zagranicznych sklepów, nabywa w ten sposób gry online i video (12%) oraz usługi streamingowe (9%).

- Rosnąca liczba e-konsumentów kupujących od zagranicznych dostawców jest zwiastunem coraz większej konkurencji na rynku e-commerce. Polscy e-konsumenci nie są jednak pod tym względem odosobnieni. W Unii Europejskiej znacząco powyżej 1/3 kupujących online korzysta z oferty sklepów międzynarodowych. Dlatego też, w niektórych kategoriach produktowych, wejście na drogę ekspansji może być istotnym źródłem dodatkowych przychodów także dla firm z Polski – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes PayU S.A.
 
- Handel internetowy nie ma granic, a gorący trend, jakim jest sprzedaż transgraniczna (cross-border) jest tego odzwierciedleniem. Jestem dumna, że wiele polskich firm osiąga już wymierne korzyści z prowadzonej ekspansji międzynarodowej, a my jako PayU wspieramy je w tym procesie od strony obsługi płatności – dodaje.

Chiny trzymają się mocno

Badanie wykazało, że polscy e-konsumenci kupujący z zagranicy najchętniej sięgali po ofertę od sprzedawców z Chin (63%), a w drugiej kolejności z krajów Unii Europejskiej (36%). W chińskich sklepach kobiety kupowały częściej niż mężczyźni (odpowiednio 56% i 44%), podczas gdy w przypadku zakupów z UE odwrotnie - korzystało z nich więcej mężczyzn, niż kobiet (58% i 42%). Mniejszą popularnością cieszą się zakupy od dostawców z Wielkiej Brytanii (16%), USA (15%) czy Azji Południowo-Wschodniej (8%).

Kupujący w zagranicznych sklepach ufają płatnościom, które dobrze znają

Zdaniem e-konsumentów w sklepie internetowym oferującym sprzedaż transgraniczną ważną rolę pełni dobór odpowiednich metod płatności. Każdy rynek charakteryzuje się innymi preferencjami w tym zakresie, dlatego też umożliwienie kupującym wybrania najlepszej dla nich metody płatności jest jednym z elementów, który często ma wpływ na decyzję zakupową.

Polacy kupujący produkty lub usługi przez Internet od sprzedawców z zagranicy deklarują najczęściej, że korzystają z przelewu bankowego (41%), aby opłacić zamówienie.
E-konsumenci wskazują również, że możliwość skorzystania z preferowanej przez nich metody płatności w danym sklepie internetowym często ma wpływ na ostateczną decyzję o zakupie produktu.

Niemal 1/3 respondentów (32%), którzy korzystają z zakupów transgranicznych jest gotowa poszukać produktu w innym miejscu, w którym będzie możliwość wyboru ich ulubionej metody płatności. Dodatkowo, aż połowa osób (50%) kupujących w zagranicznych sklepach chciałaby wiedzieć, który dostawca usług płatniczych przetworzy ich płatność i wskazuje, że ma to wpływ na decyzję zakupową.

Proces płatności za zakupy transgraniczne, a także przewalutowanie związane z transakcją oraz dopasowanie metod płatności do potrzeb kupujących na danym rynku zagranicznym to zatem kwestie, które sklepy internetowe myślące o ekspansji powinny uważnie przeanalizować. Dogodnym narzędziem wspierającym sprzedaż transgraniczną jest oferowana przez PayU platforma orkiestracji płatności PayU Hub, która umożliwia skonsolidowanie wszystkich aspektów związanych z obsługą płatności na wielu rynkach w jednym miejscu.

 

Tagi: E-commerce / Omnichanel Joanna Pieńkowska-Olczak PayU Raport
Oceń artykuł:

Źródło: PayU

Polacy chętnie kupują przez Internet od zagranicznych dostawców

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.