Poczta Polska: rynek listów tradycyjnych maleje w całej Europie

2019-03-05 | 11:30

Europejscy operatorzy wyznaczeni mają do obsłużenia coraz mniej tradycyjnych listów. Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że ten rynek zmniejsza się – wolumeny krajowych przesyłek listowych w latach 2007–2016 spadły o ponad 25%. W Polsce mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem.

W związku z rozwojem internetu, telefonii cyfrowej i mediów społecznościowych liczba przesyłek listowych w Polsce w okresie od 2007 do 2016 roku zmalała o 25%. Tendencja ta utrzyma się w kolejnych latach, choć do 2023 roku przychody z tego segmentu nadal będą stanowić nieco ponad połowę wszystkich przychodów Poczty Polskiej. W coraz większym stopniu w strumieniu listów będą obecne przesyłki reklamowe i nadawane w tej formie drobne towary eCommerce. Już dziś stanowią częstą zawartość wysyłanych przez Polaków listów.

Poczta upatruje szans rozwoju w elektronicznych kanałach komunikacji, rozbuduje ofertę e-usług i stawia na rozwój związany z e-Commerce. Już dziś spółka jest jednym z głównych graczy na polskim rynku e-handlu. Rozwój e-Commerce to szansa na dalszy rozwój nie tylko polskiej gospodarki. To koło zamachowe funkcjonowania przedsiębiorstw, które ma decydujący wpływ na przyszłą pozycję naszego państwa w świecie. Firmy świadczące usługi kuriersko-pocztowe są jednym z najważniejszych ogniw w rozwoju gospodarczym

– mówi Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej.

Poczta Polska to jedyna polska firma kuriersko-logistyczna działająca na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, inni kluczowi gracze w tej branży to poczty: niemiecka, francuska, brytyjska oraz amerykańskie firmy kurierskie.

Rynek europejski w obliczu spadku wolumenów

W 2017 roku średni spadek liczby przesyłek listowych wyniósł w państwach europejskich 4,6 proc., rok wcześniej było to już 5,2 proc. Średnioroczne tempo spadku liczby listów obsługiwanych przez europejskich operatorów pocztowych utrzymuje się na poziomie ok. 5% już od ponad dekady, choć warto pamiętać, że w niektórych krajach zdarzały się spadki znacznie przekraczające 10% rocznie (np. w krajach skandynawskich, w Holandii). W wielu państwach UE zapobiegano spadkom wolumenów listowych prowadzeniem aktywnej polityki cenowej, dzięki czemu nie malała tak szybko wartość rynku listowego. Jednocześnie państwa europejskie zdecydowały się na wspieranie swoich operatorów pocztowych. Są różne formy udzielanej pomocy pocztom narodowym. Obejmują zarówno wprowadzanie barier konkurentom, zawieranie kontraktów z państwem i administracjami lokalnymi, przyjmowanie rozwiązań z zakresu preferencji podatkowych, finansowanie konkretnych usług publicznych realizowanych przez poczty, jak też udziału państw w programach inwestycyjnych.

By wyhamować spadki przychodów, poczty narodowe zdecydowały się zarówno wprowadzić dodatkowe usługi tak, by zdobyć jak największą liczbę klientów, jak i inwestować w nowoczesne rozwiązania, dzięki którym operatorzy pocztowi zwiększają swoje przychody np. z dynamicznie rozwijającego się e-Commerce. Poczty rozszerzały swoje oferty o usługi logistyczne i grupy usług wykorzystujące sieć dystrybucyjną placówek, w tym m.in. usługi finansowe, handel, usługi administracyjne.

Największym beneficjentem państwowej pomocy spośród wszystkich poczt europejskich jest Poczta Francuska (La Poste), w całości kontrolowana przez państwo. Firma może liczyć nawet na 95% ulgi w podatkach lokalnych od nieruchomości oraz od wartości dodanej. Na wsparcie państwa może liczyć Post Office Ltd – państwowa spółka wydzielona z Royal Mail, która zarządza placówkami pocztowymi. Rekompensata z tytułu poniesionych kosztów świadczenia usług wyniosła 370 mln funtów brytyjskich w latach 2018–2019. Także Poczta Grecka (Hellenic Post) otrzymała 52 mln euro na modernizację i zwiększenie oferowanych usług w regionach peryferyjnych. Z kolei w przypadku Poczty Włoskiej (Poste Italiane) państwo w 2017 r. udzielało 262 mln euro rekompensaty z tytułu realizacji usługi powszechnej. Poczta Belgijska otrzymuje dofinansowanie na dystrybucję prasy. W 2016 r. wyniosło ono 264,9 mln euro.

Tagi: Poczta Polska Justyna Siwek
Oceń artykuł:

Źródło: Poczta Polska

Poczta Polska: rynek listów tradycyjnych maleje w całej Europie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.