PKO BP: 3,3 mld zł zysku netto w 2022 roku

2023-03-15 | 09:57

W roku obarczonym efektami wojny w Ukrainie oraz podwyższonej inflacji Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego zwiększała skalę działania. Jej aktywa wyniosły 431 mld zł, liczba klientów wzrosła do 11,7 miliona, a wzrost dochodów z działalności podstawowej wyniósł 17,5 proc.

W 2022 roku grupa osiągnęła zysk netto na poziomie ponad 3,3 mld zł. Bank wykazywał się także wysoką efektywnością kosztową. Raportowany wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 45,3 proc, a C/I skorygowane o wpływ wydarzeń nadzwyczajnych wyniosło 33,8 proc.

- Na wynikach 2022 r. odcisnęły piętno czynniki zewnętrze i zdarzenia nadzwyczajne. Jednak wyszliśmy obronną ręką, potwierdzając, że PKO Bank Polski jest filarem polskiego systemu bankowego i instytucją znakomicie przygotowaną także na trudniejsze czasy - podkreślił Paweł Gruza, wiceprezes PKO Banku Polskiego kierujący pracami zarządu.

W jego ocenie, doświadczenie oraz skala działalności, wsparte profesjonalizmem pracowników, pozwoliły dostosować działania do aktualnych potrzeb klientów i całej krajowej gospodarki.

- Po zaabsorbowaniu efektów zdarzeń nadzwyczajnych zanotowaliśmy wynik na poziomie 3 mld 333 mln zł. Było to możliwe m.in. dzięki mocnemu wzrostowi dochodów z działalności podstawowej oraz kontroli kosztów i ryzyka - zaznaczył Gruza.

Na wyniki PKO Banku Polskiego w 2022 r. wpłynęły m.in. nadzwyczajne obciążenia regulacyjne.

- Mieliśmy do czynienia z istotnymi zdarzeniami, wpływającymi na wynik roczny. Były to m.in. odpisy na wakacje kredytowe, kredyty denominowane w walutach obcych, system ochrony banków komercyjnych, fundusz wsparcia kredytobiorców i rezerwa na wzrost podwyższonej marży

- wyliczał Marcin Eckert, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Finansów i Rachunkowości.

Wartość aktywów Grupy PKO Banku Polskiego wzrosła w ciągu ostatniego roku o 13 mld zł - do poziomu 431 mld zł. Depozyty klientów wzrosły do około 340 mld zł (+17 mld zł r/r), głównie w efekcie wzrostu depozytów bankowości detalicznej i prywatnej. Odbyło się to jednocześnie przy zwiększeniu się liczby klientów do 11,7 mln i przyroście 0,5 mln liczby nowych rachunków.

Wskaźnik NPL opisujący jakość portfela kredytowego uplasował się na koniec 2022 r. na poziomie 3,8 proc. Koszt ryzyka wyniósł 0,53 proc. Bank utrzymał także bezpieczną pozycję kapitałową i płynnościową.

- Niezmiennie zaskakujemy wysoką jakością portfela kredytowego. Choć już widzimy pewne sygnały, m.in. w portfelu klientów detalicznych, że 2023 r. będzie trudniejszy - zapowiadał Piotr Mazur, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Zarządzania Ryzykiem.

Liczba aktywnych aplikacji mobilnych IKO wzrosła w ciągu ostatniego roku o 1,1 mln i przekroczyła 7,2 mln. W 2022 r. PKO Bank Polski w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie klientów finansowaniem płatności za zakupy w formule „kup teraz, zapłać później” wprowadził usługę „PKO Płacę później”.

Asystent głosowy IKO wykonał ponad 2,5 mln rozmów z klientami. Liczba rozmów przeprowadzonych za pośrednictwem wszystkich voicebotów wyniosła ponad 18 mln, a w samym 2022 roku było ich 10,4 mln.

- W 2023 r. będziemy pracować z optymizmem według przyjętych założeń strategii na lata 2023 - 2025. Mamy solidny wynik finansowy i stabilną pozycję do finasowania gospodarki oraz Polek i Polaków - podsumował Paweł Gruza.

 

Tagi: Podsumowania i wyniki finansowe PKO BP Paweł Gruza Piotr Mazur
Oceń artykuł:

Źródło: PKO BP

PKO BP: 3,3 mld zł zysku netto w 2022 roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.