Pepco z partnerami społecznymi podsumowuje kampanię „Dom zaczyna się od serca”

2024-02-27 | 16:38

Połowa młodych ludzi nie umie mówić o tym, co czuje, a gdy rozmawiamy o emocjach, dominuje tematyka związana z negatywnymi odczuciami. Dzieciom i młodzieży najbardziej brakuje zrozumienia, uważnego słuchania i częstszych rozmów z domownikami – pokazują wyniki badania „Komunikacja w rodzinie” przeprowadzonego na zlecenie Pepco. W związku z obchodzonym 23 lutego Światowym Dniem Walki z Depresją firma podsumowuje wraz z partnerami społecznymi kampanię „Dom zaczyna się od serca”.

W polskich rodzinach brakuje uważności, empatii i otwarcia na komunikację, co dobitnie pokazują wyniki badania „Komunikacja w rodzinie” przeprowadzonego na zlecenie Pepco. Również inne badania z ostatnich lat organizacji zajmujących się zdrowiem dzieci (m.in. Rzecznika Praw Dziecka „Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022)” czy raport „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej) potwierdzają: wielu rodziców nie dostrzega smutku i poczucia samotności u własnych dzieci, a bezradność i cierpienie nastolatków bywają tak ogromne, że jako jedyny sposób na wyjście z trudnej sytuacji wybierają radykalne rozwiązania. Wyniki tych badań stały się punktem wyjścia kampanii „Dom zaczyna się od serca”, w której Pepco postawiło sobie za cel poprawę relacji i komunikacji w rodzinach, szczególnie poprzez budowanie większego zrozumienia potrzeb i emocji dzieci i nastolatków, by czuły się bezpieczne i akceptowane. 

By zachęcić Polaków do rozmów z bliskimi, w ramach kampanii stworzono grę „Opowiem Ci o tym”, która ułatwiać ma nawiązanie i rozwijanie pogłębionego kontaktu. Celem jest wsparcie dorosłych w budowaniu odpowiedzialnego i empatycznego rodzicielstwa. Dzięki kartom z pytaniami domownicy mogą porozmawiać o swoich uczuciach i potrzebach. Gra jest dostępna na stronie akcji w wersji do pobrania i samodzielnego wydruku, a także w wersji do rozgrywki online. Do tej pory odnotowano ponad 8 tysięcy pobrań ze strony. Wychowawcy z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci potwierdzają, że wykorzystanie kart jako pomocy edukacyjnej w placówkach prowadzonych przez TDP wspomaga pracę z grupą, dzięki nim młode osoby są bardziej otwarte i chętne do rozmowy o swoich emocjach.

-  Pepco zwróciło uwagę na ten bardzo ważny temat oferując skuteczne narzędzie zachęcające do komunikacji i dzielenia się swoimi problemami. Gra uczy, w jaki sposób wyrażać swoje emocje i uczucia, skłania też do rozmowy o potrzebach i marzeniach młodych ludzi. Pozwala na poruszanie trudnych tematów w sposób bezpieczny i wspierający. Myślę, że ta gra naprawdę potrafi burzyć mury i pozwala poznać lepiej siebie nawzajem. Zdecydowanie sprawdza się w naszych świetlicach, takie gry są bardzo potrzebne komentuje Jolanta Szklarska, dyrektor Biura Zarządu Głównego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. 

„Dom zaczyna się od serca” to nie jedyny projekt dotyczący zdrowia psychicznego, w który angażuje się Pepco. W ubiegłym roku firma dołączyła do wsparcia projektu „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Kampania, która jest odpowiedzią na rosnący kryzys psychiczny wśród młodych ludzi, obejmuje szereg bezpłatnych działań profilaktycznych dla dzieci, nastolatków, a także rodziców i nauczycieli, którzy chcą skutecznie pomagać młodym osobom doświadczającym kryzysów psychicznych. Do bezpłatnego, pilotażowego programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” trwającego w roku szkolnym 2023/24 zgłosiło się ponad 1500 szkół z całej Polski. Objętych jest nim już ponad 300 000 dzieci i młodzieży. 

Ponadto wspólnie z partnerami społecznymi: Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Fundacją Świętego Mikołaja, Fundacją Atalaya, Fundacją Happy Kids czy Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce Pepco realizuje długofalowe projekty wsparcia młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Kolejny rok z rzędu firma wspiera także telefon i czat zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Dzwoniąc pod numer 116 111 dzieci i młodzież otrzymają wsparcie, gdy czują się dyskryminowane, kiedy doświadczają przemocy lub są jej świadkami. Telefon jest anonimowy i bezpłatny, działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Młodzi ludzie mogą porozmawiać o przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadczają także na czacie – wchodząc na stronę 116111.pl codziennie w godzinach 14:00 – 24:00. Młodzież może także skorzystać z Telefonu Zaufania: 800 119 119 i Czatu Zaufania: 800119119.pl Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. 

-  W Pepco od lat skupiamy się na realizacji działań i kampanii społecznych skierowanych do dzieci. Głęboko wierzymy, że każda młoda osoba zasługuje na szczęśliwe życie. Ogromne zainteresowanie kampanią „Dom zaczyna się od serca” pokazuje, jak wielka jest potrzeba organizacji takich działań. Jeśli choć w niewielkim stopniu przyczyniliśmy się do wsparcia dzieci i ich rodziców, to bardzo się z tego cieszymy i obiecujemy, że w sprawie dobrostanu polskich rodzin nie powiedzieliśmy ostatniego słowa

– komentuje Kasia Wilczewska, Head of Corporate Communication Pepco.

Raport z badania „Komunikacja w rodzinie” zlecony przez Pepco (we współpracy z Fundacją UNAWEZA, Fundacją Happy Kids i Towarzystwem Przyjaciół Dzieci) dostępny jest do pobrania na stronie: https://domzaczynasieodserca.pepco.eu/. W badaniu wzięło udział ponad 300 nastolatków (16-18 lat) oraz młodsze dzieci w wieku 9-12 lat. Zapytano ich, jak często i o czym rozmawiają ze swoimi domownikami, a przede wszystkim, czy czują się wysłuchani i zrozumiani. Po analizie okazało się, że emocje i uczucia są na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o poruszane tematy – ze swoimi bliskimi rozmawia o nich jedynie co czwarta młoda osoba. Jednocześnie aż 44 proc. nastolatków uważa, że w ich domach dzieje się to za rzadko. Brak umiejętności mówienia wprost, co czują, oraz obawa przed tym, że zostaną źle zrozumiani to dwie najczęściej wymieniane przez badanych bariery do tego, żeby mówić o swoich emocjach w domu (kolejno 50 i 47 proc.). Jako największy brak w domowej komunikacji nastolatkowie najczęściej wskazują większe zrozumienie (41 proc.), a prawie jedna trzecia z nich (28 proc.) twierdzi, że nie ma w rodzinie osoby, która szczególnie dba o to, aby poruszać tematy związane z ich emocjami. 

Tagi: Kasia Wilczewska Pepco
Oceń artykuł:

Źródło: Pepco

Pepco z partnerami społecznymi podsumowuje kampanię „Dom zaczyna się od serca”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.