Opinia eksperta: Chłonność rynku przesyłek alternatywnych

2019-09-19 | 10:00

Wyzwania związane z ostatnią milą kurierską bezpośrednio determinują dynamiczny rozwój rynku e-commerce. Ostatnia faza dostawy realizowana przez kuriera jest coraz trudniejsza. Segment B2C z uwzględnieniem przesyłek do domów odnotowuje wzrosty, mimo że konsumenci coraz więcej czasu spędzają poza swoim miejscem zamieszkania, dlatego niezbędne jest poszukiwanie alternatyw. Z drugiej strony, cena przesyłki od kilku lat jest na zbliżonym poziomie, a same koszty realizacji usług sukcesywnie rosną.

Wyzwaniem, przed którym stają firmy kurierskie, jest optymalizacja ostatniej mili między innymi poprzez punkty odbioru. Automat zawsze daje możliwość pozostawienia nie tylko jednej, ale również wielu przesyłek. Implementacja takiego rozwiązania pozwala kurierom dodatkowo realizować optymalizację kosztową, oczywiście przy odpowiednim nasyceniu wolumenem przesyłek.

Odpowiednia lokalizacja
Rynek e-commerce w Polsce rośnie w iście zawrotnym tempie. Zgodnie z przewidywaniami, jego wartość za cały 2019 r. osiągnie 50 mld zł. Z danych Poczty Polskiej wynika, że już co piąta osoba decyduje się na odbiór przesyłki poza domem. Każda lokalizacja dogodna dla konsumenta jest słuszną lokalizacją, a na ostateczną decyzję o instalacji urządzenia składa się szereg czynników. Nie brakuje miejsc, w których automaty funkcjonują w bezpośrednim sąsiedztwie placówek manualnych. Znajdują się także po różnych stronach skrzyżowania, w drodze z przystanku autobusowego do domu czy nieopodal parkingu, z którego korzysta potencjalny klient. Nadzór nad procesem doboru lokalizacji w zakresie wdrażania usługi jest kluczowy z perspektywy operatora.

Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest pełna automatyzacja rozwiązań kurierskich. W niedalekiej przyszłości pojawi się coraz więcej systemów, które będą weryfikować obecność odbiorcy w domu jeszcze przed wizytą kuriera, oraz przekierowań bezpośrednio do urządzeń. Zaawansowane projekty badają możliwość wpuszczenia kuriera do domu pod nieobecność konsumenta, a celem wszelkich rozwiązań jest pozostawienie paczki jak najbliżej klienta.

Celem operatorów jest natomiast zwiększenie świadomości wśród odbiorów o realizacji usług nieopodal ich miejsca zamieszkania oraz skuteczne informowanie, że przesyłkę danej firmy można odebrać w danej lokalizacji. Stworzenie otwartej sieci dla wielu kurierów idzie w parze z kompleksowością rozwiązania. Stoją za tym pełna integracja połączeń, oprogramowanie na urządzeniach i narzędzia zarządzające.

Tagi: Michał Czechowski SwipBox
Oceń artykuł:

Źródło: Michał Czechowski, prezes zarządu SwipBox Polska

Opinia eksperta: Chłonność rynku przesyłek alternatywnych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.