Nowe technologie w optymalizacji procesów sprzedażowych

2022-03-31 | 08:00

Utrzymanie dynamiki wzrostu w perspektywie dłuższej niż kilka lat nie jest możliwe bez kompleksowej i głębokiej wiedzy o czynnikach sukcesu oraz o obecnych i potencjalnych klientach, ich potrzebach i oczekiwaniach, modelu decyzyjnym i zachowaniach w miejscu sprzedaży. Jednym z obszarów, na którym warto poszukiwać przewag konkurencyjnych to customer experience.


Poprawa doświadczeń zakupowych to wyższa konwersja, a sprawne zakupy w przyjemnej atmosferze to większe zakupy. Warto pamiętać, że poszukiwanie produktów to często proces negatywny, większość rzeczy, które mija klient, nie interesuje go, a nawet te, które ogląda nie zawsze trafiają do koszyka. Pozytywne emocje wywołuje intuicyjność poruszania się po sklepie i łatwość znajdowania produktów. Przekłada się to na możliwość interakcji z klientem, tj. przesunięcie punktu ciężkości z poszukiwania działu czy produktu na poszukiwanie inspiracji i selekcję.

W badaniach środowiska zakupowego z pomocą przychodzą nowe technologie, tj. kamery video i dedykowane aplikacje rejestrujące zachowania w punkcie sprzedaży, np. liczbę klientów wchodzących do sklepu i docierających do poszczególnych stref, ścieżki i potoki klientów, ciepłe / zimne strefy, czas spędzony przy ekspozycji, czas od wejścia do wyjścia, czy w kolejce do kasy. Analizie poddawane jest zainteresowanie produktami, zauważalność ekspozycji i nawigacja w obiekcie. Wnioski płynące z tych analiz pozwalają odpowiedzieć w jakim stopniu liczba komunikatów, ekspozycji, ich umiejscowienie oraz content są efektywne. Na koniec, jak aranżacja środowiska zakupowego przekłada się na konwersję zakupu, które rozwiązania należy powielać, a które wymagają modyfikacji. Nabiera to szczególnego znaczenia jeśli dodamy to tego fakt, że zbyt duża liczba bodźców i elementów, które „walczą o uwagę klienta” wpływa niekorzystnie na ich doświadczenia zakupowe. Zniechęca do zakupów i kolejnej wizyty.

Zachowania konsumenckie zmieniają się w miarę nabywania kolejnych doświadczeń zakupowych. Ważne jest śledzenie tych zmian i reagowanie na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów. Wykorzystanie nowych technologii pozwala na ograniczanie badań opartych na deklaratywności do niezbędnego minimum – planowanie, kontekst i okazja zakupu, kryteria wyboru miejsca zakupu. Dodatkowo umożliwia głęboką eksplorację i znacząco skraca czas gromadzenia danych, analizy i przełożenia wyników na rekomendacje działań sprzedażowych. I ostatnie, ale nie mniej ważne, pozwala na ilościową weryfikację opisanych zjawisk.

Nowe technologie to także analiza big data i przetwarzanie anonimowych danych o klientach z różnych źródeł. Agregowane mogą być m.in. dane z paragonów, kart lojalnościowych, sklepu online, CRM, dane DMP, DSP, zachowania w internecie – cookie tracking i w aplikacji mobilnej, dane geolokalizacyjne oraz informacje z badań konsumenckich. Efektem synchronizacji tak głębokich i różnorodnych danych jest stworzenie profilu 3D klienta i budowanie długofalowych relacji poprzez personalizowanie ofert, trafiających w aktualne potrzeby.

Wybierając agencję badawczą do optymalizacji procesów, należy zwrócić uwagę, aby przetwarzała dane zgodne z rozporządzeniami o ochronie danych osobowych.

Tagi: ABR Sesta
Oceń artykuł:

Fot: ABR Sesta Źródło: ABR Sesta

Nowe technologie w optymalizacji procesów sprzedażowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.