„Nic już nie będzie takie samo”… epidemia wywołana wirusem covid-19 bezwzględnie przemodelowała rzeczywistość gospodarczą i społeczną. Wymusiła na większości organizacji przyspieszoną transformację i przejście do nowych modeli pracy i zarządzania – bardziej zwinnych, opartych o rozwiązania cyfrowe i innowacje. Forum RETAIL CHALLENGE POLAND, organizowane przez BRAVE conferences, podejmuje wyzwanie odpowiedzi na 10 najważniejszych wyzwań handlu detalicznego w postpandemicznej rzeczywistości.
Nowa rzeczywistość w handlu. Co ulegnie zmianie?
Katarzyna Klimkiewicz, Dyrektor Zarządzający BRAVE:
Nowa normalność w handlu kształtuje się od marca 2020 pod wpływem pandemii covid-19. Sektor został postawiony przed olbrzymimi wyzwaniami operacyjnymi i inwestycyjnymi. Transformacja cyfrowa, e-commerce i inwestycje w technologie nie są już odkładane „na później”. Nikt nie ma wątpliwości, że handel jutra musi zwinnie reagować na zmiany i już dziś poszukiwać rozwiązań przygotowujących na niepewne jutro. Obszar e-commerce to turbo przyspieszenie: jakie wyzwania stoją przed dojrzałymi e-commerce’ami, ale i tymi, które dopiero powstają?
Podejście producentów FMCG do e-commerce obecnie i przed pandemią.
Anna Heimberger, CEE e-commerce & digital Chief UPFIELD:
W Polsce udział rynku e-commerce w FMCG stanowi ok. 1,1%, w porównaniu z Wielką Brytanią jest to jeszcze faza raczkująca. Uwzględniając aktualną dynamikę, do 2022 roku e-commerce może wzrosnąć nawet do 5 proc. wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. Prognozy są obiecujące. Pandemia dała sygnał producentom, że kanał e-commerce może być dodatkowym sposobem na zwiększenie przychodów. Jest to jednocześnie dla FMCG szansa wejścia w bardziej nowoczesne kanały sprzedaży i rozpoczęcia pracy z większymi bazami danych. Sądzę, że wiele firm analizuje, bądź przeanalizowało już ten temat. Przygotowanie strategii rozwoju e-commerce, rozplanowanie nowych procesów i przekonanie pracowników to pierwszy krok. Temat jest szeroki i nie dotyczy tylko sprzedaży bezpośredniej przez Internet, co jest raczej domeną dystrybutorów.
Technologie. Co powinniśmy wdrożyć do naszych e-commerce’ów?
Jakub Gierszyński, Dyrektor e-commerce i Marketingu, I’M Inter Motors, INTERCARS:
Klienci przez przymusową kwarantannę przekonali się do zakupów w internecie. E-commerce będzie priorytetem dla przyszłego rozwoju każdej organizacji. Dojrzali retailerzy będą rozwijali technologie łączące procesy online i offline. Na znaczeniu zyskają też dostawcy oferujący rozwiązania w SaaS. Produkt możemy wdrożyć błyskawicznie. Za utrzymanie, rozwój i bezpieczeństwo odpowiada dostawca. Dla startujących w e-commerce są rozwiązania startu e-sprzedaży - do wdrożenia już w tydzień. Dojrzałe firmy wybierają np. narzędzia do personalizacji i marketing growth. Pewnym jest, że technologie przyszłości muszą szybko adaptować się do zmian, więc architektura systemu musi być otwarta. Na znaczeniu zyskują rozwiązania składające się z mikroserwisów: komponentów, które można rozwijać samodzielnie.
Lockdown 2.0 Jak retail i e-commerce, powininen się przygotować?
Dariusz Urban, Director e-commerce & Omnichannel PAESE:
Przygotowując różne scenariusze pamiętajmy, że najważniejszy jest Klient i realizacja jego potrzeb zakupowych. W przypadku wystąpienia lockdown 2.0 oczywiste jest, że więcej osób zdecyduje się na zakupy przez Internet. Istotne jest by w sposób najprostszy, najwygodniejszy i bezpieczny dostarczyć Klientowi produkt. Co to oznacza? Szeroki wybór metod płatności, w tym „kup teraz - zapłać później” - dostawa towaru na wskazany adres lub do wybranego paczkomatu, darmowa wysyłka, wydłużony termin na zwrot towaru. Pamiętajmy, że ze względu na wystąpienie wzmożonej komunikacji, należy wzmocnić działy związane z obsługą klientów. Ważne abyśmy byli aktywnymi sprzedawcami i informowali o nowościach, promocjach i wyprzedażach generując potrzebę zakupową.
Justyna Torres, e-commerce Director Carrefour Romania, CEO BRINGO:
W obliczu rosnących statystyk covidowych, środowisko e-commerce musi liczyć się z ryzykiem zamknięcia miast i miasteczek, ograniczającym tym samym swobodne poruszanie się klientów oraz pracowników flot e-commerce'owych. Ponowny lockdown, dla przykładu w onlinie foodowym, oznacza natychmiastowy wzrost zamówień i saturację na poziomie dostępnych terminów doręczenia przesyłek. Stąd warto już teraz zadbać o elastyczne partnerskie kontrakty z firmami kurierskimi, korporacjami taksówkarskimi, przewoźnikami osób typu Bolt, Uber, czy gotowych dań z restauracji - Pizzaportal, Pyszne.pl etc. Dla e-commerce’u to błyskawiczne rozszerzenie możliwości dostawy, dla drugiej strony to możliwość zagospodarowania dyspozycyjnych sił dostawczych. Dodatkowo firmy powinny zadbać o możliwie szybkie developmenty IT w zakresie elastycznego grupowania przesyłek według zony doręczenia, manualnej zmiany dat i godzin doręczania zamówień przez kurierów, wszystko to w zgodzie z życzeniem klienta
FORUM ONLINE ODBĘDZIE SIĘ W DNIACH OD 29.09 - 02.10.2020
Szczegóły pod adresem: HTTPS://RETAILCHALLENGEPOLAND.PL