Największe wyzwania sektora RETAIL w post-pandemicznej rzeczywistości

2020-09-03 | 10:00

„Nic już nie będzie takie samo”… epidemia wywołana wirusem covid-19 bezwzględnie przemodelowała rzeczywistość gospodarczą i społeczną. Wymusiła na większości organizacji przyspieszoną transformację i przejście do nowych modeli pracy i zarządzania – bardziej zwinnych, opartych o rozwiązania cyfrowe i innowacje. Forum RETAIL CHALLENGE POLAND, organizowane przez BRAVE conferences, podejmuje wyzwanie odpowiedzi na 10 najważniejszych wyzwań handlu detalicznego w postpandemicznej rzeczywistości.

Nowa rzeczywistość w handlu. Co ulegnie zmianie?

Katarzyna Klimkiewicz, Dyrektor Zarządzający BRAVE:
Nowa normalność w handlu kształtuje się od marca 2020 pod wpływem pandemii covid-19. Sektor został postawiony przed olbrzymimi wyzwaniami operacyjnymi i inwestycyjnymi. Transformacja cyfrowa, e-commerce i inwestycje w technologie nie są już odkładane „na później”. Nikt nie ma wątpliwości, że handel jutra musi zwinnie reagować na zmiany i już dziś poszukiwać rozwiązań przygotowujących na niepewne jutro. Obszar e-commerce to turbo przyspieszenie: jakie wyzwania stoją przed dojrzałymi e-commerce’ami, ale i tymi, które dopiero powstają?

Podejście producentów FMCG do  e-commerce obecnie i przed pandemią.

Anna Heimberger, CEE e-commerce & digital Chief UPFIELD:
W Polsce udział rynku e-commerce w FMCG stanowi ok. 1,1%, w porównaniu z Wielką Brytanią jest to jeszcze faza raczkująca. Uwzględniając aktualną dynamikę, do 2022 roku e-commerce może wzrosnąć nawet do 5 proc. wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. Prognozy są obiecujące. Pandemia dała sygnał producentom, że kanał e-commerce może być dodatkowym sposobem na zwiększenie przychodów. Jest to jednocześnie dla FMCG szansa wejścia w bardziej nowoczesne kanały sprzedaży i rozpoczęcia pracy z większymi bazami danych. Sądzę, że wiele firm analizuje, bądź przeanalizowało już ten temat. Przygotowanie strategii rozwoju e-commerce, rozplanowanie nowych procesów i przekonanie pracowników to pierwszy krok. Temat jest szeroki i nie dotyczy tylko sprzedaży bezpośredniej przez Internet, co jest raczej domeną dystrybutorów.

Technologie.  Co powinniśmy wdrożyć do naszych e-commerce’ów?

Jakub Gierszyński, Dyrektor e-commerce i Marketingu, I’M Inter Motors, INTERCARS:
Klienci przez przymusową kwarantannę przekonali się do zakupów w internecie. E-commerce będzie priorytetem dla przyszłego rozwoju każdej organizacji. Dojrzali retailerzy będą rozwijali technologie łączące procesy online i offline. Na znaczeniu zyskają też dostawcy oferujący rozwiązania w SaaS. Produkt możemy wdrożyć błyskawicznie. Za utrzymanie, rozwój i bezpieczeństwo odpowiada dostawca. Dla startujących w e-commerce są rozwiązania startu e-sprzedaży - do wdrożenia już w tydzień. Dojrzałe firmy wybierają np. narzędzia do personalizacji i marketing growth. Pewnym jest, że technologie przyszłości muszą szybko adaptować się do zmian, więc architektura systemu musi być otwarta. Na znaczeniu zyskują rozwiązania składające się z mikroserwisów: komponentów, które można rozwijać samodzielnie.

Lockdown 2.0 Jak retail i e-commerce, powininen się przygotować?

Dariusz Urban, Director e-commerce & Omnichannel PAESE:
Przygotowując różne scenariusze pamiętajmy, że najważniejszy jest Klient i realizacja jego potrzeb zakupowych. W przypadku wystąpienia lockdown 2.0 oczywiste jest, że więcej osób zdecyduje się na zakupy przez Internet. Istotne jest by w sposób najprostszy, najwygodniejszy i bezpieczny dostarczyć Klientowi produkt. Co to oznacza? Szeroki wybór metod płatności, w tym „kup teraz - zapłać później” - dostawa towaru na wskazany adres lub do wybranego paczkomatu, darmowa wysyłka, wydłużony termin na zwrot towaru. Pamiętajmy, że ze względu na wystąpienie wzmożonej komunikacji, należy wzmocnić działy związane z obsługą klientów. Ważne abyśmy byli aktywnymi sprzedawcami i informowali o nowościach, promocjach i wyprzedażach generując potrzebę zakupową.

Justyna Torres, e-commerce Director Carrefour Romania, CEO BRINGO:
W obliczu rosnących statystyk covidowych, środowisko e-commerce musi liczyć się z ryzykiem zamknięcia miast i miasteczek, ograniczającym tym samym swobodne poruszanie się klientów oraz pracowników flot e-commerce'owych. Ponowny lockdown, dla przykładu w onlinie foodowym, oznacza natychmiastowy wzrost zamówień i saturację na poziomie dostępnych terminów doręczenia przesyłek. Stąd warto już teraz zadbać o elastyczne partnerskie kontrakty z firmami kurierskimi, korporacjami taksówkarskimi, przewoźnikami osób typu Bolt, Uber, czy gotowych dań z restauracji - Pizzaportal, Pyszne.pl etc. Dla e-commerce’u to błyskawiczne rozszerzenie możliwości dostawy, dla drugiej strony to możliwość zagospodarowania dyspozycyjnych sił dostawczych. Dodatkowo firmy powinny zadbać o możliwie szybkie developmenty IT w zakresie elastycznego grupowania przesyłek według zony doręczenia, manualnej zmiany dat i godzin doręczania zamówień przez kurierów, wszystko to w zgodzie z życzeniem klienta

FORUM ONLINE ODBĘDZIE SIĘ W DNIACH OD 29.09 - 02.10.2020
Szczegóły pod adresem: HTTPS://RETAILCHALLENGEPOLAND.PL

Tagi: Retail Challenge Poland Anna Heimberger Dariusz Urban Katarzyna Klimkiewicz Jakub Gierszyński Justyna Torres
Oceń artykuł:

Fot: Retail Challenge Poland Źródło: Retail Challenge Poland

Największe wyzwania sektora RETAIL w post-pandemicznej rzeczywistości

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.