“Monitoring zmian w stylu życia” – Inflacja odczuwalna dla 71 proc. Polaków

2023-06-15 | 12:01

Agencja mediowa Mindshare zbadała, jak wygląda “inflacyjna” codzienność Polaków. Najnowszy raport Monitoring zmian w stylu życia pokazuje, że nie tylko pandemia znacząco wpłynęła na zachowania i decyzje konsumentów – aż 71 proc. z nich równie mocno odczuwa skutki inflacji. Jakie nawyki utrwalił COVID-19, a jakie nowe tendencje można zaobserwować?

Wybory konsumenckie podyktowane zawartością portfela

Pandemia w trakcie swoich najtwardszych obostrzeń odczuwalna była dla 55 proc.  Polaków. Dane z raportu Mindshare Monitoring zmian w stylu życia z 2023 roku pokazują, że inflacja dotyka aż 71 proc. z nich.
Konsumenci jeszcze dokładniej planują zakupy (66 proc. badanych vs. 46 proc. podczas pandemii) i częściej zwracają uwagę na ceny podczas ich robienia (76 proc.). Niejednokrotnie wybierają również produkty przecenione lub z wyprzedaży (62 proc.), a oszczędzanie przekłada się także na lepsze planowanie posiłków i zdrowsze odżywianie (53 proc. badanych, w stosunku do 32 proc. w 2020 roku).

Pogłębiająca się digitalizacja życia

Pandemia sprawiła, że Polacy zmuszeni byli przenieść swoje życie do online’u. Ówczesne zmiany przeniknęły do życia codziennego i towarzyszą im do dziś. Z internetu częściej korzysta blisko połowa internautów (48 proc. badanych vs. 45 proc. podczas pandemii), a 38 proc. z nich podtrzymuje za jego pośrednictwem kontakt z rodziną. Trendem, który utrzymuje się od przeszło 3 lat są również konsumpcja filmów i seriali w internecie (38 proc. badanych) oraz e-wizyty lub konsultacje telefoniczne z lekarzem, z których obecnie korzysta blisko połowa Polaków (48 proc. badanych).

Większa troska o los innych

Przez ostatnie 3 lata Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na swoje zdrowie, zarówno fizyczne (65 proc. vs. 45 proc. w 2020 roku), jak i psychiczne (53 proc. vs. 35 proc. w 2020 roku).
W kontekście emocjonalnym wpływ odcisnęła również wojna w Ukrainie – ponad połowa Polaków (53 proc.) przyznaje, że jej wybuch sprawił, że są bardziej wrażliwi na los innych ludzi (w trakcie pandemii emocje te towarzyszyły 40 proc. osób) i bardziej emocjonalnie reaguje na różne wydarzenia i problemy niż wcześniej (52 proc.).

Na stałe zostały z Polakami także przyzwyczajenia dotyczące spędzania czasu wolnego – ćwiczenia w domu wykonuje ⅓ społeczeństwa (39 proc. vs. 30 proc. w 2020 roku), a gotowość na zdobywanie nowych umiejętności deklaruje 41 proc. badanych.

Konsumenci adaptują się do zmian

Wyniki badania Mindshare pokazują, że Polacy w pewnym stopniu adaptują swoje zwyczaje i nawyki do zmian, jednak ich troska o zdrowie psychiczne może sugerować, że nie odbywa się to z łatwością. Funkcjonowanie w ciągłej niepewności powoduje, że wychodzenie z sytuacji wywołanych licznymi kryzysami (pandemia, wojna, inflacja) ze względu na częstotliwość ich występowania może przychodzić Polakom z coraz większą trudnością. Ponadto wskaźniki ufności konsumenckiej raportowane przez GUS , wykazują tendencję wzrostową, jednak jest ona coraz wolniejsza i nie zbliża się do poziomu sprzed pandemii.

Tagi: Raport Mindshare Inflancja
Oceń artykuł:

Fot: Fotolia Źródło: Mindshare

“Monitoring zmian w stylu życia” – Inflacja odczuwalna dla 71 proc. Polaków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.