Moda polaryzuje, czyli odpowiedzialność producenta i konsumenta

2019-07-18 | 11:44

Branża odzieżowa jak w soczewce skupia kilka gałęzi przemysłu. Czy pomiędzy potrzebami firm i otoczenia jest szansa na nić porozumienia i współpracę? Czy istnieją interesy globalne, czy wygrywa suma indywidualnych potrzeb? Czy zrównoważona konsumpcja to odpowiedzialność producenta? Odpowiedzi na te i inne pytania szukali uczestnicy festiwalu Gdynia Design Days, którego partnerem było LPP. 

Gdynia Design Days to festiwal organizowany przez Centrum Designu Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, który co roku prezentuje najnowsze trendy i dobre praktyki z zakresu projektowania. Podczas 12. edycji festiwalu profesjonaliści i miłośnicy projektowania podejmowali dyskusje i dzielili się swoimi doświadczeniami w obszarze designu i biznesu w spolaryzowanej rzeczywistości. Wśród partnerów pomorskiego wydarzenia nie mogło więc zabraknąć LPP, właściciela takich marek jak Reserved, Mohito, Cropp, House czy Sinsay. W odpowiedzi na zróżnicowane oczekiwania wobec przemysłu odzieżowego, polski producent zmierzył się z wyzwaniami, które polaryzują polski rynek mody. 

Prawda czy wyzwanie? Co wiemy i co możemy zrobić dla ekologicznej mody? W nurcie tych pytań, w ramach bloku moda, którego partnerem merytorycznym było LPP, odbył się wykład oraz wizyta studyjna w siedzibie pomorskiej firmy. Anna Miazga, koordynatorka ds. CSR w LPP oraz Anna Sołtys, dyrektorka biura produktowego Reserved podczas tych dwóch spotkań przybliżyły uczestnikom podejmowane przez firmę działania, przyczyniające się do tworzenia zrównoważonych standardów w polskiej branży odzieżowej. Pokazały również, dlaczego odpowiedzialność w zakresie troski o środowisko spoczywa nie na samych firmach, ale również na klientach. 

Należy mieć świadomość, że za blisko 70% śladu węglowego, jaki powstaje w całym cyklu życia produktu, odpowiada właśnie klient, czyli każdy z nas. Warto jednak pamiętać, że już proste, codzienne czynności mogą to zminimalizować. W trosce o naszą garderobę czytajmy metki z zaleceniami od producenta, a zanim zdecydujemy się pożegnać z jej częścią, zastanówmy się, co z nią najlepiej zrobić – przerobić na ciuch w nowej odsłonie czy może oddać potrzebującym

– wspominała w trakcie spotkań Anna Miazga.

W ramach festiwalu, Reserved - flagowa marka LPP, została także partnerem strategicznym szóstej odsłony cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, której bohaterem po raz pierwszy została kobieta, projektantka mody Barbara Hoff. Jako historyczka sztuki swoją twórczość zapoczątkowała w kultowym tygodniku „Przekrój’’ - pisząc o modzie, a nie ją projektując. Dopiero po latach, słynąca z przepisu na trumniaki z tenisówek, stała się dizajnerką z własną marką odzieżową. Wystawa ukazuje twórczość artystki przez niemal połowę XX wieku, prezentując ją jako prekursorkę trendów. Ponadto, we współpracy z Muzeum Miasta Gdyni ostatniego dnia festiwalu LPP zorganizowało warsztaty Re-kreacja. Warsztaty przeróbek ubrań vintage. Uczestnicy wspólnie z projektantkami i konstruktorem odzieży marki Reserved, podjęli próbę odświeżenia swojej garderoby. Spotkanie zaczęło się od zaprezentowania przez biorących udział w warsztatach rzeczy, które przynieśli i wspólnej dyskusji nad tym, jak można nadać im drugie życie. 

Warsztaty re-kreacji okazały się strzałem w dziesiątkę i spotkały się z dużym zainteresowaniem. W trakcie spotkania nie brakowało kreatywnych pomysłów ‘’szytych na miarę”. Uczestniczki przyniosły ze sobą rzeczy, które od dłuższego czasu trzymały w swoich szafach: bluzki w spadku po babci, znoszone jeansy czy zdobycze z second-handów. Otrzymały od LPP wiele dodatków, aplikacji, pasków, apaszek oraz skrawków materiałów. Część osób skupiła się na personalizacji ubrań: doszyciu kolorowych aplikacji, kołnierzyka czy ozdobnych taśm, nie zabrakło też bardziej nietypowych przeróbek: zmiany spódnicy w spodnie oversize czy stworzenia spódnicy z kurtki

– podsumowała Karolina Czajewska, specjalista w dziale komunikacji i zrównoważonego rozwoju LPP. 

O tym, jak w prosty sposób przerobić zalegające w szafie ubrania, do 20 października w Muzeum Miasta Gdyni, mogą się również przekonać odwiedzający wystawę Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci. Wernisaż prezentuje pierwsze modowe propozycje w nurcie DIY (ang. Do It Yourself), które ponadczasowo mogą być również inspiracją i odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby zrównoważonej konsumpcji. Wizytujący mogą również zabrać ze sobą wybrane inspiracje, dzięki materiałom udostępnionym zwiedzającym. Wśród nich znajdą się nie tylko modowe retrospekcje, ale i krótkie poradniki wskazujące np. jak przerobić koszulkę sportową na sweter z golfem, z czego i jak zrobić letnią sukienkę czy przepis na stylowy trencz.

Uczestnictwo LPP w festiwalu to kolejne działania mające na celu zwiększenie świadomości w zakresie odpowiedzialnej mody. Zrównoważona konsumpcja, do której LPP chce zachęcić klientów, to następny - po odpowiedzialnej produkcji - krok w stronę zrównoważonego rozwoju. Minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko, jest więc sumą wszystkich decyzji w całym cyklu życia produktu, zależnych nie tylko od producentów, ale i konsumentów.

Tagi: Anna Miazga LPP Karolina Czajewska
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

Moda polaryzuje, czyli odpowiedzialność producenta i konsumenta

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.