Branża odzieżowa jak w soczewce skupia kilka gałęzi przemysłu. Czy pomiędzy potrzebami firm i otoczenia jest szansa na nić porozumienia i współpracę? Czy istnieją interesy globalne, czy wygrywa suma indywidualnych potrzeb? Czy zrównoważona konsumpcja to odpowiedzialność producenta? Odpowiedzi na te i inne pytania szukali uczestnicy festiwalu Gdynia Design Days, którego partnerem było LPP.
Gdynia Design Days to festiwal organizowany przez Centrum Designu Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, który co roku prezentuje najnowsze trendy i dobre praktyki z zakresu projektowania. Podczas 12. edycji festiwalu profesjonaliści i miłośnicy projektowania podejmowali dyskusje i dzielili się swoimi doświadczeniami w obszarze designu i biznesu w spolaryzowanej rzeczywistości. Wśród partnerów pomorskiego wydarzenia nie mogło więc zabraknąć LPP, właściciela takich marek jak Reserved, Mohito, Cropp, House czy Sinsay. W odpowiedzi na zróżnicowane oczekiwania wobec przemysłu odzieżowego, polski producent zmierzył się z wyzwaniami, które polaryzują polski rynek mody.
Prawda czy wyzwanie? Co wiemy i co możemy zrobić dla ekologicznej mody? W nurcie tych pytań, w ramach bloku moda, którego partnerem merytorycznym było LPP, odbył się wykład oraz wizyta studyjna w siedzibie pomorskiej firmy. Anna Miazga, koordynatorka ds. CSR w LPP oraz Anna Sołtys, dyrektorka biura produktowego Reserved podczas tych dwóch spotkań przybliżyły uczestnikom podejmowane przez firmę działania, przyczyniające się do tworzenia zrównoważonych standardów w polskiej branży odzieżowej. Pokazały również, dlaczego odpowiedzialność w zakresie troski o środowisko spoczywa nie na samych firmach, ale również na klientach.
Należy mieć świadomość, że za blisko 70% śladu węglowego, jaki powstaje w całym cyklu życia produktu, odpowiada właśnie klient, czyli każdy z nas. Warto jednak pamiętać, że już proste, codzienne czynności mogą to zminimalizować. W trosce o naszą garderobę czytajmy metki z zaleceniami od producenta, a zanim zdecydujemy się pożegnać z jej częścią, zastanówmy się, co z nią najlepiej zrobić – przerobić na ciuch w nowej odsłonie czy może oddać potrzebującym
– wspominała w trakcie spotkań Anna Miazga.
W ramach festiwalu, Reserved - flagowa marka LPP, została także partnerem strategicznym szóstej odsłony cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, której bohaterem po raz pierwszy została kobieta, projektantka mody Barbara Hoff. Jako historyczka sztuki swoją twórczość zapoczątkowała w kultowym tygodniku „Przekrój’’ - pisząc o modzie, a nie ją projektując. Dopiero po latach, słynąca z przepisu na trumniaki z tenisówek, stała się dizajnerką z własną marką odzieżową. Wystawa ukazuje twórczość artystki przez niemal połowę XX wieku, prezentując ją jako prekursorkę trendów. Ponadto, we współpracy z Muzeum Miasta Gdyni ostatniego dnia festiwalu LPP zorganizowało warsztaty Re-kreacja. Warsztaty przeróbek ubrań vintage. Uczestnicy wspólnie z projektantkami i konstruktorem odzieży marki Reserved, podjęli próbę odświeżenia swojej garderoby. Spotkanie zaczęło się od zaprezentowania przez biorących udział w warsztatach rzeczy, które przynieśli i wspólnej dyskusji nad tym, jak można nadać im drugie życie.
Warsztaty re-kreacji okazały się strzałem w dziesiątkę i spotkały się z dużym zainteresowaniem. W trakcie spotkania nie brakowało kreatywnych pomysłów ‘’szytych na miarę”. Uczestniczki przyniosły ze sobą rzeczy, które od dłuższego czasu trzymały w swoich szafach: bluzki w spadku po babci, znoszone jeansy czy zdobycze z second-handów. Otrzymały od LPP wiele dodatków, aplikacji, pasków, apaszek oraz skrawków materiałów. Część osób skupiła się na personalizacji ubrań: doszyciu kolorowych aplikacji, kołnierzyka czy ozdobnych taśm, nie zabrakło też bardziej nietypowych przeróbek: zmiany spódnicy w spodnie oversize czy stworzenia spódnicy z kurtki
– podsumowała Karolina Czajewska, specjalista w dziale komunikacji i zrównoważonego rozwoju LPP.
O tym, jak w prosty sposób przerobić zalegające w szafie ubrania, do 20 października w Muzeum Miasta Gdyni, mogą się również przekonać odwiedzający wystawę Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci. Wernisaż prezentuje pierwsze modowe propozycje w nurcie DIY (ang. Do It Yourself), które ponadczasowo mogą być również inspiracją i odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby zrównoważonej konsumpcji. Wizytujący mogą również zabrać ze sobą wybrane inspiracje, dzięki materiałom udostępnionym zwiedzającym. Wśród nich znajdą się nie tylko modowe retrospekcje, ale i krótkie poradniki wskazujące np. jak przerobić koszulkę sportową na sweter z golfem, z czego i jak zrobić letnią sukienkę czy przepis na stylowy trencz.
Uczestnictwo LPP w festiwalu to kolejne działania mające na celu zwiększenie świadomości w zakresie odpowiedzialnej mody. Zrównoważona konsumpcja, do której LPP chce zachęcić klientów, to następny - po odpowiedzialnej produkcji - krok w stronę zrównoważonego rozwoju. Minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko, jest więc sumą wszystkich decyzji w całym cyklu życia produktu, zależnych nie tylko od producentów, ale i konsumentów.