LPP z bardzo dobrymi wynikami za I kwartał br.: ponad 4,3 mld zł przychodu, dwucyfrowy wzrost sprzedaży oraz rekordowy zysk operacyjny

2024-06-13 | 18:09

Wiosenne propozycje modowe projektantów gdańskiej spółki spotkały się z pozytywnym przyjęciem klientów, dzięki czemu LPP po raz kolejny poprawiło kwartalne wyniki, osiągając w analizowanym okresie ponad 4,3 mld zł przychodu. 

  •  Pozytywne przyjęcie kolekcji wiosennych przez klientów marek LPP w pierwszym kwartale br. pozwoliło na wypracowanie ponad 4,3 mld zł przychodu, co oznacza wzrost sprzedaży o 18,3 proc. r/r.
  •  W analizowanym okresie marża brutto osiągnęła poziom 52 proc., co przy korzystnym kursie walut i dobrych wynikach sprzedaży kolekcji w pierwszej cenie przełożyło się na rekordowy zysk operacyjny w wysokości 411 mln zł (+78 proc. r/r).  
  •  Wypracowane wyniki finansowe to efekt dobrze dopasowanych kolekcji wpisujących się w oczekiwania klientów, a także konsekwencja rozwoju sprzedaży wielokanałowej. 
  •  Pomimo rynkowych trendów spadkowych w sprzedaży online, początek roku przyniósł LPP znaczną poprawę sprzedaży internetowej, która zwiększyła się o ponad 23 proc. r/r. Spółka utrzymuje również stabilny dwucyfrowy wzrost w kanale stacjonarnym. 
  •  Priorytetem w planach spółki na bieżący rok pozostaje rozwój na rynkach Europy Centralnej i Południowej. LPP podtrzymuje plany  rozbudowy sieci stacjonarnej na poziomie +700 nowych salonów w skali roku i stawia na dalsze wzmacnianie kanału e-commerce, wykorzystując potencjał aplikacji mobilnych. 

Ponad 18 proc. wzrost sprzedaży r/r pokazuje, że spółka ma realną możliwość zrealizować ambitne cele biznesowe na ten rok i jest dowodem na to, że oferta marek LPP wpisuje się w oczekiwania klientów. Lepsze wyniki finansowe w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku to również zasługa wypracowanej w pierwszym kwartale marży brutto na poziomie 52 proc. Jej wzrost o 2,5 p.p. r/r to efekt m.in. dobrze zbilansowanych kosztów zakupu kolekcji przy korzystnych kursach walutowych. W efekcie spółka osiągnęła rekordowy zysk operacyjny na poziomie 411 mln zł, zwiększając go o 78 proc. r/r. 

- Zrozumienie oczekiwań klienta jest kluczem do tego, by nasz biznes mógł się dalej rozwijać. Mamy ambitne plany ponad 20 proc. wzrostu sprzedaży na ten rok, ale i mocne podstawy do tego, by wierzyć, że uda nam się je zrealizować. Zdecydowanie cieszy nas pozytywne przyjęcie naszych propozycji wiosennych, zwłaszcza że w skali całego rynku nastroje konsumenckie są raczej umiarkowane, w szczególności w kanale online. Nasze wyniki skutecznie opierają się niekorzystnym tendencjom – zarówno w sprzedaży tradycyjnej, jak i internetowej notujemy dwucyfrowe wzrosty, co pokazuje, że mamy dobre wyczucie stylu, oczekiwań klientów i tego, jak powinny wyglądać nowoczesne zakupykomentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP. 

Pomimo widocznych w branży malejących dynamik sprzedaży internetowej spółka wyraźnie odbiega od rynkowych trendów i umiejętnie dopasowuje się do oczekiwań klientów. Dobry początek roku w online to zasługa m.in. rozwoju aplikacji mobilnych oraz poszerzenia oferty asortymentowej w sklepie internetowym, co w efekcie pozwoliło na poprawę wyniku sprzedaży e-commerce sprzed roku o ponad 23 proc. Pozytywny odbiór oferty internetowej jest widoczny szczególnie w Polsce, dzięki wysokiej rozpoznawalności marek oraz wprowadzonym aplikacjom mobilnym, ale także w Niemczech, Serbii i Chorwacji. 

Kluczowym fundamentem rozwoju LPP pozostaje również ekspansja sieci stacjonarnej, która przełożyła się na ponad 21,5 proc. wzrost sprzedaży w tym kanale w pierwszym kwartale br. W porównaniu do ubiegłego roku przybyło ponad 330 nowych salonów, a powierzchnia sprzedażowa spółki zwiększyła się o 19 proc., przekraczając 2 mln m2. Efektywność sieci LPP znajduje odzwierciedlenie w malejących kosztach SG&A, których udział w stosunku do sprzedaży utrzymuje się na poziomie 42 proc. co oznacza, że rosną wolniej niż przychody. Rozwój sieci LPP opiera się przede wszystkim na wykorzystaniu atutów mniejszych miejscowości i lokowaniu salonów w popularnych tam retail parkach. Równocześnie gdańska spółka kontynuuje budowę rozpoznawalności brandów w dużych miastach. Priorytetowym kierunkiem ekspansji spółki pozostaje środkowa i południowa część Europy, która obok Polski stanowi jedno z kluczowych źródeł przychodu. Poza granicami kraju kolekcje marek LPP najlepiej sprzedawały się w Rumunii oraz Czechach.
 
- Patrząc na obecne tendencje rynkowe, równoległy wzrost obu kanałów sprzedaży jest tym, co stanowi o naszej przewadze konkurencyjnej w branży. W wielu przypadkach retailerzy skupiają swoje wysiłki wyłącznie na jednym z nich, co zdecydowanie zmniejsza atrakcyjność ich oferty dla klienta i ogranicza odporność biznesu na zawirowania rynkowe. Omnichannel stał się naszą receptą na zmienne oczekiwania i trudne czasydodaje Przemysław Lutkiewicz.

Wsparciem w realizowaniu strategii omnichannelowej i dotarciu do klienta są w przypadku LPP nowe technologie. Od kilku lat spółka wdraża rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji w obsłudze contact center, co pozwala na sprawną komunikację z klientem w 27 językach. Obecnie za pomocą AI realizowanych jest już prawie 50 proc. zapytań. Nowością w sklepie internetowym jest z kolei wykorzystanie sztucznej inteligencji do lepszej ekspozycji zdjęć produktowych. Dzięki opracowanym algorytmom kolekcje marek LPP mogą być prezentowane np. na plaży lub na tle popularnej ulicy, bez konieczności organizowania w tych miejscach kosztownych sesji zdjęciowych. 

LPP wykorzystuje sztuczną inteligencję również do efektywnego zarządzania towarem, co w pierwszym kwartale br. zaowocowało m.in. zmniejszeniem poziomu zapasów o 4,2 proc. i osiągnięciem tym samym optymalnego poziomu zatowarowania. Wykorzystanie Machine Learning pozwala spółce na dopasowanie oferty pod względem konkretnej lokalizacji czy położenia geograficznego. Zmniejsza również poziom przetowarowania sklepów, jednocześnie ograniczając możliwość braków magazynowych. LPP szacuje, że wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji pozwoli jej zaoszczędzić w 2024 r. nawet 30 mln zł.

Korzystny bilans finansowy pierwszego kwartału oraz pozytywne prognozy na kolejny okres dają podstawy do podtrzymania ambitnych planów rozwojowych na 2024 rok. Spółka zamierza przeznaczyć łącznie 1,5 mld zł na inwestycje, z czego 1,2 mld zł na otwarcia nowych salonów. W bieżącym roku LPP planuje 700 nowych lokalizacji. W ślad za dynamicznym rozwojem sieci sprzedaży spółka realizuje również plan wzmocnienia zaplecza logistycznego, m.in. poprzez rozbudowę Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim, która rozpoczęła się w kwietniu br. Nowe moce logistyczne pozwolą na obsługę większych wolumenów sprzedaży na kluczowych dla spółki rynkach Europy Centralnej i Południowej. 

Tagi: LPP Przemysław Lutkiewicz
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

LPP z bardzo dobrymi wynikami za I kwartał br.: ponad 4,3 mld zł przychodu, dwucyfrowy wzrost sprzedaży oraz rekordowy zysk operacyjny

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.