LPP podsumowuje drugi kwartał br. i przygotowuje się na trudny koniec roku

2021-10-08 | 21:52

W drugim kwartale roku obrotowego 2021/2022 sprzedaż polskiego producenta odzieży wzrosła o 71% w porównaniu do ubiegłego roku i przekroczyła 3,6 mld zł. To efekt m.in. ponownego otwarcia sklepów stacjonarnych i zjawiska odroczonego popytu. Wypracowane wyniki pozwoliły zakończyć pierwsze półrocze br. z blisko 6 mld zł przychodu i 480 mln zł zysku netto.

  • Sprzedaż internetowa LPP w analizowanym kwartale wyniosła blisko 800 mln zł. Dynamika wzrostu e-commerce jest wolniejsza niż w ub.r., ale utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie.
  • Receptą na niepewne czasy i wyzwania kolejnego półrocza jest wzmacnianie modelu sprzedaży wielokanałowej – LPP rozwija sieć stacjonarną, która na koniec drugiego kwartału przekroczyła 2000 sklepów, a od września objęła 26. rynek – Macedonię Północną. Równolegle spółka rozszerza zasięg e-commerce na 31. rynek online - Bułgarię.
  • LPP integruje swoje plany biznesowe ze strategią zrównoważonego rozwoju, co zostało docenione w Badaniu Świadomości Klimatycznej Spółek. Firma podpisała też list intencyjny z dostawcą energii i od 2023 r. zasili swoje budynki z OZE.

Okres od maja do końca lipca br. przyniósł odwilż pod względem obostrzeń pandemicznych i perspektywę powolnego stabilizowania się sytuacji branży retail w Polsce. Ponowne otwarcie sklepów stacjonarnych pozwoliło na odbicie sprzedaży i wypracowanie oczekiwanych od dłuższego czasu wzrostów. W drugim kwartale roku obrotowego 2021/2022 sprzedaż marek LPP w modelu wielokanałowym wyniosła 3,6 mld złotych przy marży brutto wynoszącej 55,4%. W analizowanym okresie spółka wypracowała blisko 800 mln zł w e-commerce, co stanowi 21,8% przychodów Grupy. W porównaniu do ubiegłego roku sprzedaż internetowa wzrosła o blisko 28%. W ujęciu omnichannelowym polski producent odzieży zakończył pierwsze półrocze br. z 6 mld złotych przychodu, poprawiając tym samym zeszłoroczny wynik o 81%.

- W ostatnich miesiącach czerpaliśmy korzyści z efektów odroczonego popytu. Klienci zatęsknili za zakupami w salonach stacjonarnych, a nasze kolekcje dobrze wpisały się w ich oczekiwania. Cały czas notowaliśmy też wzrosty w e-commerce, które obecnie są już niższe  – dwucyfrowe, ale mając na względzie gwałtowne skoki sprzedaży w tym kanale z roku ubiegłego, to ten trend jest nadal wysoki. Korzystnie na sprzedaż wpłynęły również okoliczności rynkowe i związane z tym relatywnie niskie koszty zakupu towarów, gdyż zamówienia na kolekcję Wiosna/Lato 21 składaliśmy jeszcze w roku 2020, w trakcie apogeum kryzysu. Dzięki temu mogliśmy zakończyć pierwsze półrocze z bardzo dobrym wynikiem. Jednak nasz entuzjazm nieco gaśnie w perspektywie kolejnych kwartałów. Przed nami wiele wyzwań związanych m.in. z opóźnieniami dostaw kontenerów z towarem i dużym wzrostem kosztów transportu, znacząco wyższymi cenami produkcji, wynikającymi z rosnących cen bawełny i surowców, brakiem dostępności chipów RFID, komputerów oraz materiałów do budowy sklepów. Nie pomaga też rozpędzającą się inflacja. Martwią nas również zgłaszane od niedawna przestoje w chińskich fabrykach spowodowane przerwami w dostawach prądu. Jako dobrze rozwinięta organizacja omnichannelowa, ze sprawnie działającą logistyką, wiele skutków tych zagrożeń jesteśmy w stanie niwelować. Widzimy jednak, że nad naszą firmą gromadzą się znów czarne chmury. Rok temu fabryki i logistyka działały, ale klient nie mógł kupować z powodu lockdownów. Dziś doświadczamy przerywania łańcuchów dostaw, skutkującego brakami i opóźnieniami

– komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP.

Z perspektywy ostatnich lat rozwój modelu omnichannelowego w LPP okazał się sprzyjającym czynnikiem wobec niekorzystnej koniunktury rynkowej i zmian wywołanych pandemią. Zgodnie z przyjętą strategią polski producent odzieży rozwija e-commerce i równolegle wzmacnia sprzedaż tradycyjną. Na koniec drugiego kwartału br. oferta marek LPP była dostępna w ponad 2000 salonów, a powierzchnia sieci wzrosła o 24% r/r. We wrześniu do rynków stacjonarnych dołączyła Macedonia Północna, z kolei oferta online wszystkich marek LPP pojawiła się w Bułgarii. W drugim kwartale br. większość rynków europejskich przyniosła spółce korzystne poziomy sprzedaży, ale najwyższe wzrosty zanotowano w regionie CIS. W  ślad za rozwojem potencjału sprzedażowego podążają inwestycje w obszarze logistyki – w lipcu spółka uruchomiła nowy, dwukrotnie większy magazyn w Rosji, który potroi wydajność obsługi e-commerce w tym kraju.

- Wzmacniamy naszą pozycję na rynkach o największym potencjale sprzedażowym. Widzimy, że ta strategia ma uzasadnienie w wynikach sprzedaży – nasza pozycja na rynkach zagranicznych jest coraz silniejsza, czego odzwierciedleniem jest blisko 60% udział eksportu w przychodach Grupy. Równolegle do dynamicznego wzrostu za granicą cały czas jesteśmy zadowoleni z wyników w Polsce, gdzie notujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Tutaj z kolei widzimy potencjał do rozwoju w retail parkach w mniejszych miastach. Martwi nas jednak zaostrzająca się sytuacja wzrostu liczby zakażeń na całym świecie, co w wielu krajach może wkrótce oznaczać przywrócenie blokady sprzedaży stacjonarnej – dodaje Przemysław Lutkiewicz.

Niezależnie od tego, zgodnie z założeniami strategii zrównoważonego rozwoju, spółka na bieżąco integruje swoje plany biznesowe z działaniami ograniczającymi wpływ firmy na otoczenie. Do 2025 r. polski producent chce zmniejszyć emisję CO2 o 15%. W drodze do tego celu realizuje kolejne inwestycje, m.in. wdrażając „zielone rozwiązania” w swoich budynkach. Na dachu nowo powstającego Centrum Dystrybucyjnego LPP w Brześciu Kujawskim zainstalowano 4000 paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy 1,5 MW, które będą zasilać obiekt energią ze słońca. Firma stawia również na ekologiczne źródła w innych obiektach – zgodnie z listem intencyjnym podpisanym z FIGENE Energia od 2023 r. większość budynków biurowych oraz Centrum Dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim będą przez kolejne 10 lat zasilane energią pochodzącą z farm wiatrowych.
Konsekwentna realizacja postanowień strategii i transparentna komunikacja z rynkiem kapitałowym w obszarze zrównoważonego rozwoju znalazły odzwierciedlenie w wynikach najnowszego Badania Świadomości Klimatycznej Spółek, przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Fundację Standardów Raportowania i Bureau Veritas Polska. To kolejny rok z rzędu, w którym LPP znalazło się w wąskim gronie liderów, zajmując 3.  pozycję spośród 153 firm notowanych na warszawskiej giełdzie.

 

Tagi: LPP Podsumowania i wyniki finansowe Przemysław Lutkiewicz
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

LPP podsumowuje drugi kwartał br. i przygotowuje się na trudny koniec roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.