Koszyk Zakupowy droższy o 7,5% w skali roku

2023-12-07 | 09:48

W październiku inflacja w Polsce wyniosła 6,6%. Choć dynamika podwyżek utrzymała trend spadkowy, to zakupy spożywcze nie tanieją. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w październiku br. wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 7,5%. Warto podkreślić, że nasilenie konkurencji cenowej pomiędzy sieciami handlowymi spowodowało spadek wartości koszyka minimalnego o 24% w skali miesiąca i o 28% w skali roku. Na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Lidl. Najmocniej drożeją artykuły sypkie, natomiast spadki cen zanotowały produkty tłuszczowe, nabiał oraz mięso, wędliny i ryby.

Według pełnych danych GUS inflacja w październiku wyniosła 6,6% w ujęciu rocznym. To najniższy odczyt od dwóch lat.  Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,3%. Eksperci wskazują, że okres szybkiej dezinflacji już minął i w kolejnych miesiącach inflacja będzie spadała wolniej, a może nawet nieco urośnie. W październiku 2023 r. eksperci ASM Sales Force Agency przeprowadzili dwie fale badania, aby dostarczyć odbiorcom najszerszy obraz rynku.

Minimalny koszyk zakupowy tanieje w ujęciu miesięcznym i rocznym

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w październiku br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła (o 1,78 zł) i wyniosła 283,27 zł. Wzrosty cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż we wrześniu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (6,39%) a największy wzrost w sklepach Biedronka (9,76%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym średnia cena koszyka w październiku 2023 r. była wyższa aż o 44,84 zł niż przed rokiem, tj. o 17,29%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Lidl (12,53%), Biedronka (6,39%) i Auchan (5,25%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 7,47% z 263,58 zł w październiku 2022 r. do 283,27 zł w październiku 2023 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 147 zł (mniej o 47,14 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 352,24zł (więcej o 7,25 zł niż we wrześniu br.). Różnica między najtańszym,
a najdroższym koszykiem w październiku 2023 r. wyniosła 205,24 zł i jest ona o 54,39 zł wyższa niż we wrześniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w październiku 2023 r. była niższa o 28,02% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2023 r. droższy o 5,11% niż w 2022 r.

- Z dużą uwagą obserwujemy jak sieci handlowe zaostrzają walkę o uwagę klientów. Coraz niższa inflacja to tylko spadek tempa wzrostu cen, ale i tak w sklepach konsumenci wydają coraz więcej. Dlatego zwiększa się liczba przygotowywanych promocji, zaczynają przybierać one coraz bardziej różnorodne formy a klienci zauważyli, że rachunki za te same zakupy zrobione w połowie lub pod koniec miesiąca mogą się znacznie różnić. Nasi eksperci zidentyfikowali promocje dochodzące nawet do 50%, stąd w najnowszym badaniu cen za październik zdecydowaliśmy się zebrać dane dwukrotnie, by zaprezentować jak najbardziej wiarygodny obraz tego, co dzieje się w sieciach handlowych – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Lidl wraca na pozycję najtańszej sieci handlowej

Z październikowego badania wynika, że na pozycję najtańszej sieci handlowej wrócił Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 202,95 zł. To spadek o 13,05 zł, czyli o 6,40 % mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Biedronka. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 9,17 zł (Auchan) i 35,06 zł (Biedronka). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2023 r. odnotowano w sieci Carrefour, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 317,62 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 264,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 356,99 zł. W październiku 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 1,92 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (283,27 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Tanieją trzy kategorie produktów

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2023 r. względem 2022 r. podrożało 7 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo i mrożonki. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (22,48%), nabiał (4,01%) i mięso, wędliny i ryby (0,23%). W największym stopniu zdrożały artykuły sypkie. W październiku br. wzrost ten wyniósł 20,72% wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 18,45%, chemia domowa i kosmetyki o 12,40% i słodycze o 11,97%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w październiku 2023 r. taniej o 0,23 %).

W październiku w przypadku minimalnych cen produktów liderem pozostała Biedronka, która oferowała aż 34 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Auchan i Lidl z 3 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Kaufland znalazł się jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (15) można było w październiku br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno znalazła się sieć E.Leclerc (7 produktów), a następnie Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry (po 4 produkty) , ALDI, Carrefour i Intermarché (po 3 produkty), Biedronka i POLOmarket (po 2 produkty) oraz sklepy Dino i Kaufland z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Porównanie I i II fali badania  

Z pierwszej fali badania (przeprowadzonej w dniach 9-11 października br.) wynika, że najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Biedronka, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 162,98 zł. To aż o 53,87 zł mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem również do sieci Biedronka. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 42,82 zł (Lidl) i 59,41 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego podczas tej fali badania odnotowano w sieci Carrefour (316,51 zł). Natomiast analiza średniej wartości koszyka zakupowego przeprowadzona w trakcie drugiej fali badania (16-18 października br.) wykazała, że najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach sieci Lidl, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 200,10 zł. O miano sieci z najniższą wartością koszyka walczyły również sklepy Auchan (201,84 zł) i Kaufland (272,90 zł). Najwyższą wartość koszyka zakupowego odnotowano w sieci POLOmarket (318,93 zł). Porównanie średnich wartości koszyka zakupowego w obu edycjach badania wskazuje, że w 8 na 13 analizowanych sieci handlowych ceny koszyka w drugiej fali były wyższe niż w pierwszej. Najbardziej wyrównane ceny oferowała sieć Makro Cash & Carry. W największym stopniu ceny wzrosły w sklepach Biedronka (92,07%).

Tagi: ASM Sales Force Agency Koszyk zakupowy Raport
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Koszyk Zakupowy droższy o 7,5% w skali roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.