Koszyk świątecznych produktów droższy o 13% w skali roku

2023-12-19 | 09:28

Przedświąteczne wydatki będą sporym wyzwaniem dla wielu gospodarstw domowych. Choć inflacja w Polsce spada od kilku miesięcy, to przygotowanie świątecznego stołu będzie droższe niż przed rokiem. Jak wynika z najnowszych danych ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka świątecznego wzrosła w ujęciu rocznym o 13%. Najbardziej poszły w górę ceny groszku i kukurydzy w puszce, cynamonu, goździków czy masy makowej z bakaliami.

Z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że w tym roku średnia cena badanego koszyka świątecznego w którym znalazło się̨ 11 podstawowych produktów kupowanych z myślą o świętach wyniosła 84,04 zł. To wzrost o 9,89 zł czyli 13% w porównaniu do grudnia ubiegłego roku. W koszyku świątecznym droższy niż przed rokiem jest groszek konserwowy (44%), cynamon (40%), kukurydza konserwowa (20%), goździki (17%) czy masa makowa z bakaliami (17%). Najmniej zdrożały natomiast śledzie (3%) i barszcz czerwony (8%).

Najtaniej zestaw świątecznych produktów można kupić w sieci ALDI - 79,21 zł, natomiast najwyższą wartość koszyka świątecznego odnotowano w sklepach Intermarché - 92,63 zł.  Największy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2022 r. odnotowano w sieci Intermarché, w której średnia cena koszyka świątecznego była wyższa o blisko 24% niż przed rokiem.

Koszyk zakupowy droższy o 5,8 % w skali roku

Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług w Polsce były wyższe niż przed rokiem o 6,6%. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,7%. To dziewiąty z rzędu miesiąc spadku rocznego wskaźnika inflacji w Polsce. W listopadzie 2023 r. eksperci ASM Sales Force Agency przeprowadzili również dwie fale badania, aby dostarczyć odbiorcom jak najszerszy obraz rynku.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w listopadzie br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku minimalnie spadła (o 0,13 zł) i wyniosła 283,14 zł. Spadki cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w październiku br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (10,91%) a największy wzrost w sklepach Biedronka (13,35%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena koszyka w listopadzie 2023 r. była wyższa aż o 44,34 zł niż przed rokiem, tj. o 15,92%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Auchan (12,00%), Kaufland (10,18%) i Lidl (5,90%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 5,81% z 267,59 zł w listopadzie 2022 r. do 283,14 zł w listopadzie 2023 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 179,86 zł (więcej o 32,86 zł niż w październiku br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 364,53 zł (więcej o 12,29 zł niż w październiku br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2023 r. wyniosła 184,67 zł i jest ona o 20,57 zł niższa niż w październiku br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w listopadzie 2023 r. była niższa o 13,17% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2023 r. droższy o 6,50 % niż w 2022 r.

- Tegoroczne święta będą sporo droższe niż rok temu. Za kwotę, którą w zeszłym roku wydaliśmy na 12 tradycyjnych potraw, w tym roku moglibyśmy przygotować tylko 11 dań. Choć oficjalna inflacja z miesiąca na miesiąc jest niższa, to konsumenci nie poczują wielkiej poprawy przy sklepowej kasie. Średnia cena świątecznego koszyka wzrosła w ujęciu rocznym aż o 13 procent. Wzrosły ceny wielu produktów, które Polacy kupują na święta w tym śledzi, barszczu czerwonego, przypraw i dodatków. Z naszych analiz wynika, że w tym roku średnia cena badanego koszyka świątecznego w którym znalazło się 11 podstawowych produktów wyniosła ponad 84 złote, czyli więcej niż w 2022 roku. Miejmy nadzieję, że spadająca inflacja w nowym 2024 roku w bardziej widoczny sposób przełoży się na wartości sklepowych paragonówkomentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Najdroższe zakupy w dark store, najtańsze w sklepach tradycyjnych

Z listopadowego badania wynika, że na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 203,70 zł. To wzrost o 0,75 zł, czyli o 0,36% więcej niż najtańszy koszyk w październiku br., należący przed miesiącem do sieci Lidl. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21,81 zł (Lidl) i 36,68 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w listopadzie 2023 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,88 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy tym razem można było zrobić w hipermarketach - 271,57 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 360,19 zł. Natomiast najtańsze zakupy (283,14 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Dodatki spożywcze najbardziej drożejącą kategorią produktów

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w listopadzie 2023 r. względem 2022 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały natomiast produkty tłuszczowe (23,97%), nabiał (6,23%), mrożonki (2,83%) oraz mięso, wędliny i ryby (0,99%). W największym stopniu zdrożały dodatki. W listopadzie br. wzrost ten wyniósł 18,30% wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 14,27%, chemia domowa i kosmetyki o 11% i słodycze o 10,15%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w listopadzie 2023 r. taniej o 0,99%).

W listopadzie w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 31 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Lidl z 4 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Carrefour i Kaufland znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. Natomiast w sieciach Biedronka, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (15) można było w listopadzie br. ponownie znaleźć w sieci Netto. Kolejno znalazła się sieć Intermarche (9 produktów), a następnie Carrefour (6 produktów), E.Leclerc (5 produktów), Biedronka, Dino i POLOmarket (po 2 produkty) oraz sklepy ALDI, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Porównanie I i II fali badania  

Z pierwszej fali badania (przeprowadzonej w dniach 8-10 listopada br.) wynika, że najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 204,24 zł. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 2,63zł (Lidl) i 45,33 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego podczas tej fali badania odnotowano w sieci Netto (327,69 zł). Natomiast analiza średniej wartości koszyka zakupowego przeprowadzona w trakcie drugiej fali badania (22-24 listopada br.) wykazała, że najtańsze zakupy można było zrobić również w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 203,16 zł. O miano sieci z najniższą wartością koszyka walczyły również sklepy Kaufland (231,18 zł) czy Lidl (244,16 zł). Najwyższą wartość koszyka zakupowego odnotowano w POLOmarket (322,94 zł). Porównanie średnich wartości koszyka zakupowego w pierwszej i drugiej fali badania wykazuje, że w 8 na 13 analizowanych sieci handlowych ceny koszyka w drugiej fali były niższe niż w pierwszej. Najbardziej wyrównane ceny w obu edycjach badania oferowała sieć Auchan. W największym stopniu ceny wzrosły w sklepach Lidl (18,02%).

 

Tagi: ASM Sales Force Agency Koszyk zakupowy Raport Zbigniew Sierocki
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Koszyk świątecznych produktów droższy o 13% w skali roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.