Amerykanie protestują przeciwko sportowcowi, który został twarzą nowej kampanii marki Nike. Krytycy spalili buty i odzież Nike a swoje dokonania opublikowali w internecie.
Protest dotyczy nominacji Colina Kaepernicka na twarz nowej kampanii reklamowej marki. 30-letni rozgrywający futbol amerykański zaprotestował w 2016 roku przeciwko rasowej niesprawiedliwości i brutalności policji klęcząc podczas hymnu USA. Oddając szacunek, powinien stać. Nike, nawiązując współpracę z kontrowersyjnym sportowcem ogłosił, że jest "jednym z najbardziej inspirujących sportowców tego pokolenia".
W ramach protestu przeciwnicy wzięli udział w akcji w mediach społecznościowych, obiecując zniszczenie produktów Nike, m.in. palą buty. Na Twitterze coraz większą popularnością cieszą się hasła #JustBurnIt i #BoycottNike, którym towarzyszą zdjęcia lub nagrania z niszczenia ubrań marki Nike.
Wielu oskarża Kaepernicka o brak szacunku wobec Stanów Zjednoczonych. Niektórzy komentatorzy uważają, że sport powinien być wolny od polityki. Inni sądzą, że sportowiec może, a nawet powinien korzystać ze swojej popularności, nagłaśniając problemy, które są dla niego ważne. NFL wydał oświadczenie, w którym pisze, że "Kwestie sprawiedliwości społecznej, które podniósł Colin i inni profesjonalni sportowcy zasługują na naszą uwagę i działanie". Z kolei były dyrektor CIA John Brennan powiedział na Twitterze: "Colin Kaepernick zwrócił naszą zbiorową uwagę na problem ciągłej niesprawiedliwości rasowej w Ameryce".
Zacięcie dramatyczne widać po obu stronach barykady. Przeciwnicy Kaepernicka twierdzą, że niszczenie ubrań marki Nike jest ich patriotycznym obowiązkiem. Piosenkarz country John Rich napisał na Twitterze zdjęcie pary skarpet Nike z odciętym logo marki. Za to internauci popierający protest sportowca porównują palenie butów do palenia krzyży, co wnosi dyskusję na jeszcze wyższy poziom abstrakcji. Z kolei inny użytkownik Twittera, Teri Shockey, zaproponowałł: "Każdemu, kto planuje #JustBurnIt, czy mogę zaproponować, abyś przekazał swój towar @Nike?" Wiele osób w potrzebie, w tym weterynarze i rodziny czynnych żołnierzy, byłoby więcej niż wdzięcznych nosić go. "JustDoIt".
Nike świętuje 30-lecie swojego hasła "Just Do It". Nowa kampania reklamowa obejmuje również reklamy z udziałem gwiazdy tenisowej Sereny Williams, nowojorskiego giganta New York Giants Odella Beckhama Jr i nowojorskiego seoawakow Shaquema Griffina.