Jak sklepy interentowe moga dorównać doświadczeniu zakupowemu z offline?

2024-01-16 | 08:00

Udział kanału e-commerce w całej sprzedaży detalicznej w Polsce waha się przedziale 8-10 proc. w zależności od miesiąca kiedy przeprowadzane jest badanie. W ostatnich latach dynamika wzrostu e-sprzedaży utrzymywała się na poziomie dwucyfrowym (szczególny rozkwit w latach pandemicznych), lecz obecna sytuacja polityczno-gospodarcza na świecie przyhamowała ten rozwój, jednak na pewno nie zatrzymała. Dodatkowo, pełne poluzowanie restrykcji covidowych spowodowało powrót części klientów do galerii handlowych.


Dlaczego zakupy w sklepach?

Klienci wybierający się do sklepów stacjonarnych chcą przeżyć pozytywne doświadczenie związane z zakupami. Największą ich zaletą jest fakt, że mamy nasz produkt od razu, a nie musimy odraczać tej przyjemności, jak w przypadku zakupów online. Dodatkowo, wybierając produkt możemy go dotknąć, porównać z innymi towarami, a także np. przymierzyć w przypadku odzieży i obuwia lub poczuć zapach kosmetyków. Dodatkowo, dochodzi również aspekt ludzki – gdzie naszym doradcą jest „prawdziwy” człowiek, a wysoki poziom obsługi klienta zachęca do zakupów.

Dlaczego e-commerce?

Mimo wielu zalet zakupów stacjonarnych, na znaczeniu zyskuje kanał online. Wiąże się to przede wszystkim z możliwością zakupów przez całą dobę, oszczędnością czasu, a także łatwym dostępie do szerszego asortymentu produktów (również ze sklepów zagranicznych).
Patrząc na największe rynki w Europie, to dalszy rozwój e-commerce w Polsce jest niemal pewny, a takie kategorie, jak fashion czy beauty już teraz znacząco przekraczają średni udział rynkowy sprzedaży online. Sklepy internetowe mają jednak ogromną konkurencję – przede wszystkim inne e-sklepy oraz platformy marketplace. Część z nim rywalizuje również ze sklepami stacjonarnymi, szczególnie te firmy, które nie mają własnej sieci handlowej, zatem nie mogą korzystać na synergii omnichannel.

Jak zbudować pozytywne doświadczenie zakupowe w kanale e-commerce?

Przede wszystkim należy zadbać o spójną, wydajną i intuicyjna stronę internetową, a także aplikację mobilną, z której możemy skorzystać praktycznie wszędzie. Następnie systemy rekomendacji produktów oparte na naszej historii zakupów oraz wsparciu AI często przewyższają kompetencje sprzedawcy w placówce stacjonarnej. Dodatkowo, sam sposób prezentacji towaru ma ogromne znaczenie: dobre opisy, a także wysokiej jakości zdjęcia i filmy dają nam możliwość lepszego zapoznania się produktem np. AGD (nawet w większym stopniu niż w elektromarkecie), a nowości, jak wirtualne przymierzalnie odzieży sprawiają, że zakupy są efektowne i efektywne.

Rola logistyki

Mimo, że na zamówienie z kanału e-commerce musimy poczekać, to odpowiednio zoptymalizowane procesy logistyczne mogą znacząco przyczynić się do satysfakcji klientów i budowania ich lojalności. Chodzi przede wszystkim o czas dostawy oraz sposób przygotowania paczki. Często otrzymujemy produkty zapakowane w dużo lepszy sposób, niż w sklepie stacjonarny. Estetyczne opakowanie, list powitalny, a także możliwość pakowania na prezent powodują uśmiech na twarzy klientów. Dodatkowo, część e-sklepów oferuje personalizację produktów, której dokonują w magazynie e-commerce, a czas zrealizowania takiego spersonalizowanego zlecenia jest zazwyczaj dużo szybszy niż złożonego w sklepie stacjonarnym. Warto postawić na współpracę z doświadczonym i zaufanym operatorem logistycznym, takim jak Arvato, który pomoże w obsłudze nie tylko standardowych procesów, lecz również tych, które są wartością dodaną dla klientów.

Jak widać, zarówno sklepy stacjonarne, jak i e-sklepy mają swoje argumenty dotyczące budowania satysfakcji zakupowej klientów. Gdzie bardziej komfortowo czuje się konsument, to już zależy od indywidulanych preferencji.

 

Tagi: Arvato Services e-commerce
Oceń artykuł:

Fot: Arvato Źródło: Arvato

Jak sklepy interentowe moga dorównać doświadczeniu zakupowemu z offline?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.