Jak prawidłowo ułożyć towary w sklepie?

2024-05-27 | 13:54

Towary w sklepach spożywczych umieszczane są według określonych zasad. Zasady te stosowane są na całym świecie w celu zwiększenia sprzedaży. Właściwa prezentacja towarów tworzona jest w oparciu o złote zasady merchandisingu.

Jest to zestaw specjalnych działań mających na celu maksymalizację popytu na produkty i stworzenie skutecznej komunikacji pomiędzy kupującym a produktem, zwiększenie rozpoznawalności marki, a w efekcie zwiększenie sprzedaży.

Wiadomo, że 7 na 10 kupujących decyduje się na zakup produktu bezpośrednio w sklepie, nawet jeśli zakup niektórych produktów był wcześniej zaplanowany.

Jak wpłynąć na decyzję klienta i zwrócić jego uwagę na produkt?

Prawidłowe podejście do ekspozycji produktów w oparciu o psychologię zachowań kupujących jest tym, co może zwiększyć sprzedaż. Inteligentne ułożenie towaru na półkach według ceny, grup, marek, a także starannie wybrane miejsca w halach sprzedażowych pomogą przyciągnąć uwagę klientów do konkretnych produktów, wpływając na wybór kupujących.

Planogramy służą do schematycznego układania towarów na półkach.

Są to projekty wizualne hal handlowych, wyposażenia wraz z wizualizacją ekspozycji produktów. Oprogramowanie PlanoHero zostało stworzone z myślą o automatyzacji procesów planogramowania w handlu detalicznym.

 

Jak i gdzie umieścić produkt, aby lepiej się sprzedawał? Jak uniknąć błędów i nie stracić zysku?

Oczywiście każdy sklep ma swoje sprawdzone metody ekspozycji towarów. Istnieją jednak podstawowe zasady lokowania produktu, które skutecznie sprawdzą się w każdej hali sprzedażowej.

Zasada nr 1

Logika. Sekwencja. Grupy.

Rozmieszczenie towarów powinno być logiczne i spójne. Podziel towary na grupy. Podobne produkty w okolicy. Dzięki temu będziesz mógł ułatwić sobie pracę przy przyszłej ekspozycji produktów i pomóc klientom szybko znaleźć potrzebny im produkt. Zadbaj o to, aby każda grupa produktów była prezentowana osobno.

Gdzie w sklepie należy umieszczać dobrze sprzedające się towary?

Najbardziej dochodowe miejsca na półkach znajdują się w tych miejscach hali sprzedaży, gdzie rozpoczyna się ruch kupujących. Jeśli chcesz promować określone produkty, umieść je po prawej stronie. A po lewej stronie umieść produkty, które cieszą się już popularnością wśród klientów.

Zasada nr 2

W polu widzenia. Na wysokości oczu.

Umieść najpopularniejszy produkt na półkach na wysokości oczu klienta, tak aby klient mógł z łatwością zobaczyć produkt. Skróci to czas wyszukiwania produktów i pobudzi sprzedaż.

Półki, które znajdują się około 160 cm od podłogi w polu widzenia klienta o średnim wzroście, nazywane są złotymi półkami. Półki te cieszą się największym popytem, a produkty na nich sprzedają się lepiej niż na innych półkach.

Zasada ta nie sprawdza się jednak w sklepach sprzedających produkty dla dzieci, gdzie za złotą półkę uważa się produkt umieszczony na wysokości wzroku dziecka.

Ciekawą obserwacją jest to, że stand sklepowy z towarami powyżej poziomu oczu są postrzegane przez klientów jako drogie, a poniżej jako tanie.

Nawiasem mówiąc, lewa dolna część półki jest uważana za niesprzedawalną i nazywana jest martwą strefą. Jest to zwykle miejsce, w którym umieszczane są towary o niskim popycie i towary w dużych opakowaniach.

Zasada nr 3

Facing towaru

Prostą i ważną zasadą ekspozycji jest umieszczenie produktu przodem do klienta. To jest facing. Z reguły przód opakowania produktu jest jasny i atrakcyjny, dzięki czemu może być łatwo rozpoznany przez klienta. W końcu klienci kierują się nazwą, kolorem, marką i informacjami na opakowaniu.

Zasada nr 4

Metki cenowe

Jeśli kupujący nie znajdzie ceny produktu, będzie podejrzewał oszustwo lub możliwą wysoką cenę i prawdopodobnie nie kupi produktu. Doprowadzi to do spadku sprzedaży. Upewnij się, że masz metki z cenami na wszystkich swoich produktach. Nieaktualne metki cenowe lub ich brak negatywnie wpłyną na lojalność potencjalnych kupujących.

Zasada nr 5

Zapełnianie półek w odpowiednim czasie. Czystość i schludność.

Na hali sprzedaży nie powinno być pustych półek. Nawet jeśli brakuje towarów, a zamówienie dużej partii jest nieopłacalne. W takim przypadku należy umieścić rząd towarów bliżej krawędzi półek, tworząc w ten sposób wrażenie pełności. Dodatkowo sklep można wyposażyć w lustrzane gabloty, które stworzą efekt obfitości produktów.

Wreszcie, upewnij się, że półki i obszary sprzedaży są czyste i uporządkowane. Jest to swego rodzaju manifestacja twojego podejścia nie tylko do biznesu, ale także do tego, jak bardzo dbasz o swoich klientów i swoją reputację.

Oczywiste jest, że rozsądna i efektywna ekspozycja towarów wymaga wiele wysiłku i czasu od całego zespołu, od menedżerów i kierownika sklepu. Oprogramowanie PlanoHero w chmurze pomoże Ci kontrolować wszystkie procesy związane z umieszczaniem i sprzedażą towarów. Pozwala zautomatyzować procesy planowania, od rysowania planu sklepu, wyposażenia i planogramów do kontroli ekspozycji i analizy sprzedaży.

Spójność, automatyzacja i kontrola wszystkich procesów sprzedaży detalicznej oznacza Twój zysk i sukces biznesowy. Wypróbuj darmową wersję demonstracyjną oprogramowania PlanoHero na naszej stronie internetowej planohero.com.

 

Tagi: Planogram
Oceń artykuł:

Źródło: Artykuł sponsorowany

Jak prawidłowo ułożyć towary w sklepie?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.