Inflacja znów w górę. Sieci handlowe mocno walczą o klienta promocjami

2022-06-20 | 08:00

Inflacja w Polsce wciąż rośnie. Ze wstępnych danych GUS wynika, że w maju wskaźnik wzrostu cen wyniósł 13,9% i już trzeci miesiąc z zrzędu osiąga dwucyfrowy poziom w skali roku. W obliczu galopującej inflacji największe sieci handlowe rywalizują o klientów aktywną polityką promocyjną.

Według najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w ujęciu rocznym po raz kolejny najmocniej podrożały produkty tłuszczowe (54%), używki i piwo (21%) oraz nabiał (10%.) Średnie ceny podstawowych produktów utrzymały się na podobnym poziomie co w kwietniu br.
Maj przyniósł kolejny rekord inflacji. Według wstępnego szacunku GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 13,9% a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,7%. Eksperci przewidują, że inflacja pozostanie dwucyfrowa do końca 2022 roku, a jej szczyt przypadnie
w wakacje.

W sklepach drogo, ale stabilnie

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 7 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w maju br. były nieznacznie wyższe niż w kwietniu. W pozostałych 6 ceny spadły od 2% do blisko 4%. Średnia cena koszyka zakupowego w maju kształtowała się na poziomie 241,06 zł. To minimalny spadek o 0,36 zł, czyli 0,15% w porównaniu do kwietnia br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,59%). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Carrefour (8,79%), Intermarché (9,00%) czy E.Leclerc (10,73%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry, w której średnia cena koszyka w maju 2022 r. była wyższa aż o 43,88 zł niż przed rokiem, tj. o 19%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 188,10 zł (więcej o 5,12 zł niż w kwietniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 320,85 zł (mniej o 12,68 złniż w kwietniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i jest ona o 17,80 zł niższa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,10% z 227,19 zł w maju 2021 r. do 241,06 zł w maju 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 3,88% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2022 r. droższy o 8,71% niż w 2021 r.

- Inflacja w Polsce rozpędziła się i z miesiąca na miesiąc jest coraz wyższa. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że sięgnęła poziomu 13,9 procent. Wszystko wskazuje na to, że kolejne miesiące pod tym względem mogą być jeszcze gorsze. Na coraz wyższe ceny towarów i usług znaczący wpływ ma wciąż rosnąca cena paliw. 8 złotych za litr benzyny i niewiele tańszy olej napędowy negatywnie wpływają na koszty producentów, transport i ostateczną cenę produktów spożywczych. Widzimy skokowe wzrosty cen na przykład na bazarach czy w mniejszych sklepach. Duże sieci handlowe, choć także odczuwają rosnące koszty działalności, są w stanie powstrzymać gwałtowny wzrost cen. Wynika to z prowadzonej aktywnej polityki cenowej i negocjacji bezpośrednio z producentami. Mimo tego w ostatnim miesiącu sieci handlowe w stosunku do zeszłego roku podniosły ceny średnio o prawie 4 procent

– komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan z największym wzrostem choć wciąż najtańszy

Choć w maju br. sieć Auchan zanotowała największy wzrost cen koszyka, to utrzymała się na pozycji lidera rankingu. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 214,28 zł. To o 15,12 zł więcej niż kwietniu br. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,51 zł (Lidl) i 19,69 zł (Makro).

W maju 2022 roku, trzeci miesiąc z rzędu najdroższa okazała się sieć Selgros Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 273,90 zł, czyli o blisko 28% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w maju 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w dyskontach (233,67 zł). Największy spadek cen można tym razem zaobserwować w kanale e-grocery (-3,90%).

8 na 10 kategorii produktowych drożeje

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w maju 2022 r. względem 2021 r. podrożało 8 kategorii produktów: produkty tłuszczowe, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, mrożonki, dodatki, nabiał oraz używki i piwo. Największy wzrost cen w skali roku (54,45%) odnotowano ponownie w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o blisko 10%, mięso wędliny i ryby oraz dodatki o ponad 4%, a piwo i używki o ponad 21%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w maju 2022 r. drożej o 1,15%).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Tagi: ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński Raport
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Inflacja znów w górę. Sieci handlowe mocno walczą o klienta promocjami

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.