Inflacja po raz kolejny w dół, ale na spadek cen żywności trzeba poczekać

2023-06-16 | 13:11

Tempo wzrostu cen hamuje. Według danych GUS inflacja w maju wyniosła 13% i była najniższa od kwietnia 2023 roku. Kolejne spadkowe odczyty inflacji nie oznaczają jednak niższych cen żywności. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów ujętych w badaniu wzrosły rok do roku o ponad 22%. W aż ośmiu sieciach średnie ceny koszyków zakupowych przekroczyły próg 300 zł. Natomiast za zakupy online trzeba było zapłacić już o blisko 100 zł (40%) więcej niż przed rokiem. Największy wzrost cen w skali roku już trzeci raz z rzędu odnotowano w kategorii dodatki spożywcze (44%).

 

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 13% wobec 14,7% w kwietniu. Spadek w maju był silniejszy od oczekiwań ekonomistów. Głównym źródłem obniżenia inflacji były niższe ceny paliw.

Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła w skali roku o 22%

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w maju były wyższe niż w kwietniu br. Średnia cena koszyka zakupowego w maju 2023 r. wyniosła 295,10 zł. To wzrost o 2,15 zł, czyli 0,73% w porównaniu do kwietnia br. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły już próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach POLOmarket - 20,72 zł (7,42%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: E.Leclerc (30,19%), Kaufland (29,39%) czy Carrefour (29,07%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w maju 2023 r. była wyższa aż o 99,26 zł niż przed rokiem, tj. o 40,74%.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 219,80 zł (więcej o 2,62 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 375,88 zł (więcej o 11,12 zł niż w kwietniu br.). Różnica między najtańszym,
a najdroższym koszykiem w maju 2023 r. wyniosła 156,08 zł i jest ona o 8,50 zł wyższa niż w kwietniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2023 r. była wyższa o 16,85% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2023 r. droższy o 17,15% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 22,42% z 241,06 zł w maju 2022 r. do 295,10 zł w maju 2023 r.

- U progu wakacji polscy konsumenci nadal mają powody do narzekania przy sklepowej kasie. Tempo wzrostu cen w największych sieciach handlowych wciąż nie wyhamowało. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że ceny żywności podstawowych produktów rosną w większym stopniu niż oficjalne dane inflacyjne. Oficjalny wskaźnik cen produktów w maju wyniósł 13 procent, tymczasem z naszej ekspertyzy, analizowane produkty podrożały rok do roku aż 22 procent. Z naszych danych wynika, że w 8 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w maju były wyższe niż w kwietniu

– komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zakupy online blisko 100 zł droższe niż przed rokiem

Ponownie za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 241,82 zł. To o 2,15 zł, czyli o 0,73% więcej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Na kolejnych miejscach pod względem średniej ceny koszyka znalazły się dyskonty: Lidl (o 7,67 zł więcej) oraz Biedronka (11,93 zł więcej).

W maju 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 342,91 zł, czyli aż o 42% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 40,74% odnotowano również w kanale e-grocery, w którym średnia cena wzrosła aż o 99,26 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w maju 2023 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 276,44 zł.

Auchan z największą ofertą produktów w cenach minimalnych

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w maju 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w ostatnich miesiącach we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (44,33%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 30,90%, słodycze o 29,50% a produkty sypkie o 26,85%.

W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w maju 2023 r. drożej o 9,21%).

Maj potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem po raz kolejny jest Auchan, który oferował aż 25 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Biedronka, Makro Cash & Carry, E.Leclerc i Netto znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach Dino, POLOmarket i Selgros Cash & Carry oferowano po jednym najtańszym produkcie.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (19) można było w maju br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazły się sklepy E. Leclerc (9 produktów), a dalej: Netto (6 produktów), Carrefour (5 produktów), Dino, Intermarche (po 4 produkty), ALDI, Kaufland (po 3 produkty), POLOmarket (2 produkty) oraz Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Tagi: ASM Sales Force Agency Raport Zbigniew Sierocki
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Inflacja po raz kolejny w dół, ale na spadek cen żywności trzeba poczekać

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.