Inflacja mocno w górę. Koszyk zakupowy drożeje o 15%

2022-10-17 | 10:00

Inflacja zdecydowanie nie odpuszcza. Według wstępnych danych GUS we wrześniu br. wyniosła 17,2%. Ceny żywności rosną z miesiąca na miesiąc. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów wzrosły w ujęciu rocznym o blisko 15%. Ponownie najbardziej podrożały produkty tłuszczowe (70%). Podwyżki przekraczające 20% odnotowały trzy kategorie produktów – dodatki (25%), nabiał (23%) oraz używki i piwo (21%).

Wrzesień przyniósł kontynuację wyraźnego wzrostu inflacji. Według szacunkowych danych GUS indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł o 17,2% rok do roku, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,6%. Jest to najwyższy poziom inflacji od lutego 1977 roku. Wstępne dane zaskoczyły ekonomistów, którzy przewidywali wzrost inflacji na poziomie 16,5 do 17%.

Galopujące ceny żywności

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Spadki cen odnotowano jedynie w sieci POLOmarket (2,20%) oraz Lidl (1,52%). Średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wyniosła 260,84 zł. To wzrost o 6,40 zł, czyli 2,51% w porównaniu do sierpnia br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Kaufland (7,98%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Kaufland (19,36%), Carrefour (17,65%) czy E.Leclerc (17,13%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2022 r. była wyższa aż o 44,97 zł niż przed rokiem, tj. o 21,20%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 199,78 zł (więcej o 1,13 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 321,22 zł (więcej o 23,03 zł niż w sierpniu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2022 r. wyniosła 121,44 zł i jest ona o 21,90 zł wyższa niż w sierpniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2022 r. była wyższa o 10,81% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2022 r. droższy o 11,29% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o blisko 15% z 226,97 zł we wrześniu 2021 r. do 260,84 zł we wrześniu 2022 r.

- Inflacja bije historyczne rekordy i aktualnie jest na poziomie najwyższym od 25 lat. Ciągle rosnące ceny i koszty prowadzenia działalności gospodarczej bardzo negatywnie odbijają się na działających w Polsce firmach, dotyczy to także przedsiębiorców z branży handlowej. Nie dziwi nas zatem fakt, że w ostatnim miesiącu analizowane przez naszych ekspertów ceny wzrosły aż w 11 na 13 badanych sieci handlowych. Produkty w badanych przez nas sklepach w ciągu roku podrożały średnio aż o 15 procent. W ostatnim miesiącu liderem wzrostów były znów produkty tłuszczowe, nabiał i dodatki. Z naszych analiz wynika, że duże sieci handlowe starają się utrzymać atrakcyjne ceny dla klientów, a udaje im się to między innymi dzięki wieloletnim umowom zawartym bezpośrednio z producentami żywności

– komentuje wnioski z raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.


Lidl goni Auchan, coraz drożej w kanale e-grocery

Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,05 zł. To o 12,05 zł więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,28 zł (Lidl) i 19,87 zł (Biedronka).

We wrześniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 308,70 zł, czyli o 33% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że we wrześniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 251,74 zł.

Najmocniej drożeją tłuszcze, dodatki, nabiał i używki

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że we wrześniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: produkty tłuszczowe, dodatki, nabiał, używki i piwo, produkty sypkie, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, napoje oraz słodycze. Najwyższy wzrost cen w skali roku (70,06%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że dodatki podrożały o 25%, nabiał o 22,76%, używki i piwo o 21,52%, produkty sypkie o 15,03%, a mięso wędliny i ryby o 14,14%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (we wrześniu 2022 r. drożej o 4,04%).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Tagi: ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński Raport
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Inflacja mocno w górę. Koszyk zakupowy drożeje o 15%

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.