Grupa Empik z dynamicznymi wzrostami w 2021

2022-07-22 | 10:00

W 2021 roku obroty Grupy Empik urosły o 21% - do poziomu 2,4 mld zł. Prawie połowa przychodu została wypracowana przez e-commerce, w tym marketplace (EmpikPlace). Grupa zakończyła rok z zyskiem z działalności operacyjnej w wysokości 63 mln PLN, poprawiając wynik o 85 mln PLN r/r. Inwestycje ostatnich lat sprawiły, że firma stoi dziś na dwóch silnych filarach: e-commerce i sieci zróżnicowanych sklepów tradycyjnych, oba wzmacniając strategicznymi inwestycjami technologicznymi.

Grupa Empik zamknęła 2021 rok obrotem na poziomie 2,4 mld zł (+21% r/r). Udział obszaru e-commerce i digital w sprzedaży osiągnął poziom 48%, a platforma marketplace (EmpikPlace) stanowiła 20% GMV na empik.com. Jednocześnie sprzedaż w 326 sklepach w kanale tradycyjnym (salonach Empik i Papiernik by Empik) wyniosła 1,05 mld zł.

Grupa zakończyła rok z zyskiem z działalności operacyjnej w wysokości 63 mln PLN, poprawiając wynik o 85 mln PLN r/r.

Omnichannel – mocna strona Empiku

Ubiegły rok, naznaczony naprzemiennymi obostrzeniami i ich luzowaniem w gospodarce w związku z pandemią Covid-19, pokazał siłę modelu handlu omnichannel (wielokanałowego). Klienci oczekujący zbliżonej oferty i podobnego doświadczenia zakupowego w internecie, jak i sklepach stacjonarnych, udowodnili słuszność strategii obranej przez Grupę Empik przed kilkoma laty.

- Po okresie obostrzeń, w miarę odmrażania gospodarki, następowała stopniowa poprawa sytuacji ekonomicznej i wzrost popytu. W 2021 roku, w którym salony Empik działały już bez znaczących ograniczeń, obserwowaliśmy powrót klientów do zakupów stacjonarnych. Sprzedaż w tym kanale zaczęła się szybko odbudowywać, przy równoległym dalszym wzroście przychodów e-commerce. Jednocześnie był to czas dynamicznego wzrostu spółek z Grupy działających w segmencie wydawniczym, produkcji i dystrybucji cyfrowego contentu, a także sprzedaży hurtowej. Dzięki realizowanym inwestycjom w obszarze sprzedaży wielokanałowej, elastycznemu podejściu i szybkiej reakcji na wyzwania wymagającego otoczenia biznesowego, umocniliśmy pozycję czołowego gracza omnichannelowego na polskim rynku

- komentuje Ewa Szmidt-Belcarz, Prezeska Grupy Empik.

…dzięki inwestycjom w ekosystem subskrypcyjny, technologie oraz data science…

Rozpoczęte przed kilkoma laty inwestycje w omnichannel oraz technologie cyfrowe były kontynuowane w 2021 roku. W obszarze technologii zakończono kluczowy etap przebudowy platformy e-commerce do modelu mikroserwisowego, wdrożone zostały nowe usługi i metody płatności oraz kontynuowany był rozwój systemów źródłowych stanowiących podstawę dynamizacji sprzedaży i doświadczeń klientów (m.in. katalog produktowy, narzędzia komunikacyjne, procesy obsługowe).  W 2021 roku, spośród wielu innych innowacji, zadebiutowała także Emi - chatbot do obsługi zapytań, który rozpoznaje ponad 7 na 10 intencji klientów. To rozwiązanie samodzielnie obsługuje 45% wszystkich kontaktów, które są w pełni zautomatyzowane.

- Pandemia jedynie przyspieszyła zmiany, na które my jako Empik postawiliśmy już kilka lat temu, skupiając się na rozwiązaniach omnichannel i spójności doświadczenia w sprzedaży tradycyjnej i e-commerce. Dlatego w 2021 roku nie tylko kontynuowaliśmy inwestycje w rozwój sieci stacjonarnej, ale także inwestowaliśmy w dalszą digitalizację i personalizację ścieżki zakupowej we wszystkich kanałach, np. bardzo mocno rozwijając naszą aplikację mobilną, w tym jej funkcjonalności wspierające sprzedaż salonową i doświadczenie klienta podczas odbioru zamówień w salonach. Te rozwiązania są bardzo dobrze odbierane i oceniane zarówno przez klientów, jak i rynek, czego potwierdzeniem jest wysoki NPS aplikacji oraz otrzymane nagrody – m.in. Nagroda Mobile Trends Award 2021 dla najlepszej aplikacji w kategorii Commerce. Technologie cyfrowe są dzisiaj jednym z głównych narzędzi realizacji naszej strategii, a Empik jest jednym z większych hubów technologicznych w branży. Zatrudniamy ponad nad 250 specjalistów z obszaru technologii cyfrowych - uzupełnia Ewa Szmidt-Belcarz.

…wzmacnia podstawy skutecznego e-commerce

Rok 2021 to dla Grupy Empik okres intensywnych wzrostów sprzedaży w e-commerce. Empik.com to obecnie 20 kategorii i ponad 300 podkategorii produktowych.

- W ostatnich miesiącach skupialiśmy się na rozwoju naszej platformy marketplace (EmpikPlace). Osiągnęliśmy historyczne tempo wzrostu, przekraczając pułap ponad 5 milionów ofert oraz już ponad 4 milionów zamówień zrealizowanych przez naszych Partnerów. Tylko w ciągu dwunastu miesięcy do platformy EmpikPlace dołączyło blisko 1200 nowych sklepów partnerskich. Jednocześnie nastąpił dalszy wzrost udziału aplikacji mobilnej w procesie zakupowym. Sprzedaż w tym kanale osiągnęła dynamikę +77%. Od dawna przygotowywaliśmy się na taką zmianę preferencji klientów

- podkreśla Karol Ignatowicz, Dyrektor ds. E-commerce i Zarządzania Wartością Klienta.

W segmencie e-commerce (w ramach sprzedaży własnej i marketplace) liderami dynamiki były nowe kategorie tj. Dom i Ogród, Sport czy AGD, ale także tradycyjnie kategoria Książka.

Empik umocnił swoją pozycję w czołówce e-commerce w Polsce, osiągając w grudniu 2021 roku 9,258 mln realnych użytkowników strony www i aplikacji łącznie.
- Zwiększanie zasięgu wśród internautów jest jednym z naszych priorytetów. Działamy zarówno w obszarze marketingu, aktywacji komercyjnej, ale też narzędzi i technologii, aby tym samym docierać do coraz większej bazy potencjalnych użytkowników i klientów - podsumowuje Karol Ignatowicz.

Drugim z filarów – tradycyjna sieć…

W 2021 roku Grupa konsekwentnie realizowała strategię rozwoju sieci stacjonarnej w zgodzie z trendem convenience / lokalności. Otworzyliśmy 21 nowych salonów, zwiększając nasz geograficzny zasięg w mniejszych ośrodkach miejskich, ale również rozwijaliśmy się w lokalizacjach ulicznych w tzw. ”sypialniach” dużych miast. Rozwój sieci fizycznej jest jednym z kluczowych elementów ekosystemowej strategii naszej Grupy

- mówi Prezeska Empiku.

Jednocześnie Papiernik by Empik, który jest nowoczesnym formatem convenience, opartym na relacjach z lokalną społecznością, odnotował wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach i z sukcesem rozwijał swój zasięg. W ubiegłym roku na mapie Polski pojawiło się 11 nowych lokalizacji.
Jak podkreślają przedstawiciele Grupy, 2021 to kolejny rok z wysokim wskaźnikiem NPS w sklepach stacjonarnych, czyli blisko 80 pkt. To świetny wynik, plasujący Empik w najwyższym pułapie rynkowym pod kątem oceny i satysfakcji klientów.

…silna cyfryzacja i automatyzacja łańcucha dostaw

Rok 2021 to kontynuacja cyfryzacji procesów w sieci stacjonarnej i dalszy rozwój m.in. usługi Premium Pay&Go, pozwalającej na samodzielne skanowanie produktów i opłacanie zakupów w aplikacji mobilnej oraz selfcheckoutu. Udział kas samoobsługowych w całości transakcji w salonach wzrósł w 2021 roku o 100%. Spółka rozwijała także inne funkcjonalności omnichannelowe, które odpowiadają za rosnący udział obrotów. Usługa ekspresowej rezerwacji i odbioru produktów (tzw. click&collect) zanotowała w pierwszych miesiącach 2021 roku trzycyfrową dynamikę wzrostu rok do roku.

Jednym z kluczowych obszarów powiązanych ściśle ze ścieżką doświadczenia klienta jest łańcuch dostaw, dlatego Spółka kontynuowała rozpoczęty w 2018 roku projekt unowocześniania oraz automatyzacji całego procesu, połączony z wdrożeniem nowego systemu informatycznego w centrum dystrybucji (WMS). W listopadzie 2021 roku Empik wprowadził na szeroką skalę rozwiązanie z obszaru zielonej logistyki i dostarcza zamówienia do salonów bez żadnych opakowań i wypełniaczy. Ta opcja dotyczy większości produktów z oferty własnej na Empik.com, tj. książki, muzyka, filmy, zabawki i część kategorii sport, motoryzacja i AGD. Tylko w ciągu dwóch miesięcy dostarczono 710 tysięcy eko-zamówień.

Dynamiczny wzrost pozostałych spółek Grupy Empik

Pozostałe spółki z Grupy Empik zanotowały bardzo dobre wyniki, zarówno po stronie dynamiki przychodów, jak i rentowności, wspierając rozwój ekosystemu Empiku.  Ponad 23% wzrostem obrotów może się pochwalić Grupa Wydawnicza Foksal, a spółka Going. odnotowała rekordowe wyniki sprzedaży - ponad 30% większe od poziomów przed pandemią. Empik Foto osiągnął na rynkach zagranicznych (w Czechach, Słowacji i Rumunii) dynamikę sprzedaży na poziomie +63% , a liczba użytkowników Empik Go sięgnęła 300 tysięcy. Spółki dystrybucyjne Grupy, zarówno w zakresie dystrybucji fizycznej, jak i cyfrowej również mają za sobą bardzo udany rok.

Tagi: Empik Ewa Szmidt-Belcarz Karol Ignatowicz Podsumowania i wyniki finansowe
Oceń artykuł:

Źródło: empik

Grupa Empik z dynamicznymi wzrostami w 2021

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.