Grupa Empik podsumowuje 2023 rok

2024-07-09 | 05:30

Grupa Empik przedstawiła wyniki finansowe za 2023 rok. Raport pokazuje wzmocnienie we wszystkich obszarach działalności i dalszą realizację ambitnej strategii. W 2023 roku najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż w ramach omnikanałowego ekosystemu Empiku: sieci salonów stacjonarnych, platformy Empik.com i aplikacji mobilnej, wyprzedzając tempo wzrostu rynkowego. Wzrósł także udział obszaru digital w GMV Grupy, który odpowiada za ponad 50% łącznej sprzedaży.

W całym roku Grupa zrealizowała również szereg inicjatyw, które przełożyły się pozytywnie na efektywność operacyjną.

- Za nami kolejny ważny rok dla rozwoju całej Grupy Empik. Zakończyliśmy 2023 r. z wynikiem EBITDA na poziomie 265 mln PLN i po raz pierwszy w historii przekroczyliśmy 3 mld PLN GMV, notując wzrosty wszystkich naszych kanałów i biznesów w ramach Grupy. Osiągnięte wyniki to najlepsze potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej trajektorii rozwoju i jako organizacja jesteśmy gotowi – operacyjnie, biznesowo, technologicznie - na dalsze, rentowne skalowanie biznesu, bardzo dobrze odpowiadając na potrzeby Klientówmówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik.

Multikategoryjna oferta

Jednym z kluczowych filarów strategii rozwoju Grupy jest silna rozbudowa multikategoryjnej oferty produktowej. Tylko w 2023 r. oferta została rozszerzona o kolejne 4 mln produktów. Obok kategorii wydawniczych, dostępnych w Empiku od wielu lat (tj. książki, prasa, muzyka), Grupa oferuje coraz większą paletę produktów z takich kategorii jak Zabawki, Artykuły Papiernicze, Sport, Elektronika, Zdrowie i Uroda oraz Dom i Ogród i inne, które łącznie odpowiadają już za ponad połowę obrotów Grupy. Jednocześnie w 2023 r. dwucyfrowe dynamiki notowały tradycyjne kategorie wydawnicze.

Omnichannel siłą Empiku

Z roku na rok coraz więcej klientów w Empiku kupuje omnikanałowo. Rozwój ekosystemu omnichannel był jednym z priorytetów w 2023 r. – zagęszczanie sieci salonów stacjonarnych, poszerzanie zasięgu platformy Empik.com i aplikacji Empik oraz dalsza rozbudowa portfolio usług łączących ścieżki zakupowe pomiędzy kanałami sprzedaży.

Sieć salonów zamknęła rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie niemal 13% r/r. Spółka kontynuowała realizację założonego planu ekspansji – w ciągu roku na mapie Polski pojawiło się 21 nowych salonów pod szyldami Empik i Papiernik by Empik. W efekcie cała sieć urosła do ponad 350 lokalizacji na koniec 2023 r.

2023 rok minął również pod znakiem dalszego rozwoju Empik.com. Platforma zanotowała wzrost sprzedaży mierzonej wskaźnikiem GMV na poziomie ponad 28% r/r, umacniając jednocześnie pozycję w TOP4 platform e-commerce w Polsce pod względem liczby użytkowników. Było to wynikiem m.in. inwestycji w rozwój samej platformy, co miało również przełożenie na wzrost wszystkich kluczowych metryk klienckich. Jedną z dźwigni wzrostu Empik.com pozostaje marketplace (EmpikPlace), który w porównaniu z poprzednim rokiem osiągnął dynamikę sprzedaży GMV na poziomie 54%. Liczba Sprzedawców obecnych na marketplace Empiku i wystawianych przez nich ofert wzrosły o odpowiednio 57% i 60% rok do roku.

Ulubionym kanałem klientów Empiku, a przy tym najlepiej konwertującym w 2023 roku, był mobile, który odpowiadał za zdecydowaną większość wszystkich transakcji na Empik.com. Aplikacja Empik została pobrana do tej pory ponad 12 milionów razy, a jej wysokie oceny kolejny rok z rzędu potwierdzają, że jest to jedna z najlepiej ocenianych aplikacji w Polsce.

Najchętniej wybieraną formą dostawy klientów Empik.com w 2023 roku niezmiennie pozostawał odbiór w sklepie stacjonarnym, który stanowi niemal 70% wszystkich zamówień. Co istotne, ponad 90% takich przesyłek zostało dostarczonych w ramach ekodostawy, bez żadnych dodatkowych opakowań ani wypełniaczy. Dla pozostałych zamówień w 2023 roku wdrożony został nowy standard bardziej ekologicznego pakowania.

Najlepsze doświadczenie klienta

Dzięki rozbudowie oferty produktowej i wdrażanym rozwiązaniom w kanałach sprzedaży systematycznie rośnie grono klientów Grupy. W całym 2023 roku liczba kupujących we wszystkich kanałach zwiększyła się o ponad 2 mln. Wzrosło także zaangażowanie klientów, częstotliwość zakupów czy liczba aktywnych użytkowników usługi subskrypcyjnej Empik Premium.

Kolejny rok z rzędu Empik umocnił także pozycję w rynkowym topie pod względem wskaźników satysfakcji i doświadczenia klienta: - Empik jest jedną z ulubionych konsumenckich marek Polaków z ponad 75-letnią historią. Rozpoznawalność brandu i zaufanie klientów to nasz mocny wyróżnik, ale i duża odpowiedzialność. Tym bardziej cieszą nas wyniki oceny satysfakcji klientów za 2023 rok, przekraczające 76 punktów, co ma również swoje odzwierciedlenie w wysokim wskaźniku powracalności na poziomie niemal 75% - dodaje Ewa Szmidt.

Inwestycje w efektywne operacje i zrównoważony rozwój

W 2023 roku magazyn centralny Empiku obsłużył realizację ponad 11 mln przesyłek do klientów Empik.com w ramach sprzedaży własnej. Jednocześnie rozpoczęta w 2022 r. praca nad poprawą efektywności procesów sprawiła, że w okresie świątecznym magazyn centralny był w stanie procesować wolumeny nawet o 40% większe niż w roku poprzednim.

Empik postawił również na inwestycje w obszar ESG. Na przełomie roku firma dokonała pierwszej w swojej historii certyfikacji zrównoważonego rozwoju z firmą EcoVadis. Spółka otrzymała Committed Badge, uzyskując dobry wynik, a na bazie wniosków z ratingu zaplanowała na 2024 rok wdrożenie nowych inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

Ambicje na 2024

W 2024 r. Grupa kontynuuje dalsze zwiększanie skali prowadzonej działalności w oparciu o rozwój multikategoryjnej oferty produktowej w omnikanałowym modelu biznesowym. Strategia na ten rok zakłada rozbudowę sieci salonów stacjonarnych o około 30 nowych lokalizacji. Spółka planuje także dalsze przyspieszenie akwizycji nowych klientów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej retencji w obu kanałach. W całym 2024 roku Empik zakłada utrzymanie tempa wzrostu GMV Grupy na poziomie ok. 20%, zbliżonym do lat poprzednich.

Tagi: Empik Ewa Szmidt Podsumowania i wyniki finansowe
Oceń artykuł:

Źródło: Empik

Grupa Empik podsumowuje 2023 rok

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.