Grupa CCC w Q2’23: 21% marży EBITDA CCC, utrzymanie wysokiej dynamiki sprzedaży HalfPrice (86%) i uwolnienie 253 mln PLN kapitału w wyniku optymalizacji zapasów w MODIVO

2023-08-09 | 11:00

Grupa CCC w drugim kwartale 2023 r. (maj-lipiec) osiągnęła przychody na zbliżonym rdr poziomie 2,4 mld PLN – w wymagającym otoczeniu makroekonomicznym i przy wysokiej bazie zeszłorocznej, związanej z napływem uchodźców z Ukrainy. Grupa utrzymuje bardzo wysoki udział e-commerce w sprzedaży na poziomie 52% (+2,6 p.p. rdr) – konsekwentnie wyprzedzając pod tym względem trendy rynkowe.

W minionym okresie szyld CCC osiągnął wysoką, 21,2% marżę EBITDA i sukcesywnie redukował koszty pomimo inflacyjnego otoczenia biznesowego. HalfPrice zadebiutował na kolejnym, 9. rynku, konsekwentnie utrzymując wysokie dynamiki sprzedaży (+26% kdk). Przychody szyldu wzrosły o blisko 86% rdr, przy powierzchni handlowej większej o 49% rdr. Segment Modivo wypracował sprzedaż większą o 39%, co przełożyło się pozytywnie na przychody Grupy Modivo (1,0 mld PLN, +4% rdr). Co więcej, w ubiegłym kwartale Grupa Modivo obniżyła zapas o 253 mln PLN kdk.

W drugim kwartale 2023 roku (maj-lipiec) Grupa CCC osiągnęła przychody na zbliżonym rdr poziomie, tj. 2,4 mld PLN – przy wysokiej, zeszłorocznej bazie związanej z napływem uchodźców z Ukrainy.
Atrakcyjna cenowo, jakościowa oferta dostępna w innowacyjnym modelu omnichannel, wpłynęła na utrzymanie wysokiego udziału e-commerce w sprzedaży Grupy CCC. W Q2’23 wskaźnik ten wyniósł 52%.

– Naszym nadrzędnym celem jest znacząca i trwała poprawa rentownościpowiedział Dariusz Miłek, Prezes Zarządu Grupy CCC – Otoczenie biznesowe zaczyna nam coraz bardziej sprzyjać – widzimy pierwsze oznaki odbudowy sentymentu konsumenta, złotówka się umacnia, a koszty energii czy frachtu stabilizują się na poziomach sprzed zeszłorocznych, silnych wzrostów. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma. Już dziś maksymalizujemy nasze wysiłki we wszystkich szyldach, aby w pełni wykorzystać ten moment – jak wspominaliśmy, druga połowa roku będzie bowiem kluczowa dla osiągnięcia celów wynikowych. Jesteśmy dziś bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący okres powrotu do szkoły oraz biura. Równolegle, sukcesywnie obniżamy bazę kosztową – tylko w ostatnim kwartale zredukowaliśmy ją w samym szyldzie CCC o 9% a wciąż szukamy kolejnych oszczędności, w każdej linii biznesowej. Konsekwentnie delewarujemy firmę, aby obniżyć koszty finansowe i doprowadzić do realizacji refinansowania na korzystnych dla nas warunkach. Jestem przekonany, że działania te, w połączeniu z nowymi współpracami nastawionymi na maksymalizację marżowości – jak ogłoszona w zeszłym tygodniu kolaboracja z Authentic Brands Group dot. marki Reebok – pozytywnie przełożą się na długofalowy wzrost rentowności.

W Q2’23 Grupa CCC uzyskała wynik operacyjny na poziomie 72 mln (+131% rdr), EBITDA wyniosła natomiast 221 mln (+23%), a marże EBIT i EBITDA odpowiednio 3,0% (+1,7 p.p. rdr) i 9,1% (+1,6 p.p. rdr).


CCC

W Q2’23 przychody szyldu CCC pozostawały pod wpływem wysokiej bazy ubiegłorocznej, a także osłabionego sentymentu konsumenta. Niezależnie jednak, sprzedaż online linii biznesowej konsekwentnie rosła, uzyskując poziom 286 mln, co stanowi 28% przychodów szyldu (+8 p.p. rdr i +3 p.p. kdk). Konsekwentnie rozwija on omnikanałowy model kontaktu z klientem, gdzie równolegle do stosowania rozwiązań i technologii stale poprawiających doświadczenia zakupowe online, angażującego kontentu oraz wygodnych form płatności i dostawy, coraz mocniej buduje większe przenikanie się obu kanałów offline i online. To sprawia, że klienci są bardziej lojalni i chętniej wracają i do sklepów stacjonarnych, do sklepu internetowego ccc.eu czy aplikacji mobilnej.

Marża brutto szyldu wyniosła w drugim kwartale br. 55,5% i była o 3,7 p.p. wyższa rdr. Na wynik ten wpłynęła m.in. kontynuowana optymalizacja kapitału obrotowego – zapasy w CCC w Q2’23 były niższe o 34% w ujęciu rdr. Wdrożone programy oszczędnościowe umożliwiły również spadek (4 kwartał z rzędu) kosztów sprzedaży i administracji o ponad 9% rdr.

– CCC to dziś najbardziej dojrzała linia biznesowa w Grupie CCC. Ma świetny zespół, dobrze już dopracowany omnikanałowy model, stabilną sieć sklepów doskonale się uzupełniających ze sprzedażą cyfrową, a przede wszystkim mocny produkt w naszej ofercie na jesień. To baza do tego, aby pokazać solidną rentowność w II poł. roku – powiedział Karol Półtorak, Wiceprezes Zarządu Grupy CCC ds. Rozwoju, Klienta i Digital – Pomimo wysokiej inflacji, konsekwentnie redukujemy też bazę kosztową biznesu CCC, na każdym jego poziomie. Dzięki tym wszystkim staraniom, CCC w ostatnim kwartale to najbardziej rentowny biznes w Grupie.
W wyniku powyżej opisanych działań, CCC w Q2’23 poprawiło wynik EBITDA w ujęciu rdr o 85%, a jego poziom wyniósł 220 mln. Marża EBITDA wyniosła 21,2% (+11,1 p.p. rdr).

HalfPrice

HalfPrice kontynuuje dynamiczny rozwój. W minionym kwartale szyld zadebiutował na 9. rynku – w Łotwie, a jego sieć liczy już łącznie 109 sklepów. HalfPrice utrzymuje przy tym wysokie dynamiki sprzedaży. W podsumowywanym kwartale szyld uzyskał przychody w wysokości 338 mln PLN, co stanowi aż o 86% wzrost rdr, przy wzroście powierzchni o 49%. Poprawa konwersji i wyższa średnia wartość paragonu, pozwoliły natomiast na konsekwentne kontynuowanie wzrostów sprzedaży like-for-like (31% rdr).

– W pierwszym półroczu 2023 HalfPrice szczególnie pokazuje jak ważnym jest elementem modelu biznesowego Grupy CCC. Unikatowy w skali światowej ekosystem łączący kanały full-price i off-price, mocno przyczynia się do redukcji nadmiernego zatowarowania w Grupie Modivo powiedział Łukasz Stelmach, Dyrektor Zarządzający ds. Finansów w Grupie CCC – Wpływa to oczywiście częściowo na marżę brutto, jakkolwiek jest też procesem przejściowym.

Koszty w HalfPrice rosną dużo wolniej od dynamiki przychodów, dzięki czemu wskaźnik kosztów w Q2’23 był o 7,8 p.p. niższy rdr. Szyld uzyskał dodatni wynik EBITDA na poziomie 6,2 mln PLN.

GRUPA MODIVO

W Q2’23 Grupa Modivo realizowała kluczowy etap migracji na nową platformę e-commerce. Dziś infrastruktura ta wykorzystywana jest już na 14 z 18 rynków, na których obecna jest Spółka, w tym w Polsce.
Wspierany rozwojem marketplace segment Modivo zyskuje coraz większe znaczenie w Grupie Modivo. W drugim kwartale br. przychody szyldu były wyższe o 39% rdr, co przełożyło się na wzrost sprzedaży w zielonogórskiej Grupie (1 mld PLN, +4% rdr).

Na wyniki Grupy Modivo w minionym okresie znaczący wpływ miało także wymagające otoczenie konkurencyjne.
– Siła konsumenta, choć wciąż pozostaje na niskim poziomie, sukcesywnie się odbudowuje. Dlatego intensyfikujemy nasze działania, aby jak najlepiej wykorzystać moment, kiedy klienci będą chętniej kupować i szukać jakościowych produktówpowiedział Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu Grupy Modivo – Zmigrowaliśmy już 84% naszego biznesu na nową platformę. Dzięki transformacji zyskaliśmy możliwość jej dalszej efektywnej rozbudowy o nowe funkcjonalności i udogodnienia dla naszych klientów - to wszystko w ramach własnych zasobów. Daje to nam perspektywę wyższej sprzedaży, pozyskiwanej niższym nakładem, a przez to bardziej rentownej.

W Q2’23 Grupa Modivo intensywnie pracowała także nad obniżeniem inwestycji w kapitał obrotowy. Maksymalizacja odsprzedaży produktów letnich w trakcie wyprzedaży, optymalizacja procesu przyjęcia towarów do magazynu oraz kalendarza handlowego, a także zmiana procesu zakupowego i struktury zamówień (pre order vs. open to buy), czy alokacja oparta na AI, to tylko kilka z wielu wdrożonych w tym celu narzędzi. Grupa Modivo aktywnie korzysta również z synergii, które daje ekosystem Grupy CCC – m.in. transferów towarowych do off-price. Do końca roku planowane jest także wdrożenie grupowego OMS (zintegrowany zapas) z CCC.
– Z sukcesem redukujemy zapas, który jest dziś wyzwaniem całej branży multibrand e-commerce. Tylko w tym kwartale uwolniliśmy z niego 253 miliony PLN. Do końca roku chcemy obniżyć zapas do poziomu poniżej 1 mld PLN – dodaje Marcin Czyczerski – To pozwoli nam znacząco wesprzeć proces powrotu na ścieżkę rentownego wzrostu.

Tagi: CCC S.A. Dariusz Miłek HalfPrice Marcin Czyczerski Modivo Podsumowania i wyniki finansowe Łukasz Stelmach
Oceń artykuł:

Źródło: CCC

Grupa CCC w Q2’23: 21% marży EBITDA CCC, utrzymanie wysokiej dynamiki sprzedaży HalfPrice (86%) i uwolnienie 253 mln PLN kapitału w wyniku optymalizacji zapasów w MODIVO

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.