Grupa CCC w Q1’23: wzrost przychodów i utrzymanie stabilnego rdr wyniku EBITDA w turbulentnym otoczeniu biznesowym

2023-05-12 | 10:00

W pierwszym kwartale 2023 r. (luty-kwiecień), Grupa CCC osiągnęła 10% wzrost przychodów (do poziomu 2,1 mld PLN) – pomimo wymagającego otoczenia makroekonomicznego. Zapewniając innowacyjne doświadczenia zakupowe w modelu omnichannel, organizacja utrzymuje bardzo wysoki, 53% udział e-commerce w sprzedaży.

Do wzrostu przychodów Grupy w Q1’23 kontrybuowały wszystkie kluczowe szyldy, w tym odnotowujące najwyższe dynamiki sprzedaży HalfPrice (+112%) i MODIVO (+47%). CCC w ubiegłym kwartale osiągnęło przeszło 3-krotny wzrost wyniku EBITDA i dobrą rentowność na poziomie blisko 10%. Wynik EBITDA w całej Grupie CCC został utrzymany na poziomie analogicznym do zeszłorocznego.

– Zgodnie z przewidywaniami, w ostatnim kwartale mierzyliśmy się z licznymi wyzwaniami makroekonomicznymi (inflacja, wzrost cen energii i minimalnego wynagrodzenia, spadek płac realnych, etc.). Ponadto na rynek handlu znacząco wpłynęła też przedłużająca się zima i chłodna wiosna. Dzięki poprawie sprawności i efektywności działania wszystkich ważnych funkcji biznesowych w ostatnich latach, Grupa posiada dziś jednak wyższą zdolność elastycznego i efektywnego reagowania na zmienność otoczenia biznesowegopowiedział Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu Grupy CCC.

W pierwszym kwartale 2023 roku Grupa CCC osiągnęła 2,1 mld PLN przychodu, co stanowi 10% wzrost rdr. Udział e-commerce w sprzedaży utrzymał się na wysokim 53% poziomie.

– Wierzę, że za nami najtrudniejszy w tym roku kwartał. Koniunktura konsumencka konsekwentnie poprawiała się przez sześć ostatnich miesięcy. Zwalniająca inflacja i zatrzymanie wzrostu stóp procentowych dają natomiast nadzieję na stabilizację otoczenia makroekonomicznego – dodał Marcin Czyczerski – Liczymy na “odwilż”, która da nam przestrzeń, aby w pełni pokazać siłę naszego biznesu po transformacji.

W kwietniu br. Spółka przedstawiła perspektywę  na 2023 rok. Grupa planuje wygenerować ponad 10 mld PLN przychodów, a także osiągnąć wzrost rentowności w każdym segmencie (CCC, eobuwie.pl, MODIVO, HalfPrice).

CCC

CCC konsekwentnie monetyzuje inwestycje w głęboką transformację modelu biznesowego, którą szyld przeszedł w ostatnich latach. Przychody segmentu w Q1’23 osiągnęły poziom wyższy rdr o 4% – przy kontynuowanej optymalizacji zapasów (-27% rdr). Cyfryzacja sieci stacjonarnej oraz optymalizacja przestrzeni handlowej, sprawiły, że już dziewiąty kwartał z rzędu segment zanotował wzrost sprzedaży omnichannel/m2 (+5% rdr). Konsekwentnie rośnie również sprzedaż online ccc.eu (+39% rdr), a także jej udział w przychodach szyldu (do 24%, +6 p.p. rdr).  

– CCC w ostatnich latach przeszło zdecydowanie największe zmiany spośród wszystkich naszych segmentów. Dzisiaj to dojrzały, innowacyjny, a przede wszystkim niezwykle zwinny szyld, który na bieżąco odpowiada na wyzwania otoczenia zewnętrznego – powiedział Marcin Czyczerski – W związku z przedłużającą się zimą w Q1’23, w lutym w CCC utrzymywaliśmy wysoką dostępność kolekcji zimowej. Wyższy rdr udział tej kolekcji obniżył poziom kwartalnej marży brutto, ale jednocześnie wpłynął na bardzo dobrą odsprzedaż i strukturę zapasu. Presję na marżę kompensowaliśmy natomiast z nadwyżką kontynuowaną pracą nad efektywnością kosztową. CCC sukcesywnie realizuje program redukcji kosztów. Koszty sprzedaży i administracji były niższe rdr o 4%, pomimo wzrostu przychodów i wspomnianego inflacyjnego otoczenia biznesowego.

CCC w Q1’23 potroiło wynik EBITDA w ujęciu rdr, notując rentowność EBITDA na poziomie około 10%.

HalfPrice

Najmłodszy szyld Grupy CCC w minionym okresie kontynuował międzynarodową ekspansję sieci stacjonarnej. Na koniec kwietnia br. liczyła ona 101 sklepów oraz zadebiutowała na 9. rynku – na Łotwie. W Q1’23 przychody HalfPrice wzrosły o 112% rdr (przy wzroście powierzchni handlowej o 60% rdr).

Znaczący wpływ na wyniki szyldu miała sprzedaż w sklepach porównywalnych (tzw. like-for-like), która osiągnęła poziom o 26% wyższy rdr. Przyczyniły się do tego rozbudowa oferty produktowej, poprawa zatowarowania oraz większa o ok. 13% rdr liczba odwiedzin Klientów.

– To, co dziś przyciąga do naszych sklepów to jakościowa, superatrakcyjna oferta cenowa znanych i lubianych marek, a także wyrazista komunikacja z Klientem. W zeszłym tygodniu uruchomiliśmy pionierską kampanię reklamową współtworzoną ze sztuczną inteligencją – mówi Adam Holewa, Prezes Zarządu HalfPrice.
Pomimo, że Q1 stanowi sezonowo najsłabszy dla rynku off-price kwartał w roku, HalfPrice uzyskał w tym okresie br. dodatni wynik EBITDA (9 mln PLN).

– HalfPrice to dzisiaj biznes, który już przekroczył granicę 100 sklepów, dzięki czemu mamy do czynienia z solidną kontrybucją dźwigni do wzrostu rentowności. Dynamika kosztów szyldu w Q1’23 była blisko o połowę niższa od dynamiki wzrostu przychodów. W kolejnych kwartałach, wraz z dalszym rozwojem skali i wzrostem sprzedaży like-for-like, efekt ten powinien być jeszcze bardziej widocznypowiedział Łukasz Stelmach, Dyrektor Zarządzający ds. Finansowych w Grupie CCC.

Grupa Modivo

W Q1’23 przychody Grupy Modivo wyniosły 1,023 mln PLN, tym samym osiągając poziom wyższy rdr o 11%. Do wspomnianego wzrostu kontrybuowało zarówno Modivo (+47%), jak i eobuwie.pl (+4%). Oba szyldy odnotowały również pozytywne tendencje rozwoju sprzedaży na przestrzeni kwartału.

Dynamicznie rosnące Modivo stale zyskuje na znaczeniu w kontekście udziału w przychodach Grupy (+6 p.p. do 23%), co dodatkowo wspierane jest przez rozwój marketplace. Jego udział stanowi już 10% w GMV szyldu w Polsce, wzmacniając istotnie szerokość oferty Modivo bez angażowania własnego kapitału w zapas.
Na poziom kosztów sprzedaży i administracji w minionym kwartale wpłynęły przede wszystkim koszty zmienne, rosnące proporcjonalnie do przychodów oraz rynkowy wzrost jednostkowych kosztów usług i materiałów (m.in. spedycji, opakowań i performance marketingu). W tym czasie Spółka znacząco ograniczyła natomiast bazę kosztów stałych m.in. w obszarze marketingu wizerunkowego (ATL).

Wzrost zapasów Grupy Modivo (+28%) w Q1’23 związany był głównie z dynamicznym rozwojem szyldu Modivo. Grupa rozpoczęła proces znaczącej optymalizacji rotacji i zapasu, który docelowo ma uwolnić w H2’23 ponad 300 mln PLN.

W Q1’23, czyli sezonowo najsłabszym kwartale w roku, Grupa Modivo poprawiła EBITDA w ujęciu kdk o 26 mln PLN.

Tagi: CCC HalfPrice Marcin Czyczerski Modivo Podsumowania i wyniki finansowe Łukasz Stelmach
Oceń artykuł:

Źródło: CCC

Grupa CCC w Q1’23: wzrost przychodów i utrzymanie stabilnego rdr wyniku EBITDA w turbulentnym otoczeniu biznesowym

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.