Grant Thorton: Euro traci zwolenników w firmach

2020-11-03 | 10:00

Polski biznes dalej traci zapał do przyjmowania unijnej waluty. Obecnie wejścia Polski do strefy euro życzyłoby sobie już tylko 36 proc. średnich i dużych firm. Ostatnie 10 lat przyniosło diametralną zmianę w podejściu zarządów polskich firm do kwestii wchodzenia Polski do strefy euro. Jak wynika z najnowszej edycji badania Grant Thornton (przeprowadzonej we wrześniu 2020 roku), obecnie już tylko 36 proc. średnich i dużych firm prywatnych w Polsce chciałoby, aby Polska przyjęła euro. To najniższy wynik w 10-letniej historii badania oraz o 6 pkt procentowych niższy, niż odnotowany w rekordowym dotąd roku 2019.

Grono zwolenników integracji walutowej z krajami europejskimi skurczyło się przez dekadę o ponad połowę – w 2010 roku opowiadało się za nią 85 proc. ankietowanych średnich i dużych firm. Poparcie dla przyjmowania przez Polskę euro od dekady spada niemal stale, we względnie stabilnym tempie, z wyjątkiem jedynie lata 2016-2018, kiedy to sentyment do unijnej waluty zaczął się na krótki okres poprawiać.

Jednocześnie rośnie odsetek przeciwników przyjmowania euro (wzrósł z 11 proc. w 2010 roku do 44 proc. w 2020 roku) oraz odsetek firm, które nie opowiadają się za żadną walutą (wzrost z 4 do 19 proc.).

Średnie bardziej sceptyczne niż duże
Jeszcze bardziej niechętne przyjmowaniu euro są firmy średnie – aż 46 proc. z nich jednoznacznie opowiada się przeciwko unijnej walucie. Wśród firm dużych ten odsetek wynosi 36 proc.

Złoty już prawie powiązany z euro
Co sprawia, że postrzeganie złotego w polskim biznesie tak wyraźnie poprawia się? Przyczyną może być stabilność naszej waluty.

Jedną z najczęściej wskazywanych przez firmy zalet wejścia Polski do strefy euro jest ograniczenie ryzyka kursowego. Przez ostatnie dekady silne wahania kursem utrudniały polskim przedsiębiorstwom prowadzenie transakcji międzynarodowych. Trudno się dziwić, że perspektywa przyjęcia euro była z tej perspektywy kusząca. Sytuacja jednak wyraźnie się zmienia – złoty niemal z roku na rok robi się walutą coraz bardziej stabilną. W 2019 roku średnia miesięczna zmienność kursu EUR/PLN wyniosła zaledwie 3,7 proc., co było najniższym wynikiem w historii i aż pięciokrotnie niższym, niż w rekordowym roku 2009 roku (prawie 18 proc.). Co prawda, pandemia koronawirusa sprawiła, że w 2020 roku zmienność wzrosła do 5,3 proc., ale i tak jest to jeden z najniższych wyników. Nawet w czasie globalnej pandemii i wywołanej tym ogromnej recesji na świecie złoty pozostaje stabilniejszy, niż średnio w przeszłości. Przedsiębiorcy zaczynają przyzwyczajać się więc do myśli, że może on być trwale walutą, która łączy w sobie stabilność kursową i niskie oprocentowanie. Dotąd, przez ostatnie 30 lat, taka sytuacja nie miała miejsca.

Jeszcze długo, długo nie
Kiedy Polska przyjmie euro? Polscy przedsiębiorcy uważają, że nie nastąpi to prędko. Jeśli w ogóle, to raczej w drugiej połowie przyszłej dekady.

Polski biznes nie spodziewa się szybkiego zamiany złotego na euro. Tylko 13 proc. średnich i dużych firm uważa, że stanie się to do 2025 roku. Co czwarty ankietowany spodziewa się tego w latach 2026-2030, a co piąty – po tym okresie. Co ciekawe, jednocześnie wyraźnie rośnie w ostatnich latach odsetek przedsiębiorców, którzy uważają, że Polska nigdy nie przyjmie unijnej waluty. Obecnie odpowiada tak już 23 proc. przedstawicieli średnich i dużych firm, wobec 16 proc. rok temu i 6 proc. dwa lata temu. Polski bizneszaczyna się więc stopniowo przyzwyczajać do myśli, że w jakiejkolwiek przewidywalnej perspektywie euro nie jest dla złotego realną alternatywą i nie ma sensu przygotowywać swoich firm na scenariusz zmiany walut rozliczeniowej.

Niska zmienność złotego w stosunku do euro sprawia, że polscy przedsiębiorcy – po raz pierwszy od lat 90., czyli od utrzymywania przez bank centralny sztucznego kursu – mogą odetchnąć od problemów związanych z ryzykiem kursowym. Nawet w czasach potężnego wstrząsu gospodarczego, jakim jest pandemia koronawirusa, kurs EUR/PLN odnotowuje względnie niewielkie wahnięcia. Zmienność co prawda w 2020 roku wzrosła, jednak nadal jest ona relatywnie niewielka i oscyluje blisko najniższych poziomów z ostatnich dekad. Ryzyko kursowe nie jest więc już magnesem, który przyciągał biznes do euro.

Pewnym wytłumaczeniem spadku poparcia dla euro może być też fakt, że w grupie średnich i dużych firm w Polsce większość to eksporterzy. Ponieważ w 2020 roku kurs EUR/PLN wzrósł z 4,25 do prawie 4,6 zł, to oznaczało to wzrost przychodów z eksportu o prawie 1 proc. To również mogło przełożyć się w pewnym stopniu na spadek skłonności polskiego biznesu do przyjmowania euro.

Niemniej, nie można analizować ocen przedsiębiorców wyłącznie kryteriami czysto ekonomicznymi. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że w kwestii poparcia dla euro do głosu dochodzą też inne, pozabiznesowe czynniki. Spadek tego poparcia – mimo wzrostu zmienności kursu EUR/PLN – może wynikać np. ze zmian nastrojów politycznych w całym polskim społeczeństwie czy zmieniającej się oceny sensowności integracji z Unią Europejską

- mówi Grzegorz Taraszkiewicz-Sirocki, Associate Partner, Zarządzanie Ryzykiem Finansowym

Tagi: Grant Thornton Grzegorz Taraszkiewicz-Sirocki
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: Grant Thorton

Grant Thorton: Euro traci zwolenników w firmach

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.