Gigantyczny poziom inflacji i kolejne podwyżki cen w sieciach handlowych

2022-07-25 | 08:00

Inflacja w Polsce przekroczyła w czerwcu barierę 15% a prognozy wskazują, że to nie koniec wzrostów. Zawrotne tempo inflacji winduje ceny w sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, podstawowe produkty spożywcze były w czerwcu br. droższe o blisko 10% niż rok temu. Rekordowy wzrost cen w skali roku (86%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Dwucyfrowe podwyżki objęły również nabiał (21%) piwo i używki (19%), produkty sypkie (12%) oraz mięso, wędliny i ryby (11%).

Czerwiec to kolejny miesiąc rekordowo wysokiej inflacji w Polsce. Jak wynika z danych GUS, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 15,5% a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,5%. Jest to najwyższy wynik od marca 1997 r. Eksperci prognozują, że dwucyfrowy poziom inflacji utrzyma się do połowy 2023 r.

Ceny w sieciach handlowych znów w górę

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 246,75 zł. To wzrost o 5,69 zł, czyli 2,36% w porównaniu do maja br. Ponadto z zebranych danych wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były wyższe niż w maju. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (17,41%) a spośród sklepów tradycyjnych w sieci Carrefour (5,26%). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (13,48%), Intermarché (11,30%) czy E.Leclerc (10,29%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o 32,21 zł niż przed rokiem, tj. o blisko 15%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 192,19 zł (więcej o 4,09 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych – 295,77 zł (mniej o 25,08 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2022 r. wyniosła 103,58 zł i jest ona o 29,17 zł niższa niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 9,7% z 224,93 zł w czerwcu 2021 r. do 246,75 zł w czerwcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w czerwcu 2022 r. była wyższa o 8,52% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2022 r. droższy o 1,94 % niż w 2021 r.

- Naszym zdaniem tak wysokie ceny żywności sprawiają, że klienci jeszcze bardziej aktywnie niż w poprzednich miesiącach będą poszukiwać sklepów, w których wybrane produkty będą najtańsze. Spodziewamy się, że duże sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one mogą aktywnie wpływać na ceny produktów dzięki wieloletnim kontraktom zawartym bezpośrednio z producentami żywności. W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata. W obliczu tak wysokich cen noclegów i posiłków w restauracjach np. nad Bałtykiem, duża część urlopowiczów będzie starała się we własnym zakresie przygotować rodzinny obiad czy kolację z zakupionych produktów

– przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Najniższe ceny w Auchan, najdroższe zakupy online

Liderem czerwcowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 216,20 zł. To o 1,92 zł więcej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,27 zł (Lidl) i 20,96 zł (Selgros Cash&Carry). W czerwcu 2022 roku najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 286,08 zł, czyli o blisko 32% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w czerwcu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w dyskontach (238,31 zł). Największy spadek cen można tym razem zaobserwować w sieci Selgros Cash&Carry (-13,41%).

Produkty tłuszczowe biją cenowe rekordy

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w czerwcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało wszystkie 10 analizowanych kategorii produktów: produkty tłuszczowe, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, mrożonki, dodatki, nabiał, produkty sypkie oraz używki i piwo. Rekordowy wzrost cen w skali roku (85,87%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że nabiał podrożał o blisko 21%, piwo i używki o prawie 19%, produkty sypkie o niecałe 12% a mięso wędliny i ryby o prawie 11%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano wzrost cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w czerwcu 2022 r. drożej o 1,49%).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

 

Tagi: ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński Raport
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Gigantyczny poziom inflacji i kolejne podwyżki cen w sieciach handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.