GfK: Psi Patrol, Reksio i Myszka Miki napędzają sprzedaż FMCG. Licencjonowane produkty warte fortunę

2023-07-07 | 18:14

Polski rynek produktów FMCG posiadających licencjonowaną grafikę z postaciami z bajek, filmów czy seriali wart jest już ponad 403 miliony złotych i z roku na rok rośnie. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Emocje mają bardzo istotny wpływ na to, co i kiedy kupujemy. Między innymi dlatego producenci coraz częściej umieszczają na opakowaniach licencjonowane grafiki popularnych bohaterów filmów i seriali. W następstwie liczą na wzrost sprzedaży, pozyskanie nowych klientów oraz podtrzymanie lojalności obecnych.
Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia postanowił sprawdzić, czy taka strategia – mocno łącząca sprzedaż z kreatywnym marketingiem – ma realny wpływ na większe zainteresowanie ze strony polskich nabywców. Twarde dane pokazują, że segment produktów z licencją nie tylko stymuluje sprzedaż, ale również generuje olbrzymie przychody, przekraczające 400 milionów złotych rocznie (w skali wartości zakupów).

Gdzie na zakupy?

Brandowane artykuły FMCG najczęściej kupujemy w dyskontach – tam zaopatrujemy się w 42 proc. tego typu produktów, a najważniejsze kategorie stanowią chrupki, soki i wyroby z czekolady.

Wykupowane licencje to głównie grafiki z bohaterami popularnych bajek animowanych. I trudno się temu dziwić, ponieważ dzieci to grupa bardzo emocjonalnych konsumentów, którzy często nie są w stanie przejść obojętnie obok produktu sygnowanego ulubioną postacią z bajki lub książki.

– W przypadku tej grupy odbiorców, gdyby na kartoniku znajdowała się grafika przekrojonej pomarańczy lub jabłka, nie miałaby ona większych szans w zestawieniu z bohaterami najpopularniejszych bajek. Strategia ta działa jednak nie tylko na najmłodszych, ale także na rodziców. Wielu z nich chętnie sięga po produkty, wiedząc, że ich pociecha lubi daną postać

– tłumaczy Jakub Dubniak, konsultant Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Nie tylko dla najmłodszych

Producenci FMCG obierają różne strategie, targetując swoje produkty także na starsze grupy nabywców. Skuteczne okazują się np. pomysły na „odświeżenie” bajek popularnych 20-30 lat temu, które przypominają dorosłym czasy ich dzieciństwa, wywołując tym samym olbrzymi sentyment.
Wydawać by się mogło, że pod względem wartości zakupów, artykuły z licencjonowanymi grafikami zdominowane są przez postacie z bajek największych wytwórni, a Myszka Miki i Kubuś Puchatek będą najczęstszym wyborem, jeśli chodzi o projekt opakowania.

Rynek jednak zmienia się błyskawicznie i ewoluuje w zależności od tego, co jest aktualnie najczęściej oglądane lub co najbardziej wyróżnia się na półce. W ostatnich latach produkty, na których pojawiła się Myszka Miki ustąpiły już pozycji lidera na rzecz popularnego w grupie kilkulatków Psiego Patrolu. Bestsellery sprzed lat nie pozostają jednak w tyle, ponieważ na podium pojawił się również Reksio.

– Wykup licencji to znaczna inwestycja, która może przynieść wymierne korzyści dla producenta. Warto więc szczegółowo przemyśleć jaki cel chcemy osiągnąć w danej grupie docelowej i dopasować komunikację do konkretnego kanału sprzedaży. Producenci i detaliści dostrzegają w tym rozwiązaniu olbrzymi potencjał, a ponieważ sprzedaż w polskich sklepach z roku na rok rośnie, możemy się spodziewać, że na półkach będzie przybywać produktów z ulubionymi bohaterami bajek i filmów podsumowuje Jakub Dubniak.

Tagi: Gfk Polonia Raport Jakub Dubniak
Oceń artykuł:

Fot: Envato Źródło: GfK

GfK: Psi Patrol, Reksio i Myszka Miki napędzają sprzedaż FMCG. Licencjonowane produkty warte fortunę

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.