Dyskonty stały się liderem handlu spożywczego. Jakie trendy będą kształtować ten rynek w przyszłości?

2023-12-07 | 09:11

Inquiry przedstawia najnowszy raport. Polacy najczęściej wybierają dyskonty jako miejsce zakupów wszystkich kategorii spożywczych niezależnie od okazji. To właśnie te sklepy wyprzedzają większość innych formatów sklepów spożywczych – także w kategoriach premium.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję Inquiry, Polacy wyraźnie preferują dyskonty – aż 8 na 10 badanych regularnie odwiedza je przynajmniej raz w tygodniu. To jednak nie jest jedyne miejsce zakupów -  2/3 z nas często zagląda do hipermarketów i supermarketów, co czwarty regularnie odwiedza lokalne sklepy osiedlowe, a połowa Polaków minimum raz w tygodniu wybiera sklepy specjalistyczne, np. mięsne czy warzywne. Nadal ponad połowa badanych nigdy nie zdecydowała się na zakupy spożywcze przez internet.

Co więcej, Polacy wybierają dyskonty przy wszystkich okazjach. Robią w nich duże zakupy spożywcze, np. zapasy na cały tydzień (70% respondentów), mniejsze zakupy codzienne (ponad 50%), a także zakupy na specjalne okazje (59%). Hipermarkety i supermarkety także cieszą się popularnością, jednak wyraźnie przegrywają z dyskontami (duże zakupy 31%, zakupy wynikające ze specjalnej okazji 32%). Lokalne sklepy osiedlowe odwiedzamy w sytuacji, gdy akurat zabraknie nam jakiegoś produktu, choć część z nas nawet wtedy kieruje swoje kroki do wspomnianych już dyskontów.

Oferta artykułów spożywczych dostępna obecnie w sklepach jest oceniana na ogół dobrze. Większość osób wyraża zadowolenie z asortymentu nabiału, produktów sypkich, kawy, herbaty, słodyczy, a także owoców i warzyw. Badanie Inquiry wykazuje pewne braki w niektórych kategoriach produktowych, gdzie dostępna oferta nie spełnia oczekiwań –  tu wymienić można m.in. dania gotowe, artykuły o charakterze tradycyjnym/regionalnym, ryby i owoce morza. Najniższe oceny otrzymała oferta produktów bezglutenowych, bez laktozy oraz wegańskich i wegetariańskich.

Z innych badań wiemy, że dla większości Polaków podstawowym kryterium wyboru produktów jest cena – ale nie jedynym. Kupując produkty spożywcze, zwracamy uwagę na skład produktów, szczególnie na zawartość one sztucznych ulepszaczy i wzmacniaczy smaku (deklaracje 65% ankietowanych). Równie ważne są dla nas korzyści zdrowotne (60%) oraz niska zawartość cukru (59%). Polacy sprawdzają także pochodzenie produktu (lokalny/regionalny) i zawartość tłuszczu (ponad 50% respondentów). Warto zaznaczyć, że kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na prozdrowotne właściwości kupowanych artykułów (65% vs 54%), ich skład i wpływ na środowisko. Kwestia składu produktu jest zdecydowanie ważniejsza dla osób powyżej 35 roku życia – młodsze pokolenia zazwyczaj pomijają ten aspekt dokonując zakupów.

W ostatnim czasie możemy zaobserwować rozwój oferty różnego rodzaju dań gotowych. Co czwarty z badanych kupuje je minimum raz w tygodniu. Największą popularnością cieszą się dania mączne takie jak pierogi, krokiety, pyzy (63% respondentów kupujących dania gotowe). Po gotowe posiłki sięgają przeważnie mężczyźni oraz młodsi konsumenci – najczęściej w dyskontach.

Bardzo ważny wątek dotyczy dań wegańskich i wegetariańskich, Choć odsetek zadeklarowanych wegetarian i wegan jest nadal niski, to niemal połowa badanych sięga po takie produkty od czasu do czasu (46% ogółu), Najczęściej poszukiwaną kategorią są pasty, pasztety, hummus i itp. W grupie osób w wieku 55+ lat jest to jednak  niemal 2/3 badanych! Główną motywacją jest tutaj troska o zdrowie.

Badanie Inquiry pokazuje także stosunek Polaków do obecnych

w sklepach spożywczych nowych technologii, które ułatwiają im codzienne zakupy. Aż 88% respondentów miało do czynienia ze sklepami posiadającymi kasy samoobsługowe, a 82% chociaż raz z nich skorzystało. Choć trend ten dotyczy przeważnie mieszkańców dużych miast oraz osób młodszych, to jednak starsi konsumenci wcale nie wypadają na ich tle dużo gorzej. Podczas gdy 75% grupy w wielu 18-24 lata korzysta z kas samoobsługowych minimum raz na tydzień,
w najstarszej grupie (powyżej 55 roku życia) robi to 68% badanych. Okazuje się, że wprowadzone przez sklepy udogodnienie jest osiągalne  dla każdego,  niezależnie od poziomu technologicznego zaawansowania. Kasy  samoobsługowe doceniamy przede wszystkim za wygodę (81% badanych) oraz bezpieczny sposób dokonywania płatności (83%).

Zakupy spożywcze to nasza codzienność. Okazuje się, że e-commerce w tym przypadku to nadal nisza, z której wiele osób jeszcze nie skorzystało, choć inne technologie zostały docenione. Na rynku dominują dyskonty, które mają na tyle szeroką i konkurencyjną ofertę, że stały się miejscem pierwszego wyboru. Co ciekawe, Polacy są otwarci na nowe technologie, ułatwiające im codzienne zakupy, co widzimy wyraźnie po popularności kas samoobsługowych czy aplikacji. Warto również poszerzać ofertę produktów specjalistycznych, na które zapotrzebowanie będzie coraz większe – od produktów bezglutenowych, bez laktozy do wegańskich i roślinnych zamienników mięsa. W oczach polskich konsumentów, oferta w tej dziedzinie nadal nie jest wystarczająca  – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

Tagi: Agnieszka Górnicka Inquiry Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Inquiry

Dyskonty stały się liderem handlu spożywczego. Jakie trendy będą kształtować ten rynek w przyszłości?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.