GUS opublikował właśnie dane dotyczące dynamiki sprzedaży detalicznej w maju 2020 roku. Poniżej zamieszczamy komentarz Magdaleny Szlezyngier, Menedżera ds.Klientów Strategicznych z DNB Bank Polska.
Dynamika sprzedaży detalicznej towarów w maju br., po historycznie największym -22.9% tąpnięciu w kwietniu, wyniosła - 7.7%, co w połączeniu z odnotowanym 14,9% wzrostem w stosunku do marca 2020, wyraźnie wskazuje na rosnący optymizm wśród gospodarstw domowych. Spożycie prywatne nadal maleje w ujęciu rocznym, jednak wraz z luzowaniem kolejnych ograniczeń w handlu detalicznym, odnotowujemy mniejsze spadki niż w marcu i kwietniu.
W ujęciu miesięcznym największy wzrost odnotowała kategoria „tekstylia, odzież i obuwie”, co przy jednoczesnym spadku wartości sprzedaży detalicznej przez Internet (o 12,7%) potwierdza, iż Polacy wracają na zakupy „off-line” w centrach handlowych. Widać wyraźnienie, iż sprzedaż detaliczna w galeriach handlowych, które zostały otwarte 4 maja, odbudowuje się szybciej niż było to przewidywane pierwotnie przez rynek i właścicieli sieci handlowych.
Wyniki sprzedaży za maj prognozują powrót optymizmu wśród konsumentów, dlatego czerwiec może przynieść jeszcze głębszą poprawę wyników sprzedaży detalicznej szczególnie w kategoriach, które do tej pory były w największym stopniu dotknięte ograniczaniem wydatków czyli tzw. tekstylia oraz dobra stałe (meble, samochody, RTV i AGD).