Czy branża spożywcza jest odporna na COVID-19?

2021-03-10 | 13:00

Szacuje się, że przychód w segmencie żywności i napojów osiągnął w 2020 r. wysokość 236,529 mln USD. Równocześnie w latach 2020-2024 prognozowany jest roczny wzrost przychodów spółek branży spożywczej o ponad 10 proc. W perspektywie 2024 roku powinno przełożyć się na wielkość rynku odpowiadającą 354,758 mln USD. Pomimo tak dobrych prognoz, raport przygotowany przez doradców zrzeszonych w globalnej organizacji M&A Worldwide w ramach grupy “Agri, Food & Beverages” wskazuje, że pandemia odcisnęła piętno na branży spożywczej.

COVID-19 wywarł wpływ na branżę żywności i napojów niemal na całym świecie, w tym w Ameryce Północnej, Europie, krajach Azji i Pacyfiku oraz w pozostałych częściach naszego globu. Wpływ ten jest największy w krajach Azji i Pacyfiku oraz w Europie, gdzie odnotowano najwięcej przypadków zakażeń, w szczególności we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Francji (w Europie) oraz Chinach, Japonii i Korei Południowej (Azja i Pacyfik). 

Warto pamiętać, że pierwotne czynniki decydujące o wzroście sprzedaży w branży żywności i napojów przed wybuchem pandemii COVID-19 obejmowały wzrost liczby konsumentów dań „na wynos” oraz rosnącą popularność żywności gotowej do spożycia. Inne sprzyjające wzrostowi czynniki to stale powiększająca się populacja i dochód per capita oraz postępujące zmiany stylu życia. Z kolei kluczowe czynniki mające wpływ na branżę żywności i napojów po wybuchu pandemii obejmują zamknięcie restauracji i innych lokali gastronomicznych

– tłumaczy Piotr Dalak, Associate Partner JP Weber i członek grupy “Agri, Food & Beverages”.  

Jednak analizując szczegółowe dane można dostrzec, że pandemia COVID-19 wywarła dwojaki wpływ na branżę spożywczą ze względu na podział żywnościowych łańcuchów dostaw na stacjonarne i online.

Stacjonarne punkty dystrybucji obejmujące restauracje, kawiarnie i bary zostały w niektórych regionach całkowicie zamknięte, jednak pozostawiono im możliwość oferowania żywności „na wynos” oraz dostawy zamawianej zdalnie. Część restauracji i fast foodów sieciowych, które były zlokalizowane w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak lotniska, dworce, galerie handlowe czy centra miast w Japonii, Europie i Ameryce Północnej, zamknęły działalność lub zostały przejęte przez konkurencję lub podmioty prywatne. 

Równocześnie jednak niemal od początku pandemii wzrost zainteresowania inwestorów odnotowują branże pakowanej żywności i napojów, w tym produktów o długiej przydatności do spożycia, włącznie z nabiałem, a konsumenci ochoczo zaopatrują swoje spiżarnie. Początkowe zawirowania związane z przerwanymi łańcuchami dostaw zostały zażegnane jeszcze w pierwszej połowie 2020 roku, co także pozwoliło ustabilizować sytuację tego ramienia branży spożywczej.

Branża żywności i napojów w Polsce
Początkowo branża żywności i napojów w Polsce nie doświadczyła negatywnych skutków COVID-19. Odnotowano znaczący wzrost popytu na produkty suche, sypkie i z długim terminem przydatności do spożycia. Jak się jednak okazało, była to sytuacja przejściowa, która szybko uległa zmianie pod wpływem wprowadzenia lockdownu w Polsce. 

Obostrzenia dotyczące przemieszczania się i organizacji wydarzeń społeczno-kulturalnych od samego początku pandemii szczególnie silnie dotknęły sektor HoReCa i wywierają nań coraz większy wpływ w dobie drugiej i nadchodzącej trzeciej fali pandemii w naszym kraju. Ograniczony dostęp do HoReCa zmniejszył również krajowy popyt na żywność i napoje skutkując marnowaniem żywności. Zważywszy, że polski eksport odpowiada za jedną czwartą przychodu w branży spożywczej, ograniczenia odnośnie eksportu, ewentualne ponowne zamknięcie granic do określonych krajów powodują pogorszenie kondycji polskich eksporterów. 

Powyższe zmiany wywarły również wpływ na rynek fuzji i przejęć w 2020 roku w polskiej branży spożywczej. Zgodnie z treścią raportu podsumowującego 2020 rok, przygotowanego przez zespół doradców transakcyjnych M&A Worldwide w Polsce odnotowano dla omawianego sektora jedynie cztery transakcje (w równej proporcji z udziałem nabywców krajowych i zagranicznych).

Czy Polska ma szansę utrzymać pozycję lidera w branży drobiarskiej?
Polska jest jednym z największych producentów mięsa drobiowego w Unii Europejskiej i to właśnie tę branże sytuacja związana z epidemią COWID-29 najbardziej dotknęła. 

Mimo wysokiej produktywności branża drobiarska w Polsce mocno ucierpiała na skutek COVID-19. Zgodnie z ostatnimi szacunkami, ok. 80 proc. eksportowanego drobiu, czyli ponad 30 proc. całości produkcji, trafia do najsilniej dotkniętego pandemią sektora HoReCa

– podkreśla Piotr Dalak.

W pierwszych siedmiu miesiącach 2020 roku odnotowano spadek wartości eksportu mięsa drobiowego o 10 proc.  w porównaniu do 2019 roku oraz spadek sprzedaży żywego drobiu aż o 19 proc. Ponadto, obniżenie popytu krajowego ograniczyło rynek docelowy polskich producentów mięsa, co spowodowało znaczący spadek cen drobiu w Polsce. 

W 2020 r. odnotowano również jedną z największych ilości kurczaków w kurnikach. Z uwagi na spadek sprzedaży w związku z obniżką cen rynkowych, największe ubojnie w Polsce przechowują w mroźniach duże ilości mięsa oczekując na ponowny wzrost cen, który ma nastąpić nie wcześniej niż w II kwartale 2021 roku

– prognozuje Piotr Dalak.

Pomimo tej sytuacji, zgodnie z badaniem IBŻ Index w najgorszym momencie 2020 roku, większość przetwórców (60 proc.) wciąż określało swoją sytuację finansową jako stabilną. Niemniej jednak dało się zauważyć wyraźny wzrost obaw odnośnie przyszłości oraz utraty płynności finansowej i konieczności poczynienia dalszych inwestycji w procedury zapewniające bezpieczeństwo pracowników. Warto jednak podkreślić, że sytuacja mniejszych producentów drobiu nieposiadających wystarczającego wsparcia do wytrwania na niestabilnym rynku, może prowadzić do dalszych konsolidacji oraz wzrostu liczby transakcji w drugiej połowie 2021 r.

Tagi: M&A Worldwide Piotr Dalak
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: M&A Worldwide

Czy branża spożywcza jest odporna na COVID-19?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.