Klienci w Polsce przyzwyczajeni są do cyklicznego kalendarza zakupowego, w którym prym wiodą zimowe i letnie wyprzedaże, uzupełniane nowościami w tym obszarze: rabatami sezonowymi i Black Friday. Co ciekawe, wśród nawyków zakupowych Polaków coraz większą rolę odgrywa smart shopping. Jak zgodnie z nowym podejściem będziemy kupować podczas zimowych obniżek cen?
Zakupy w wydaniu smart
Smart shopping to rosnący w siłę trend, który bardzo wyraźnie widać również na polskim rynku. Na czym polegają mądre zakupy? To połączenie dwóch elementów – pożądanej wysokiej jakości towaru i atrakcyjnej, korzystnej ceny. Konsumenci zainteresowani produktem, weryfikują jego wartość, śledzą aktualne promocje – i kupują wówczas, kiedy są przekonani o okazyjności oferty.
O ile centra handlowe i marki przyzwyczajają do rabatów i przecen, o tyle Polacy stają się bardziej wymagający w tej kwestii – a nad ilość i krzykliwe banery ze sklepowych witryn przedkładają jakość i dostępność marek „z wyższej półki”, do tej pory kojarzonych z pozostawaniem poza zasięgiem finansowym przeciętnego klienta. Co prawda, w Polsce kupuje się coraz więcej, ale jednocześnie kupuje się coraz mądrzej.
Konsumenci częściej sięgają po produkty z segmentu premium, które wyszukują właśnie podczas wyprzedaży – lub w centrach outletowych takich jak na przykład Designer Outlet Warszawa.
- Do Designer Outlet Warszawa klienci przyjeżdżają w dużej mierze w poszukiwaniu marek premium. Jesteśmy obecnie największym w Polsce centrum outletowym premium i klienci kupujący zgodnie z zasadami smart shopping są świadomi faktu, że znajdą tu doskonałą jakość i pożądane metki w stale obniżonej cenie. I właśnie różnorodność marek premium staje się kolejnym argumentem na zakupy w naszych centrach
- mówi Agnieszka Kuś, Marketing Manager centrum.
Świadome kupowanie nie dotyczy jedynie brandów modowych. Jak zauważa Agnieszka Kuś, dużym zainteresowaniem cieszą się salony z wyposażeniem wnętrz – np. artykuły małego AGD. Te znajdujące się w Designer Outlet to uznane marki (Duka, Tefal Home&Cook), ale w ofercie outletowej, która przyciąga klientów.
Wyprzedażowe szaleństwo odchodzi do lamusa
Mimo że obniżki cen nadal budzą emocje, dawno przestały zaspokajać potrzeby nabywców. Gorączka wyprzedaży to już wspomnienie. Rabaty sięgające nawet 70%? To już zdecydowanie za mało, by przyciągnąć konsumentów, dla których czar posezonowych promocji okazuje się coraz bardziej wyblakły.
Nieprzemyślane, masowe zakupy są coraz rzadsze, ponieważ świadomość klientów rośnie zarówno w zakresie jakości produktów, jak i ich ponadsezonowości czy ekologii. Kupujemy rzeczy potrzebne, lub te które po prostu chcemy mieć. Naprzeciw oczekiwaniom współczesnego klienta wychodzą centra outletowe, które w swojej ofercie posiadają szerokie portfolio marek: od brandów massmarketowych po te premium, nie tylko modowe, ale i biżuteryjne czy z wyposażeniem domu. W centrach tego typu klienci poszukują prawdziwych okazji – jak w Designer Outlet, gdzie mogą skorzystać z przecen i rabatów sięgających nawet 80%, a unikalny tenant mix to gwarancja szerokiej oferty skierowanej do różnych odbiorców. Szukając dobrej jakości i cen, które nie przekraczają granicy komfortu, klienci organizują sobie czas na wizytę w centrach outletowych, co pokazują analizy odwiedzalności porównywane rok do roku.
- Widzimy, że klienci dokonują w Designer Outlet Warszawa planowanych odwiedzin, które nigdy nie są „rutynowym wyjściem na zakupy”. Wolą zapoznać się z ofertą marek bezpośrednio w salonach i to tu na miejscu podejmują decyzje zakupowe. Jak wskazują badania, nawet 70% klientów potrafi zmienić swoją decyzję pod wpływem emocji czy impulsu, co obserwujemy we wszystkich trzech obiektach w Polsce: Designer Outlet Warszawa, Designer Outlet Gdańsk i Designer Outlet Sosnowiec. Nasi goście chcą mieć pewność, że ich zakupy są korzystne i rozsądne – przede wszystkim cenowo. Dostępność różnorodnych marek, w tym zwłaszcza tych z segmentu premium, jest dla nich kluczowa. Poszukują nowych salonów i coraz szerszej oferty. Ta wiedza skłoniła nas do podjęcia decyzji o powiększeniu powierzchni handlowej Designer Outlet Warszawa o 30 nowych lokali – tłumaczy Agnieszka Kuś.
Centrum to zarządzane jest przez grupę ROS Retail Outlet Shopping, która podobne obiekty prowadzi także w Chorwacji, Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i na Węgrzech.
- Nasza dotychczasowa oferta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, a przebudowa centrum, dzięki której wzbogaci się ono o nowoczesne powierzchnie, goszczące nowe, atrakcyjne marki, to kolejny krok, realizowany w ramach strategii realizacji rosnących potrzeb klientów
– mówi Thomas Reichenauer, Managing Director ROS Retail Outlet Shopping.
Aktualnie Designer Outlet Warszawa to miejsce, gdzie klienci znajdą najpopularniejsze międzynarodowe sklepy (np. Kazar, Levi’s, Nike i Mango), a także marki premium takie jak Armani, Guess, Pinko, Liu Jo czy Trussardi. Ta bogata oferta wraz z przebudową stanie się jeszcze atrakcyjniejsza, umacniając pozycję Designer Outlet i ROS Retail Outlet Shopping na polskim rynku.