CBRE: Polacy na jeden prezent świąteczny wydadzą max. 100 zł. Kupią go przez Internet lub w centrum handlowym

2021-12-08 | 08:00

Boże Narodzenie za pasem, ale 61 proc. z nas nie czuje jeszcze świątecznej gorączki i czeka z kupnem prezentów. Co czwarta osoba ma to już za sobą, a 13 proc. nie planuje w tym roku nic wręczać. Polacy pod choinką znajdą upominki za max. 100 zł, choć część z nas jest bardziej rozrzutna. Prezenty najczęściej kupujemy w internecie oraz w centrum handlowym – wynika z badania zleconego przez CBRE. Eksperci wskazują, że pomimo panującej na rynku niepewności związanej z pandemią, nasze plany związane z wydatkami na świąteczne prezenty nie różnią się znacząco od tych, które mieliśmy w 2019 roku.

- Nawet milion klientów odwiedzało największe centra handlowe w okresie przedświątecznym w poprzednich latach. Te czasy pewnie nie wrócą zbyt szybko, bo nadal mierzymy się ze skutkami pandemii i niższą odwiedzalnością tego typu obiektów. Polacy zamiast wizyt w sklepie, stawiają na zakupy online, ale jak już wybiorą się do centrum handlowego robią tam większe zakupy. W tym roku większość z nas planuje wydać ok. 100 zł na prezent dla jednej osoby. W szukaniu odpowiednich produktów wspomoże nas świąteczna aura, która w centrach handlowych trwa w najlepsze. Biorąc pod uwagę, że większość z nas jeszcze nie kupiła prezentów, prawdziwego boomu należy spodziewać się standardowo w grudniu  

- komentuje Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego CBRE.

Z zakupami czekamy na ostatnią chwilę

Szukanie prezentów na ostatnią chwilę to domena większości Polaków osób.  61 proc. zapytanych w  połowie listopada nie miało kupionego ani jednego prezentu świątecznego. 13 proc. osób przyznaje, że w tym roku nie zamierza wręczać żadnych upominków na Boże Narodzenie. Co czwarty Polak jest przezorny – 23 proc. ma już za sobą zakup części prezentów świątecznych, a 3 proc. kupiła już wszystkie.

Prezenty, choć w większości jeszcze nie są kupione, mają już przypisaną wartość. 6 na 10 Polaków na prezent świąteczny dla jednej osoby planuje wydać do 100 zł. Na tańsze niż 50 zł upominki zdecyduje się 17 proc. osób, a 43 proc. przeznaczy na ten cel od 51 do 100 zł. Droższe prezenty chce wręczyć najbliższym 41 proc. osób – z tego 26 proc. wyda na ten cel od 101 do 200 zł, a 15 proc. obdaruje rodzinę i przyjaciół prezentami za ponad 200 zł.

- W 2019 roku Polacy mieli podobne plany, jeżeli chodzi o wartość świątecznych prezentów, co w tym roku. Wtedy 66 proc. osób planowała na prezent wydać max. 100 zł, a 45 proc. od 101 zł do 200 zł. Zatem jak widzimy pandemia nie wpłynęła zbyt mocno na nasze plany zakupowe w zakresie prezentów. Wydaje się, że jeżeli będziemy szukali oszczędności to w innych kategoriach, np. zakupów jedzenia – mówi Magdalena Frątczak.

W sklepie czy w internecie – szukamy promocji

Większość z nas świąteczne zakupy zrobi przez Internet (66 proc.), a niemal co druga osoba odwiedzi centrum handlowe (44 proc.). Co ciekawe, pandemia nie wpłynęła mocno na zmianę naszych preferencji dotyczących miejsc dokonywania zakupów. W 2019 roku rozkład był podobny. Zakupy w sieci wybierało wtedy 63 proc. osób, a co druga kierowała się do centrum handlowego. W tegorocznym zestawieniu podium najpopularniejszych świątecznych destynacji pod względem zakupu prezentów świątecznych zamyka hipermarket, który odwiedzi co piąty Polak (22 proc.). Świąteczne upominki w dyskoncie kupi 15 proc. Polaków, 8 proc. wybierze sklep przy ulicy handlowej, a zaledwie 5 proc. bazar.

Bez względu na to, czy prezenty kupimy w sklepie internetowym czy stacjonarnym, będziemy polowali na promocje. Obniżona cena produktów będzie celem 61 proc. osób. Tylko co piąty Polak nie będzie zwracał na to uwagi. Promocje okazują się ważniejsze dla kobiet – już 68 proc. pań będzie polować na tańsze prezenty, w porównaniu do 53 proc. mężczyzn.

Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w terminie 19-22 listopada 2021 roku na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Tagi: CBRE Magdalena Frątczak Raport
Oceń artykuł:

Źródło: CBRE

CBRE: Polacy na jeden prezent świąteczny wydadzą max. 100 zł. Kupią go przez Internet lub w centrum handlowym

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.