Barometr Retail: trzy czwarte firm z branży retail nie wykorzystuje pełnego potencjału danych konsumenckich

2023-06-05 | 09:00

W obliczu coraz większej roli danych konsumenckich w kształtowaniu strategii biznesowych, wiele organizacji zdaje się być na początku drogi. Według Barometru Retail przeprowadzonego przez firmę technologiczno-doradczą Future Mind, aż 75 proc. spółek handlowych deklaruje, że ich poziom dojrzałości w zakresie wykorzystania danych konsumenckich jest niski lub średni. Jednak sytuacja ta może ulec zmianie w najbliższym czasie. Blisko 40 proc. firm planuje zwiększyć inwestycje w pozyskiwanie i zarządzanie danymi konsumenckimi, co wskazuje na rosnącą świadomość ich wartości.

Inwestycja w dane konsumenckie słusznym kierunkiem rozwoju

Efektywne korzystanie z zasobów danych konsumenckich może okazać się kluczowe dla przyszłych sukcesów biznesowych. Eksperci rynku e-commerce, którzy wzięli udział w badaniu Barometr Retail przeprowadzonym przez firmę Future Mind, zdają się być tego świadomi. Zgodnie z wynikami badania, aż 38 proc. z nich deklaruje, że ich firma planuje zwiększyć poziom inwestycji swoich firm w obszarze pozyskiwania i zarządzania danymi konsumenckimi. Z kolei podobny odsetek (36 proc.) utrzyma inwestycje na obecnym poziomie, a tylko 20 proc. zamierza je zmniejszyć.

– Dane konsumenckie to przede wszystkim jeden z najbardziej wartościowych zasobów firm, nie tylko w branży retail jest to paliwo każdego biznesu. Posiadanie strategii pozyskania i wykorzystania danych konsumenckich i jej efektywna egzekucja pozwala budować znaczącą przewagę konkurencyjną. Przejście od idei „big data”, czyli posiadania danych, do „smart data”, czyli użytecznych insightów, pozwala na lepsze zrozumienie klienta. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie strategii marketingowej i sprzedażowej, zwiększenie efektywności pozyskania nowych klientów oraz skuteczna lojalizacja istniejących poprzez dobranie odpowiedniej komunikacji i jej hiperpersonalizację

– mówi Izabela Franke, Head of Advisory w firmie technologiczno-doradczej Future Mind.

Marketerzy przyznają jednocześnie (77 proc.), że to dane zbierane bezpośrednio od klientów, znane jako 1st party data, mają dla ich biznesu większą wartość, a ich wykorzystanie usprawnia przede wszystkim personalizację oferty, dostosowanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb klientów. Pozwalają także na prognozowanie popytu i związane z tym lepsze zarządzanie całym procesem sprzedaży.

– Położenie nacisku na wykorzystywanie danych 1st party może pomóc w prognozowaniu trendów i predykcji popytu oraz optymalizacji asortymentu, a w konsekwencji także usprawnieniu procesów biznesowych w obszarze zarządzania zapasami, magazynowania i dostaw. Warto także pamiętać, że w świecie phygital wszystko jest daną, a firmy, które zainwestowały w konsumenckie aplikacje mobilne, posiadają w swoim portfolio jedno z najbardziej wartościowych źródeł danych – dodaje Izabela Franke.

Technologie zbierania i systematyzowania danych

Aby jak najefektywniej wykorzystać dane o konsumencie, należy dobrać odpowiednie technologie ich gromadzenia oraz klasyfikacji. Analizując odpowiedzi ankietowanych, można zauważyć, że najczęściej wybieranymi rozwiązaniami do zarządzania danymi są CRM (customer relationship management), CDP (customer data platform) oraz silosy danych. Równolegle, respondenci zgodnie podkreślają stale rosnącą rolę wykorzystania AI (artificial intelligence) do segmentacji danych, by następnie na ich podstawie personalizować oferty oraz prognozować rynkowy popyt popytu.

Mimo istotnego wsparcia, jakie technologie takie jak CRM i CDP oferują w zbieraniu i wykorzystywaniu danych konsumenckich, ankietowani przyznają, że integracja danych z wielu źródeł stanowi dla nich istotne wyzwanie. Pomimo dostępności zaawansowanych narzędzi, skuteczne łączenie i zarządzanie informacjami z różnych systemów bywa problematyczne.

– Sporym wyzwaniem, które będzie rosło z biegiem lat, jest umiejętność zachowania ciągłości danych i ich spójności w ramach organizacji, szczególnie w przypadku wielu zwinnych i niezależnych zespołów w jednej firmie. Po kilkunastu latach może dojść do sytuacji, gdy nie mamy ciągłości informacji i spójnych danych, a te są rozproszone w dziesiątkach systemów, z których najstarsze mogą być niedostępne. Odpowiednie migracje i utrzymanie danych stanowią spore wyzwanie, często niedoceniane w większych organizacjach podsumowuje Michał Tajchert, Engineering Manager w MODIVO.

Należy jednak pamiętać, że wybór odpowiednich narzędzi to tylko początek tego procesu – powodzenie zależy od całościowego podejścia do gromadzenia, analizy i wykorzystania pozyskanych informacji.

Tagi: Future Mind Raport Izabela Franke Michał Tajchert
Oceń artykuł:

Źródło: Future Mind

Barometr Retail: trzy czwarte firm z branży retail nie wykorzystuje pełnego potencjału danych konsumenckich

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.