Bain&Co: Po silnym spadku znów rośnie popyt na diamentową biżuterię

2021-02-17 | 09:00

Po wywołanym pandemią silnym spadku popytu na diamentową biżuterię w pierwszym półroczu 2020, klienci powrócili do zakupów w kolejnych sześciu miesiącach. W czwartym kwartale globalna sprzedaż wyrobów jubilerskich z diamentami odnotowała nawet większy wzrost niż rok wcześniej, wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Bain & Company.

Jak pokazuje raport przygotowany we współpracy ze Światowym Centrum Diamentów (AWDC) z Antwerpii ponad trzy czwarte klientów planuje zakupy diamentowej biżuterii i zamierza przeznaczyć na ten cel co najmniej takie same kwoty jak przed pandemią. Odbicie nie będzie jednak przebiegać linearnie. Na rynku chińskim widać je już teraz, natomiast inne rozwinięte rynki osiągną poziom sprzedaży sprzed pandemii w 2022 i 2023 roku.

W branży widać ożywienie. Na rynek powraca optymizm, a konsumenci coraz chętniej inwestują w biżuterię z najwyższej półki. Ten trend chcą wykorzystać duże koncerny, kupując wartościowe kamienie. W zeszłym roku Louis Vuitton, który od ponad 10 lat jest na rynku biżuterii, kupił drugi największy diament na świecie, a Tiffany & Co. pracuje nad najdroższym w swojej historii diamentowym naszyjnikiem 

– powiedziała Katarzyna Wal, Starszy Menedżer w Bain & Company. 

Z powodu pandemii, w ubiegłym roku światowa sprzedaż diamentowej biżuterii spadła w sumie o 15 proc. Biżuteria z diamentami ucierpiała jednak mniej niż pozostałe kategorie dóbr luksusowych, których sprzedaż zmniejszyła się o 22 proc.

Do spadku w pierwszym półroczu 2020 przyczyniło się zamknięcie stacjonarnych butików jubilerskich i obawy konsumentów o skalę kryzysu. Jednak już w kolejnych miesiącach, a zwłaszcza w okresie przedświątecznym, klienci powrócili do sklepów, rekompensując sobie brak możliwości podróżowania zakupami ekskluzywnej biżuterii. W efekcie, według wstępnych danych, w USA i Chinach – największych rynkach luksusowej biżuterii, w czwartym kwartale zanotowano wzrost sprzedaży rok do roku o odpowiednio 5–10 proc. i 15–20 proc. 

W Europie spadek był nieco głębszy i według naszych szacunków sięgnął 20 proc., na co wpływ miała druga fala Covid-19 i decyzje europejskich rządów o wprowadzeniu lockdownów. Po drastycznych spadkach spowodowanych w dużej części zamknięciem sklepów stacjonarnych, sprzedaż diamentów oraz ich cena zaczyna jednak rosnąć. Nieoficjalnie mówi się, że koncern De Beers, będący jednym z największych dostawców diamentów na świecie, zwiększył w styczniu o ponad 5 proc. ceny kamieni powyżej 1 karata, co jest najwyższym wzrostem od lat

 – powiedziała Katarzyna Wal.  

Jak pokazują badania preferencji klientów, biżuteria i zegarki należą do jednej z najbardziej pożądanych grup upominków. W USA, Chinach i Indiach zwyczaj obdarowywania diamentowymi ozdobami jest też częścią tradycji związanych z zaręczynami i małżeństwem.

Podobnie jak w przypadku innych towarów wymuszone pandemią zamknięcie butików spowodowało, że sprzedaż przeniosła się do kanału online. W 2020 roku około 20 proc. zakupów odbyło się w sklepach internetowych, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 13 proc.

Jednak prawie wszyscy klienci deklarują, że wolą dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych, które dają im możliwość obejrzenia, dotknięcia i przymierzenia biżuterii. W tradycyjnych butikach mogą liczyć na poradę wykwalifikowanych sprzedawców. Nie zmienia to faktu, że 70 proc. osób szuka informacji na temat diamentowej biżuterii w Internecie.

Ze względu na okoliczności, w ubiegłym roku handel towarami luksusowymi w sieci nabrał oczywiście przyspieszenia. Jednak wyroby jubilerskie to specyficzna grupa towarów luksusowych – tu klienci mają swoje upodobania. Żeby zwiększać sprzedaż firmy jubilerskie muszą nie tylko dalej rozwijać omnichannel, lecz również przeznaczać więcej funduszy na marketing i personalizację

– powiedziała Katarzyna Wal.

 

Tagi: Bain & Company Katarzyna Wal
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: Bain & Company

Bain&Co: Po silnym spadku znów rośnie popyt na diamentową biżuterię

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.