Aromamarketing - rozpylanie emocji

2022-11-22 | 08:00

Sklepy, butiki i biura obsługi to miejsca, w których klienci mają bezpośredni kontakt z marką i produktami. Przestrzenie te bywają odwiedzane dzień w dzień przez setki osób. Jakość powietrza oraz unoszący się w nich zapach mogą wpłynąć na klienta pozytywnie lub pozostawić go obojętnym. Jak zatem wykorzystać marketing sensoryczny do budowania marki i pozytywnych skojarzeń w głowach klientów?


Węch jest jednym z pierwszych zmysłów, który pozwala odbierać rzeczywistość. W ciągu pierwszych pięciu sekund doświadczenia to właśnie wyczuwany zapach odpowiada za ocenę miejsca, w którym jesteśmy. Oddziałuje na nas szybciej niż wizualny przekaz. Dlatego jego wpływ na człowieka i jego percepcję otoczenia jest niezwykle istotny.

Z tego względu Aromamarketing (marketing zapachowy) jest powszechnie stosowany i zachęca konsumentów do określonych działań. Poprawia humor, wpływa na emocje, a nawet skraca postrzegany czas przebywania w danym miejscu.

Nieprzyjemna woń potrafi sprawić, że potencjalny klient szybko opuści sklep. Przyjemna i dobrze dobrana oznacza natomiast przyjemność kupującego i najprawdopodobniej zysk dla oferującego produkt lub usługę. To jedno z wielu zastosowań zapachu w aktywizowaniu sprzedaży.

Aromamarketing – zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności marki

Dzięki odpowiedniemu zapachowi zaangażowanie konsumentów może zwiększyć się nawet o 38%. Klienci przebywają też do 40% dłużej w miejscach, które ładnie pachną*. Samo to pokazuje, jak duże znaczenie może mieć zapach, który unosi się w sklepie, biurze podróży czy innym lokalu usługowym. W czasie zakupów zapach wywołuje pożądane reakcje klientów. Jednocześnie wspiera wizerunek marki lub produktu i buduje pozytywne skojarzenia. Przy odpowiednio wykorzystanym zapachu subiektywnie odczuwany czas spędzony w sklepie jest oceniany jako 3 razy krótszy, niż w rzeczywistości. Ponad 50% osób wskazuje, że zapach był istotnym kryterium decyzji zakupowej, a 78% osób chętnie wraca do sklepu, w którym utrzymuje się przyjemny zapach**. Niejednokrotnie zdarza się, że przechodzień zostaje przyciągnięty do sklepu właśnie przez zapach (według badań własnych firmy zdarza się to w 74% przypadków). Poza tym dla wielu osób (42% w tym samym badaniu) „atmosfera” lub „przyjemna atmosfera” jest tym, co najbardziej lubią w sklepie.

Technologia w służbie zapachów

Dzięki opracowanym technologiom można odtwarzać konkretne zapachy. Można też emitować je, przywołując u wąchających odpowiadające im skojarzenia. Na przykład zapach obieranej pomarańczy jest charakterystyczny i natychmiast rozpoznawalny. To unikalne połączenie różnych cząsteczek zapachowych. Można także uzyskać olejek pomarańczowy, łącząc naturalne cząsteczki i osiągając ten sam efekt.

Aromamarketing jest jednym ze sposobów wzbudzania u klientów pożądanych zachowań. Ułatwia komunikację wartości marki, angażując zmysł węchu, sprawia że przekaz wiadomości do mózgu odbiorcy staje się silniejszy.

Odpowiedni zapach w pomieszczeniach zapewnia:

  • Dobre skojarzenia z miejscem,
  • Podwyższa subiektywną ocenę jakości miejsca oraz jego prestiż
  • Silnie oddziałuje na emocje klientów
  • Pomaga klientom w podjęciu decyzji o zakupie
  • Umożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji.

*Ultimate Retail Experience Report 2017
– Rentokil Initial.
** Tamże.

Tagi: Vaco Aromamarketing
Oceń artykuł:

Fot: Vaco Źródło: Vaco

Aromamarketing - rozpylanie emocji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.