ALDI wspiera trzecią edycja World Fairtrade Challenge

2018-05-09 | 10:39

W dniach 11-13 maja już po raz trzeci odbędzie się World Fairtrade Challenge – międzynarodowa akcja solidarności z rolnikami i pracownikami z krajów rozwijających się. Akcję wspiera sieć sklepów ALDI w Polsce.

Poprzednie edycje akcji zgromadziły ponad 4 miliony konsumentów z 43 krajów świata, którzy manifestowali swoje poparcie dla Sprawiedliwego Handlu. World Fairtrade Challenge wpisuje się w obchody Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu, który przypada w drugą sobotę maja.

Zaczęło się od kawy
Pierwsza edycja World Fairtrade Challenge zrodziła się z potrzeby nagłośnienia problemów drobnych producentów kawy z Ameryki Łacińskiej, którym epidemia rdzy kawowej – choroby kawowców wywoływanej przez grzyby - odbierała znaczną część plonów. Wsparcie oferowane rolnikom zrzeszonym w certyfikowanych spółdzielniach Fairtrade objęło: dofinansowania przy zakupie nowych drzewek, dostęp do naturalnych środków grzybobójczych i szkolenia z zakresu ochrony roślin.

W 2017 roku łączna wysokość premii Fairtrade wyniosła około 600 milionów złotych
Korzyści systemu Fairtrade to także gwarantowana cena minimalna (stanowi ona zabezpieczenie na wypadek gwałtownych spadków cen na światowym rynku), stabilne długoterminowe kontrakty z możliwością prefinansowania (ułatwiają producentom planowanie wydatków), dostęp do szkoleń i fachowej wiedzy oraz premia Fairtrade, czyli dodatkowe środki przeznaczane na projekty rozwojowe wybrane w drodze głosowania przez wszystkich zrzeszonych rolników.

Rynek Fairtrade w Polsce zyskuje na różnorodności
Jeszcze kilka lat temu produkty z certyfikatem Fairtrade można było kupić głównie w sklepach specjalistycznych. Dzisiaj bez większego problemu znajdziemy je również na półkach większości sieci handlowych. Większa dostępność przekłada się na wzrost sprzedaży certyfikowanych produktów, a co za tym idzie – na poprawę sytuacji rolników i pracowników najemnych z ponad 70 krajów globalnego Południa.

- Fairtrade jest jedną z wiodących marek etycznych na świecie, dlatego jej standardy uwzględniamy w międzynarodowych politykach zakupowych kawy, herbaty i kakao. Celem lepszej identyfikacji produktów z certyfikatem Fairtrade wprowadziliśmy w ALDI markę własną o nazwie FAIR. Klienci ALDI wśród oferowanych produktów Fairtrade znajdą kawę, herbatę, słodycze oraz miód, a akcyjnie także tekstylia domowe czy odzież. Dzięki premii Fairtrade rolnicy w krajach rozwijających się mogą inwestować w swoje lokalne projekty, takie jak edukacja dzieci, szkolenia pracowników, czy też wyposażanie szpitali

– komentuje Justyna Radwańska, Specjalista ds. Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa ALDI

– Wartość sprzedaży produktów Fairtrade w 2017 roku przekroczyła w Polsce 46 milionów złotych, co stanowi wzrost o około 13 milionów w stosunku do ubiegłego roku –podkreśla Tomasz Makowski, Key Account Manager Fairtrade Polska. – Jako organizacja marketingowa Fairtrade współpracujemy z różnymi podmiotami, od niewielkich sklepów stacjonarnych i internetowych po największe sieci handlowe, które coraz chętniej wykorzystują możliwości oferowane przez system Fairtrade do tworzenia stabilnych łańcuchów dostaw zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Wybierając produkty Fairtrade konsumenci mają realny wpływ na poprawę losu drobnych producentów

Obecnie w systemie Fairtrade działa ponad 1,6 miliona rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących również herbatę, kakao, cukier trzcinowy, owoce tropikalne, kwiaty czy bawełnę, a nawet piłki sportowe.

– Celem World Fairtrade Challenge jest zwrócenie uwagi na trudną sytuację rolników i pracowników najemnych z krajów rozwijających się. Mimo ciężkiej pracy  często nie są oni w stanie zapewnić godziwych warunków życia sobie i swoim rodzinom – wyjaśnia Krzysztof Rączkowiak, specjalista ds. PR Fairtrade Polska. – Fairtrade wzmacnia ich pozycję w globalnych łańcuchach dostaw, by mogli żyć i pracować w lepszych warunkach. Kluczowe jest jednak zaangażowanie konsumentów i firm. Dlatego zachęcamy wszystkich do organizowania wydarzeń propagujących ideę Sprawiedliwego Handlu i rejestrowania ich na specjalnej mapie w serwisie www.fairtradechallenge.org. Obecnie mamy informacje o kilkudziesięciu wydarzeniach, organizowanych przez szkoły, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz firmy, które chcą komunikować swoim klientom zaangażowanie w Fairtrade, np. wywieszając plakaty promujące akcję i Sprawiedliwy Handel. Jednak nawet kameralne spotkanie przy kawie Fairtrade z przyjaciółmi jest doskonałym pretekstem do rozmowy na temat Sprawiedliwego Handlu - zachęca Rączkowiak.

World Fairtrade Challenge pod hasłem #stand4Fairness

Nieodłącznym elementem tegorocznej akcji są publikacje w mediach społecznościowych. – Zasady są bardzo proste: wystarczy zamieścić na swoim profilu zdjęcie nawiązujące do cyfry „4”, opatrzone hashtagiem #Stand4Fairness. W ten sposób każdy z nas może wyrazić swoje poparcie dla marginalizowanych rolników i pracowników i zachęcić do tego innych użytkowników dodaje Krzysztof Rączkowiak.

Tagi: ALDI World Fairtrade Challenge Justyna Radwańska Tomasz Makowski Krzysztof Rąkowski
Oceń artykuł:

Źródło: ALDI

ALDI wspiera trzecią edycja World Fairtrade Challenge

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.